4

Reklama na YouTube – pytania i odpowiedzi

Reklama na YouTube w pytaniach i odpowiedziachReklamy wideo w serwisie YouTube stają się coraz popularniejszym sposobem dotarcia do klienta. Większości osób kojarzą się z wyświetlaniem spotów, które równocześnie emitowane są w telewizji. Reklama w YouTube jest doskonałym kanałem promocji także dla mniejszych reklamodawców, którzy nie dysponują budżetem rzędu dziesiątek tysięcy PLN na kreację spotu. Aby odkryć przed Wami tajniki programu reklamowego AdWords for Video przygotowałem odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące formatu Trueview In-Stream, czyli tzw „pomijalnych prerolli”.

Dlaczego warto reklamować się na YouTube?

Przede wszystkim jest to medium rzadko wykorzystywane przez małe i średnie firmy. Użytkownicy wchodząc na YouTube oglądają głównie wysokobudżetowe spoty producentów AGD lub samochodów. Warto wykorzystać ten fakt i zareklamować swoją firmę lub produkt w miejscu, gdzie nie dotarła jeszcze nasza konkurencja.

Niekonwencjonalny pomysł i odpowiednie określenie grupy docelowej pomogą w znalezieniu potencjalnych klientów i zapoznaniu ich z naszym przekazem.

Reklama YouTube w formacie Trueview InStream

Jaka jest cena reklamy na YouTube/spotu?

Wszystko zależy od możliwości (budżet, dostępne materiały wideo, pomysł) i potrzeb (cel, pomysł, długość spotu). Koszt kreacji waha się od kilkuset (gotowa animacja wideo, w której jedynie podmieniamy tekst) do kilku tysięcy złotych (profesjonalna sesja zdjęciowa z udziałem aktorów). Na potrzeby kampanii YouTube można wykorzystać również film nakręcony samodzielnie przez firmę z wykorzystaniem kamery/smartfona – w tym medium od kwestii technicznych ważniejszy jest pomysł i przekaz.

Kampania z wykorzystaniem reklam Trueview In-Stream jest rozliczana w formacie za wyświetlenia (CPV). Reklamodawca płaci za każde pełne obejrzenie reklamy lub, jeśli spot jest dłuższy niż pół minuty – za obejrzenie pierwszych 30 sekund. CPV jest uzależnione od grupy docelowej oraz efektywności naszego spotu i w Polsce wynosi średnio 0,14 PLN. Dzięki możliwości określenia dziennych i miesięcznych wydatków na wyświetlenia możemy dostosować harmonogram emisji reklam do budżetu przeznaczonego na wydatki reklamowe.

Czy muszę posiadać konto w serwisie?

Do rozpoczęcia kampanii konieczne jest połączenie konta AdWords z kontem YouTube, na którym znajdują się spoty reklamowe umieszczenie spotów na kanale w serwisie YouTube. Oczywiście możemy do tego celu założyć całkiem nowe konto, ale jeśli firma posiada już istniejący kanał YouTube, warto z niego skorzystać. 

Czy jako reklamę mogę wykorzystać kilkuminutowy film przedstawiający firmę/usługę?

Oczywiście, ale nie jest to wskazane. Spot powinien trwać maksymalnie do minuty. Optymalny czas trwania to 15-30 sekund. Celem filmiku powinno być przedstawienie naszej oferty i zainteresowanie użytkownika. Dłuższy spot ma spore szanse znudzić i zirytować widza. Warto pamiętać o tym, że Google promuje krótkie, interesujące reklamy – im mniejsza częstotliwość pomijań, tym niższa jest opłata CPV.

Z kilkuminutowego filmu lepiej wybrać najważniejsze treści, które da się zaprezentować w ciągu 15-30 sekund i zachęcić użytkownika do przejścia do strony docelowej.

Jak zachęcić użytkownika do zapoznania się z pełną ofertą?

Reklama w serwisie YouTube może stanowić „zwiastun” naszych usług. Jeśli użytkownik kliknie w film, zostanie przeniesiony do wskazanej przez reklamodawcę strony docelowej (np strona firmowa, strona lądowania prezentująca ofertę). Co ciekawe, kliknięcia w reklamę są całkowicie bezpłatne.

Większość użytkowników nie zdaje sobie sprawy z możliwości uzyskania dodatkowych informacji po kliknięciu – warto ich o tym poinformować i odpowiednio zachęcić („kliknij tutaj i dowiedz się więcej”). Kolejną zachętą może być także tzw. banner towarzyszący (300×60 px), który wyświetla się z prawej strony obok okna reklamowego i pozostaje aktywny także po emisji spotu. Dzięki niemu użytkownik może po zakończeniu reklamy obejrzeć interesujący go film, po czym przejść na stronę docelową.

 Banner towarzyszący 300x60 px wyświetlany obok pomijalnego prerolla

Czy jeden spot wystarczy?

Oczywiście, jednak wykorzystanie tylko jednej kreacji nie pozostawia zbyt dużego pola do optymalizacji kampanii. W przypadku wykorzystania kilku spotów możemy przetestować ich skuteczność na różnych grupach docelowych i po pewnym czasie zoptymalizować działania, by większość środków została przeznaczona na najefektywniejsze kreacje.

W jaki sposób mogę określić grupę docelową reklam Trueview In-Stream?

Reklamy w serwisie YouTube obsługiwane są przez system Google AdWords for Video. Kierować je można na kilka sposobów, m.in:

  • geograficznie,
  • demograficznie (płeć, wiek),
  • wyświetlanie przed filmami o określonej tematyce,
  • zainteresowania użytkowników,
  • określone miejsca docelowe,
  • listy remarketingowe dotyczące strony www oraz kanału na YouTube.

Jak zacząć kampanię na YouTube?

Do rozpoczęcia przygody z reklamami wideo wystarczy spot oraz konto AdWords, które pozwoli na dostęp do programu AdWords for Video i stworzenie pierwszej reklamy.

Jeśli chcesz stworzyć spoty lub szukasz specjalisty, któremu możesz powierzyć swoją kampanię – skontaktuj się z nami

Comments 4

  1. Fajny wpis, tylko sprostowałbym tylko jedną rzecz – nie trzeba koniecznie łączyć konta na YT z kontem AdWords, żeby promować filmiki. Możemy reklamować dowolny filmik :)

  2. Post
    Author
  3. Krótka, kilkunastosekundowa reklama jest zawsze lepsza od dłuższej, wielominutowej. Przekaz powinien być szybki i konkretny, tak jak reakcja na reklamę będzie powodowana impulsem.

  4. i trzeba szczególnie postarać się o dobry początek, gdyż po paru sekundach można wyłączyć reklamę.
    Dobra uwaga, aby na końcu umieścić info iż więcej informacji po kliknięciu.

    A propos przypomniało mi się, że na własnych filmach umieszczonych na kanale możemy reklamować jeden film – opcja InVideo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *