Pokaż inne wpisy

Strona mobilna czy responsywna? Oto jest dylemat!

W ubiegłym miesiącu po publikacji mojego wpisu o stronach mobilnych otrzymałem pytanie od jednego z naszych Klientów: strona responsywna, mobilna, a może aplikacja? Co jest lepsze? Odpowiedź na to pytanie nie jest, jak to zwykle bywa, jednoznaczna.

W moim poprzednim wpisie używałem sformułowania „strona mobilna” w znaczeniu „strona dostosowana do urządzeń mobilnych”. Może to być zarówno dedykowana strona mobilna, przykładowo: m.enzo.pl jak i strona responsywna (z ang. Responsive Web Design, w skrócie RWD), przykładowo: www.farbyjedynka.pl. Tymczasem pod względem funkcjonalności oraz sposobu wykonania pomiędzy stronami istnieje dość duża różnica. 

Strona mobilna

Strona mobilna stworzona jest wyłącznie z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych: głównie smartfonów, ale także tabletów czy czytników e-booków. Patrząc z technicznego punktu widzenia, jest to zupełnie odrębna strona od wersji standardowej (desktopowej). Zwykle ma inną grafikę, sposób nawigowania, treści, a także domenę. Domena strony mobilnej najczęściej poprzedzona jest literą „m.” (np. e-sklep m.megamarket.pl lub strona restauracji m.giuseppe.pl), jest w domenie przeznaczonej dla stron mobilnych „.mobi”, (np. blog Jestem.mobi) lub w swoim adresie, po domenie głównej, zawiera oznaczenie „m”, „mobi” lub podobne (www.jakasdomena.pl/m/….).

Strona mobilna restauracji Giuseppe z Lublina

Prawidłowo skonfigurowana strona mobilna powinna się ładować automatycznie po rozpoznaniu, że dany użytkownik korzysta z telefonu lub innego urządzenia przenośnego. Powinna także zawierać link do pełnej wersji strony, dla tych użytkowników, którzy świadomie chcą z niej skorzystać. Urządzenia przenośne mają coraz większe ekrany i niektórzy użytkownicy preferują przeglądanie pełnej wersji strony, zamiast mobilnej.


Zalety strony mobilnej:

  • możliwość szybkiego wdrożenia (szybsze niż strony responsywnej)
  • dostępne są gotowe szablony dla stron mobilnych, np. dla WordPressa
  • możliwość stworzenia nawigacji dostosowanej do użytkowników mobilnych
  • możliwość dostosowania treści do wersji mobilnej
  • testowanie ograniczone do urządzeń mobilnych
  • łatwiejsze odchudzenie wersji mobilnej

Wady strony mobilnej:

  • konieczność aktualizacji treści w dwóch różnych panelach CMS (wersja mobilna oparta na tym samym CMS-ie jest nadal rzadkością)
  • konieczność poprawnego skonfigurowania przekierowań ze strony desktopowej i odwrotnie (użytkownik mobilny, który wpisze w Google na telefonie „enzo realizacje” powinien być przekierowany po kliknięciu w link na stronę m.enzo.pl/realizacje, a nie na stronę główną m.enzo.pl lub na stronę desktopową enzo.pl/realizacje)
  • konieczność wdrożenia odrębnego kodu śledzenia Google Analytics – strona jest technicznie w innej domenie
  • problem z mierzeniem kampanii reklamowych, które kierują na obie wersje (pomiar danych w dwóch miejscach)
  • jeśli korzystamy z jednej przeglądarki na wielu urządzeniach i opcji zapamiętywania zakładek, to czytając stronę na telefonie (wersja mobilna) na komputerze musimy przejść do wersji desktopowej (czasami nie jest to proste)

Strona responsywna

Strona responsywna Farby JedynkaPo raz pierwszy sformułowania Responsive Web Design użył w swoim w artykule Ethan Marcotte. Założenie jest proste: na rynku pojawia się coraz więcej różnych urządzeń, na których przegląda się strony internetowe. Strona responsywna to taka, która płynnie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu. Oznacza to, że zmieniać może się zarówno jej wygląd, nawigacja oraz zawartość. Jedna rzecz będzie zawsze wspólna: adres url. Niezależnie od tego, czy oglądamy ją na małym ekranie telefonu czy dużym ekranie, adres się nie zmienia. Technicznie to ta sama strona, tylko inaczej wyświetlona. 

Jeśli chcesz zobaczyć na bardzo obrazowym przykładzie czym jest RWD, to otwórz tę stronę na komputerze, w osobnym oknie przeglądarki, w pełnej szerokość ekranu. Następnie zacznij zwężać okno przeglądarki. Zarówno miły kotek jak i napis dostosują się do nowej szerokości :)

Strona mobilna restauracji Giuseppe z Lublina

 Zalety strony responsywnej:

  • jeden panel CMS do zarządzania treścią
  • dostosowanie do wielu różnych urządzeń
  • jeden adres url niezależnie od urządzenia, na którym czytamy
  • jeden kod śledzenia Google Analytics – łatwiejsza analiza danych

Wady strony responsywnej:

  • dłuższy czas realizacji 
  • wyższy koszt stworzenia niż strony mobilnej
  • konieczność testowania na wielu urządzeniach i różnych przeglądarkach
  • trudność w pogodzeniu wszystkich użytkowników (jest to teoretycznie możliwe, ale jest to czaso – a tym samym – kosztochłonne)
  • arbitralne decydowanie o tym, jakie elementy mają się pojawiać, a jakie nie w różnej wielkości (część elementów zmienia swój układ, np. z 3 kolumn tekstu robią się 2, ale czasami niektóre elementy zupełnie znikają w mniejszej rozdzielczości)

Jaką drogę wybrać?

