2

Budowanie marki osobistej w internecie – podstawy

Masz już wyrobioną markę osobistą. Nowi klienci trafiają do Ciebie głównie z polecenia. Jednak większość z nich, zanim zadzwoni po raz pierwszy, sprawdzi najpierw w internecie kim jesteś oraz jakie są Twoje dokonania. Budowanie marki osobistej w sieci powinno być zatem przemyślanym procesem.

Sprawy techniczne na początek

Domena

Czyli adres, pod którym będziesz widoczny w sieci. Jeżeli świadczysz usługi na rynku polskim najlepsza będzie domena z końcówką .pl. Jeśli jest już zajęta, to warto rozważyć jako alternatywę końcówki .com.pl lub .eu. Zakup domeny to wydatek od 0 do 100 zł netto w zależności od jej rodzaju i obowiązującej promocji. Domenę co roku trzeba odnawiać, co kosztuje zwykle od kilkudziesięciu do 100 zł. Polecam również wykupienie domeny “imienazwisko.pl”, nawet gdy prowadzisz biznes pod inną marką niż Twoje imię i nazwisko. Nawet jeśli nie będziesz z niej korzystać, to zablokujesz możliwość jej zakupu innym. 

Hosting

Czyli miejsce na serwerze, na którym będzie można umieścić stronę oraz konta pocztowe. Zwykle na początek wystarczy najtańszy pakiet, który będzie Cię kosztował ok. 150 – 300 zł rocznie. Domenę i hosting najlepiej wykupić w jednej firmie – nie tylko ograniczysz liczbę otrzymywanych faktur, ale też możesz dzięki temu trochę zaoszczędzić.

Najpopularniejsze firmy świadczące tego typu usługi w Polsce to: Zenbox.pl, Home.pl, Nazwa.pl.

Komunikacja to podstawa

Strona internetowa 

To Twoje podstawowe narzędzie do utrzymywania relacji z obecnymi i potencjalnymi Klientami. Zanim zaczniesz ją tworzyć, zadaj sobie kilka pytań:

  • W jakiej dziedzinie jestem specjalistą? 
  • Jakie problemy rzeczywiście rozwiązuję?
  • Kto jest moim Klientem? Do kogo kieruję swoją ofertę?
  • Jakim językiem powinienem zwracać się do swoich Klientów? 
  • Jaki wizerunek chcę docelowo zbudować?
  • Co wyróżnia mnie od konkurencji?

Stronę możesz tworzyć na dwa sposoby:

  1. Zaprojektować od podstaw – grafik tworzy indywidualny projekt graficzny dopasowany do Twoich potrzeb, programista koduje stronę i udostępnia Ci panel administracyjny (CMS), dzięki któremu będziesz mógł samodzielnie edytować jej zawartość. 
  2. Kupić gotowy szablon (tzw. skórka), przykładowo dla najpopularniejszego systemu blogowego WordPress. Sam szablon to koszt ok. 50 – 150 $, do tego trzeba doliczyć koszt instalacji na serwerze oraz ewentualne modyfikacje szablonu przez programistę (ukrycie zbędnych elementów, dodanie brakujących).

Zaletą pierwszego rozwiązania jest indywidualne podejście i potencjalne wyróżnienie się na rynku. Minusem są większe koszty i dłuższy czas realizacji takiego projektu.

W drugim przypadku plusem jest to, że widzisz efekt końcowy jeszcze przed zakupem (wersja demonstracyjna szablonu). Atutem są także niższe koszty oraz krótszy okres wdrożenia. Co istotne, gotowe szablony są już w większości przypadków dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Minusem tego rozwiązania jest możliwość zakupu takiego szablonu przez więcej niż jedną osobę. 

Zdjęcia

Przy tworzeniu strony osobistej warto zainwestować w profesjonalną sesję zdjęciową. Wyjaśnialiśmy to dokładnie we wpisie: Sesja zdjęciowa firmy-dlaczego warto?

 

Lekarz_wpis

Rys. 1 Zakup zdjęcia z banku zdjęć nie jest dobrym rozwiązaniem w przypadku budowania marki osobistej

Blog 

Jeśli masz coś ciekawego do powiedzenia o aktualnych trendach w swojej branży i jesteś w stanie wygospodarować kilka godzin miesięcznie, to z pewnością polecam Ci pisanie bloga. Wpisy nie muszą być długie – wystarczy, że będą się pojawiać regularnie i będą stanowić inspirację/rozwiązanie jakiegoś problemu dla Twoich Klientów. Blog to także źródło dodatkowych wejść z wyszukiwarki. Google premiuje wyższymi pozycjami te strony, na których pojawia się regularnie świeża treść.

Narzędzia Google

A skoro o Google mowa, to firma ta oferuje szereg narzędzi, które pomogą dotrzeć Ci do nowych Klientów. Jeśli jeszcze nie korzystałeś z żadnego z nich, powinieneś zacząć od założenia konta w usługach Google. Jeden login i hasło będą służyć do obsługi wszystkich poniższych narzędzi. 

Tworząc stronę koniecznie zadbaj o to, żeby programista dodał kod śledzenia Google Analytics. To dzięki temu narzędziu dowiesz się, ilu użytkowników wchodzi na Twoją stronę, w jaki sposób na nią trafiają, ile czasu spędzają na poszczególnych podstronach itd. Więcej o jego możliwościach pisaliśmy tutaj: Google Analytics poznaj swoich użytkowników.

