Kampania AdWords na YouTube – podstawy


Czy Twoja marka ma swój kanał YouTube? Biorąc pod uwagę ponad miliard użytkowników wspomnianego portalu, korzyścią jest prowadzenie odpowiednio swojego profilu, jednak nie każdy wie jakie możliwości dają kampanie AdWords prowadzone na YouTube. Pozwól, że przeprowadzimy Cię po podstawach, abyś wiedział, jakie masz możliwości.

Wybierz cel kampanii

Poprzez dobrze opracowaną kampanię AdWords na YouTube można:

  • generować ruch na wybranej stronie
  • budować i pogłębianie świadomości marki
  • Stwórz profil odbiorcy reklamy

    Bez konkretnego określenia odbiorcy Twoja reklama będzie wystrzelona w próżnię i nie zadziała tak, jak byś tego oczekiwał. Ważne jest, aby kierować się przynajmniej dwoma wskazówkami:

    • stwórz personę – określ do kogo będziesz kierować reklamy
    • określ, w jakim celu i w jakich warunkach Twoi odbiorcy prawdopodobnie wędrują przez YouTube i co chcieliby zobaczyć

      Kierowanie reklam AdWords na YouTube

      Targetowanie reklam, czyli ich precyzowanie i kierowanie do pożądanych grup docelowych jest w przypadku kampanii AdWords na YouTube bardzo zbliżone do tego zabiegu w kampaniach Google, jednak reklamy wideo mają dodatkowe precyzyjne możliwości wykorzystywania danych. Reklamę możemy kierować dwojako poprzez:

      • docieranie do nowych odbiorców – zainteresowania, tematy, słowa kluczowe, demografia itd. (analogicznie jak w sieci reklamowej) a dodatkowo jest opcja kierowania w zależności od wydarzeń z życia (tj. ukończenie studiów, osoby planujące ślub, osoby planujące przeprowadzkę).
      • remarketing – kierowanie przekazu do osób, które obejrzały Twój film na YouTube lub weszły w interakcję z Twoimi filmami albo użytkownicy z twojej witryny internetowej

      Formaty reklam na YouTube

      Masz możliwość korzystania z różnego formatu reklam w serwisie YouTube. Pamiętaj, że najważniejsze to odpowiednio dopasować format reklamy do celów Twojej kampanii.

      TrueView In-Stream

      pomijalne reklamy wideo – nazywane pre-roll

      • stosuj je w celu nawiązywania kontaktu z Użytkownikami i budowania relacji
      • film wideo musi być dostępny na kanale YT (najczęściej widoczny publicznie)
      • reklama wyświetla się przed lub w trakcie wybranych przez Użytkownika filmów na YouTube
      • dobrze, gdy Twój film ma od 12 sekund do 3 minut (nie ma granicy długości)
      • Użytkownik może pominąć pominąć 5 sekundach
      • zawiera nakładkę z wezwaniem do działania: krótkie hasło, stronę odsyłającą i (nieobowiązkowo) małą ikonkę

      Koszt reklamy pre-roll: płacisz w modelu CPV (cost per view) – gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu (lub cały, jeśli film jest krótszy niż 30 sekund) lub wejdzie w inną interakcję z wideo (kliknięcie) – zależnie od tego, co nastąpi wcześniej. Wysokość opłaty w tym modelu zależy od wybranych metod kierowania kampanii i jakości filmu promocyjnego oraz od maksymalnej stawki CPV, którą jesteś w stanie zapłacić. Ustalasz ją w systemie AdWords

      Wideo w przerywniku (tzw. Bumper Ads)

      • to odrębny typ kampanii
        wyświetlają się przed, po oraz w trakcie oglądanego filmu
      • są dedykowane do kampanii brandingowych
      • sprawdzają się na urządzeniach mobilnych
      • trwają tylko 6 sekund i nie można ich pominąć
      • zawiera nakładkę z wezwaniem do działania: krótkie hasło, stronę odsyłającą i (nieobowiązkowo) małą ikonkę

      Koszt reklamy typu Bumper Ads: płacisz ustaloną stawkę za 1000 wyświetleń (CPM – “cost per 1000 impressions”).

      Jeśli chciałbyś pokazać swoją markę używając AdWords na YouTube chętnie podpowiemy drogę do odbiorcy: Napisz do Enzo.

      TrueView Discovery

      • stanowi doskonałe uzupełnienie reklamy TrueView In-Stream i również przynosi wymierne efekty
      • może się wyświetlać w wyszukiwarce YouTube, obok filmu (z prawej strony, między menu a listą filmów) lub na stronie głównej w mobilnej wersji YouTube (w przeglądarce lub aplikacji)
      • reklama składa się z tekstu i obrazu miniatury zaczerpniętego z wideo

      Koszt reklamy TrueView Discovery: płacisz wtedy, gdy Użytkownik postanowi obejrzeć reklamę i kliknie w miniaturę.

      YouTube i sieć reklamowa Google

      W kampaniach w Sieci Reklamowej Google (GDN) YouTube jest traktowane jako zwykła witryna, mogą się tu pojawiać reklamy z innych kampanii, reklamy elastyczne po prawej stronie (między menu a listą filmów), a banery jako nakładki na film (tuż nad paskiem odtwarzania). Możesz też wyświetlać swoje reklamy wideo w witrynach i aplikacjach partnerów Google należących do sieci reklamowej. Twoje filmy z YouTube mogą być wykorzystane w kampanii w sieci reklamowej (format lightbox) oraz na Gmailu.

      Masthead

      • to najdroższy format reklamowy na YouTube i jednocześnie posiadający największy zasięg
      • wyświetlany na stronie głównej YouTube
      • wykupuje się go na innych zasadach – wymaga kontaktu z Google

      Do elementów kampanii Google Adwords na YouTube NIE należą: karty i ekrany końcowe, niektóre nakładki – dodawane przez twórców treści na YouTube (możesz je dodać do swoich własnych kreacji), mogą zawierać produkty lub kierować do witryny.

      Naszym zdaniem, kampanie AdWords na YouTube mogą być efektywne, jeśli tylko dopracujemy odpowiedni przekaz i formę naszego wideo.