W pytaniu od naszego Klienta pojawiła się jeszcze 3 opcja: aplikacja. Celowo jednak nie rozwijam tutaj tego dość obszernego tematu, gdyż moim zdaniem aplikacja nigdy nie powinna zastąpić strony w wersji mobilnej lub responsywnej. Może być ich uzupełnieniem.

Strona mobilna restauracji Giuseppe z Lublina

Strona mobilna, to dobre rozwiązanie dla wszystkich właścicieli stron, którym zależy na użytkownikach mobilnych, ale nie planują w najbliższym czasie gruntownej przebudowy swojej strony internetowej (ze względu na brak budżetu lub czasu). Taką drogę wybraliśmy w Enzo: nasza strona, którą opublikowaliśmy na początku 2011 roku była zbyt świeża, żeby ją zmieniać już kilka miesięcy później. Dlatego dla użytkowników mobilnych stworzyliśmy osobną wersję mobilną.

Strona responsywna z kolei warta jest rozważenia przy projektowaniu nowego serwisu. Ruch z urządzeń mobilnych rośnie bardzo dynamicznie z roku na rok i warto już dziś przygotować się na mobilną rewolucję. Jest to także rozwiązanie polecane właścicielom dużych, dynamicznych serwisów, gdzie konieczność aktualizowania dwóch odrębnych stron oraz pilnowanie przekierowań z wersji mobilną na desktop i vice versa mogłoby być uciążliwe.

Za wersją responsywną przemawia jeszcze jeden argument: Google preferuje tego typu strony. Stworzenie wersji mobilnej nie wystarczy, żeby przypodobać się Google. Czasem można sobie zaszkodzić tworząc stronę, która zamiast być przyjazną dla użytkowników, stanie się irytującą. Właściciele źle przygotowanych stron mobilnych mogą być nawet karani przez Google niższymi pozycjami, o czym ostatnio Google pisało na swoim blogu.

Wszystkim zainteresowanym zgłębieniem tematu stron mobilnych i responsywnych polecam dodatkowo:

A jakie są Twoje doświadczenia ze stronami mobilnymi lub responsywnymi?


Autorem wpisu jest


Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter!

Komentarze

  1. Paweł  — 

    Dzięki za ten tekst i za wszystkie linki.

    Ten ostatni tylko mylący. Szukałem szukałem, a niczego na temat nie znalazłem. Dworzyńska nic nie pisze o serwisach mobilnych, to tylko zwykłe wynurzenia dziewczyny, co jej się podoba a co nie…

  2. Krzysztof Kozieł  — 

    Paweł, dzięki za komentarz. Blog Katarzyny Dworzyńskiej szerzej traktuje temat mobilności, niż to o czym ja pisałem. Ale według mnie, można znaleźć na nim ciekawe wpisy, jak choćby ostatnio dodane wnioski z badania domu mediowego MEC. Dworzyńska jest też organizatorką spotkań Warsaw Speaks Mobile. Nie byłem na pierwszym spotkaniu, ale w materiałach znalazłem ciekawą prezentację: http://warsawspeaksmobile.com/wp-content/uploads/2013/05/Warsaw-Speaks-Mobile-Co-motywuje-mobilnego-u%C5%BCytkownika_Marcin-Zaremba.pdf

  3. Radek  — 

    Osobiście polecam strony responsywne, zresztą nawet z Twojego tekstu wynika że bardziej nam się opłaca posiadanie takiej strony.

  4. Krzysztof Kozieł  — 

    Zgadza się, w długim okresie lepiej zainwestować w stronę responsywną. Ale jeśli firma w najbliższym czasie nie planuje radykalnej przebudowy strony, a chce mieć stronę „mobile friendly” to wtedy szybsze i tańsze jest postawienie odrębnej strony mobilnej.

  5. Katarzyna Dworzyńska  — 

    „zwykłe wynurzenia dziewczyny, co jej się podoba a co nie…” No to żeby nie było zwykłych wynurzeń, całe drugie spotkanie http://www.warsawspeaksmobile.com poświecone było stronom mobilnym. Ja stron mobilnych nie tworzę, mogę to tylko oceniać z dystansu. Stąd „zwykłe wynurzenia”.

  6. Mariusz  — 

    Strona responsywna daje bardziej stały, jednolity efekt, więc warto skorzystać szczególnie
    z tej możliwości.

  7. Tymoteusz  — 

    Nie zapominajmy również że tworząc wersję mobilną potrzebujemy nowych treści inaczej stworzymy duplikat. Dlatego najlepiej samemu wybrać co lepsze.

Skomentuj