Drugim istotnym narzędziem jest Google Search Console. Tutaj dowiesz się z kolei, jak Twoja strona jest indeksowana przez Google, czy pojawiają się jakieś problemy (np. złośliwe oprogramowanie). Uzyskasz także cenne informacje o tym, na jakie hasła w wynikach wyszukiwania pojawia się link do Twojej strony oraz ile w przybliżeniu generują wejść. 

Jeśli posiadasz biuro/lokal w którym podejmujesz Klientów, koniecznie stwórz wizytówkę w usłudze Google Moja Firma. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na dotarcie do Klientów, którzy szukają firm z Twojej branży w okolicy korzystając z Map Google.

Ostatnim z narzędzi Google, które pozwoli bezpośrednio dotrzeć do potencjalnych Klientów, jest Google AdWords, czyli reklama tekstowa w wyszukiwarce. Potencjalny Klient trafi na Twoją stronę, gdy wpisze w wyszukiwarce zdefiniowaną przez Ciebie frazę i zobaczy tekst reklamy, który przekona go do kliknięcia. Zapłacisz tylko wtedy, gdy kliknie w Twoją reklamę i przejdzie na stronę. Czym różni się reklama w wyszukiwarce od pozycjonowania w wynikach naturalnych, wyjaśnialiśmy we wpisie Pozycjonowanie czy Adwords-jakie działania w Google wybrać?

Jeśli co jakiś czas chciałbyś przypominać swoim Klientom o sobie, powinieneś skorzystać z remarketingu. Jak to działa dokładnie przeczytasz tutaj: Remarketing w Adwords, czyli retargetowanie w wydaniu Google

Zapraszamy na praktyczne warsztaty prowadzone przez Certyfikowanego Trenera Google AdWords10-11 marca 2016, Warszawa.

Social media

Niektórym osobom wystarcza aktywna obecność w mediach społecznościowych, żeby zbudować swoją markę osobistą. Według mnie nie warto jednak bazować wyłącznie na zewnętrznych narzędziach, które pozostają poza Twoją kontrolą. 

Jeśli kierujesz swoje usługi do sektora biznesowego wizytówka osobista w portalach typu LinkedIn czy GoldenLine jest niezbędna. Możesz także wykorzystać je aktywnie do poszukiwania Klientów. Więcej przeczytasz o tym we wpisie: Jak wykorzystać LinkedIn w komunikacji B2B?

W komunikacji do konsumentów numerem 1 nadal pozostaje Facebook. Żeby dotrzeć do większej ilości fanów (bez konieczności płacenia Facebookowi za promowanie postów) warto dodawać regularnie angażujące użytkowników wpisy. Dobrze sprawdzają się na przykład zdjęcia czy filmy. 

Twitter z kolei pozostaje w Polsce narzędziem niszowym. Aktywnie korzystają z niego głównie politycy, dziennikarze i sportowcy. 

 

Instagram_wpis_2

Rys. 2 Efektami swojej pracy możesz pochwalić się na Instagramie

Jeśli efektem Twojej pracy jest coś, co można zaprezentować na zdjęciach (przykładowo projekt domu  jeśli jesteś architektem, kolekcja ubrań, jeśli jesteś projektantem itp) powinieneś wypróbować narzędzia typu Instagram oraz Pinterest. Więcej informacji o nich znajdziesz we wpisach:

Bonus dla wytrwałych

Newsletter kojarzy Ci się tylko ze spamem? Błąd! E-mail pozostaje najtańszym i najskuteczniejszym kanałem sprzedaży. Jeśli zależy Ci na utrzymaniu regularnego kontaktu ze swoimi Klientami koniecznie zadbaj o to, żeby zbierać na swojej stronie adresy e-mail do własnej bazy. FreshMail będzie do tego idealnym narzędziem. Dzięki niemu wyślesz także piękną wiadomość wykorzystując jeden z dziesiątek bezpłatnych szablonów. 

Jeśli prowadzisz salon kosmetyczny, fryzjerski lub mały gabinet lekarski w zarządzaniu rezerwacjami pomocny będzie system Wizyta.plPozwala on zapanować nad kalendarzem wizyt i przypominaniu o nich Klientom smsem bądź mailem w odpowiednim czasie. 

A Ty z jakich narzędzi korzystasz do budowania swojej marki w sieci?

Comments 2

  1. Wow…super artykuł, bardzo dużo się dowiedziałem, a do tego naprawdę świetny styl. Mam krótkie pytanko trochę z innej beczki, wiem że lista mailowa jest naprawdę ważnym narzędziem w biznesie internetowym. Rozumiem też, że trzeba czymś zachęcić naszego czytelnika ażeby dal nam swój adres mailowy. Darmowy ebook lub raport byłby idealny, więc pytanie moje brzmi skąd można wziąć takie oto wabiki. Rozumiem, że nie wolno rozsyłać ebooków, które kupiliśmy, bo złamiemy w ten sposób prawa autorski… jakie mam, więc opcje, napisać samemu czy zlecić to komuś, a jak zlecić to komu, gdzie i za ile? Proszę poradź początkującemu żółtodziobowi. :) Pozdrawiam gorąca.

    1. Post
      Author

      Jesteśmy zwolennikami autentyczności, dlatego zdecydowanie polecam Ci stworzyć taki ebook/raport samodzielnie. Jeśli będziesz miał wątpliwości, czy styl/forma są odpowiednie, daj przed publikacją do sprawdzenia copywriterowi. Jest wielu ludzi, którzy mają lekkie pióro i na pewno pomogą Ci w redagowaniu. Poszukaj ich np. na forach dla freelancerów. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *