Cztery reklamy AdWords na górze, brak reklam po prawej stronie

Google przyzwyczaił nas już do nieustannej zmiany w obrębie swoich usług. Jednak ta, która właśnie nadeszła może być jedną z istotniejszych w ostatnim czasie.

Od kilku tygodni uważni użytkownicy wyszukiwarki Google mogli zauważyć, że dla niektórych zapytań reklamy pojawiały się jedynie nad naturalnymi wynikami wyszukiwania (zwykle 3 lub nawet 4 boksy) oraz pod nimi. Brakowało natomiast reklam po prawej stronie. Oczywiście nie wszystkie zapytania skutkowały takim widokiem SERPów, jednak można było wywnioskować, że coś jest na rzeczy.

Najwyższy czas na zmiany 

AdWords_prawa_kolumna_3Podejrzenia potwierdziły się w ubiegłym tygodniu, gdy coraz więcej osób z branży oraz serwisów tematycznych zaczęło pisać na ten temat. W sumie zmiana ta nie powinna być dużym zaskoczeniem. Linki sponsorowane po prawej stronie wyników wyszukiwania istniały w AdWords praktycznie od samego początku jego funkcjonowania, czyli od roku 2000. Przez 16 lat sporo się jednak zmieniło w internecie. Przede wszystkim od końca poprzedniej dekady bardzo dynamicznie rośnie liczba zapytań w wyszukiwarce pochodząca z urządzeń mobilnych. W niektórych krajach przekracza już połowę wszystkich zapytań (w Polsce rok temu było to ponad 20% zapytań). Na urządzeniu mobilnym – ze względu na ograniczenia wielkości ekranu – prezentowanie reklam po prawej stronie nie jest możliwe.

Drugim powodem likwidacji reklam po prawej stronie wyników wyszukiwania o jakim się mówi, jest zrobienie miejsca na reklamy produktowe (PLA – Product Listing Ads), które stają się coraz popularniejsze także w Polsce. Rzeczywiście, po wpisaniu fraz związanych z produktami pojawiają się w tym miejscu reklamy prowadzące do sklepów internetowych. Wtedy mamy 4 reklamy tekstowe nad wynikami wyszukiwania oraz 4 lub 8 reklam produktowych. 

AdWords_prawa_kolumna_4a

Co więcej, wczoraj pojawiła się na jednym z portali branżowych informacja, że dla niektórych zapytań Google prezentuje wszystkie reklamy AdWords tylko na dole strony z wynikami wyszukiwania. Osobiście nie udało mi się jeszcze wywołać takiego widoku. 

Co zmiany w AdWords oznaczają w praktyce?

No dobrze, wiemy już, że zmiany nadeszły. I to od razu we wszystkich krajach, gdzie AdWords jest dostępny! Do tej pory Google przyzwyczaiło nas, że takie większe zmiany wprowadza stopniowo. Z czym te zmiany wiążą się dla nas – użytkowników i reklamodawców w praktyce?

Dla użytkownika:

  • Bardziej przejrzysty widok wyników wyszukiwania (czytanie od góry do dołu, brak rozpraszaczy w prawej kolumnie – z wyjątkiem reklam PLA).
  • Dla wielu zapytań (szczególnie lokalnych, np. hydraulik warszawa) w widocznej części ekranu widać tylko reklamy i mapę.
  • Przesunięcie wyników naturalnych poza widoczną część ekranu = wyższy CTR reklam, niższy z SEO.
  • Więcej reklam na górze „obudowanych” rozszerzeniami (linków, objaśnień, połączeń) = więcej pożytecznych informacji dla użytkowników.

Dla reklamodawców:

  • Pozycja reklamy gorsza od 4 oznacza spadek pod naturalne wyniki, daleko poza widoczną część ekranu (w konsekwencji mniejszy CTR, wyższy CPC).
  • Zaostrzy się walka o miejsca premiowane widocznością (z czasem trzeba liczyć się ze wzrostem średnich stawek CPC).
  • Zyskają te reklamy, które wykorzystują wszystkie możliwości jakie daje obecnie AdWords (szczególnie rozszerzenia reklam).
  • Jeszcze większe znaczenie będzie miało dbanie o wysoki Wyniki Jakości (nie tylko po stronie budowy kampanii AdWords, doboru fraz i tekstów reklam, ale też budowy strony docelowej – szczególnie pod urządzenia mobilne).

Zmiany te są zgodne z ideą konsekwentnego stawiania na poprawę doświadczenia użytkownika przez Google. O tym, że to użytkownik jest najważniejszy świadczy zresztą poniższa wypowiedź Erica Schmidta z 2014 roku na jednej z konferencji branżowych:

Schmidt_cytat

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak skutecznie pozyskiwać Klientów dzięki reklamom AdWords przyjdź na praktyczny warsztat 10-11 marca w Warszawie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *