Dobór słów kluczowych do kampanii AdWords


Dobór słów kluczowych to jeden z najważniejszych etapów tworzenia kampanii AdWords. Nic nas w tym nie wyręczy, ale są pewne narzędzia, które mogą pomóc. Mam na myśli przede wszystkim Narzędzie propozycji słów kluczowych dostępne w programie AdWords oraz Google Trends . Pozwolą nam one oszacować popularność wybranego słowa kluczowego oraz zaproponują synonimy.

Narzędzie propozycji słów kluczowych

Znajduje się oczywiście w zakładce „Narzędzia”. Na początku dostosowujemy wyniki do ustawień naszej kampanii – kierowania na język i terytorium. Następnie wpisujemy jedno lub więcej słów kluczowych. W wynikach zobaczymy przybliżoną ilość wyszukiwań w ubiegłym miesiącu, całkowitą średnią liczbę wyszukiwań oraz konkurencję reklamodawcy. Szczególnie ten ostatni wskaźnik jest bardzo ciekawy i przydatny. Im bardziej zapełniony pasek, z tym większą konkurencją musimy się liczyć. Jeśli słowo jest bardzo popularne, prawdopodobnie wykorzystuje je już wielu twórców reklam. W takiej sytuacji trzeba nastawić się na większe koszty.

Może okazać się, że fraza jest jednak zbyt ogólna i lepiej zdecydować się na coś konkretniejszego (najprawdopodobniej będzie to miało również pozytywny wpływ na wynik jakości). Tutaj pomoże nam zaznaczenie opcji „Użyj synonimów”. AdWords zaproponuje nam wyrażenia powiązane z naszymi, w tym także wariacje z literówkami, brakiem polskich liter itd. Oczywiście tu również widzimy dane na temat wyszukiwania. Ludzie mają różne metody korzystania z wyszukiwarki i wpisywania haseł. Jeden (np. ja) wpisze pewnie „artykuły papiernicze lublin”, inny „sklep z artykułami papierniczymi w lublinie” albo jeszcze coś innego. Nie zawsze potrafimy wszystko to przewidzieć; Narzędzie propozycji słów kluczowych oferuje nam cenne podpowiedzi. Jeżeli któreś z zaproponowanych słów kluczowych przypadnie nam do gustu, możemy od razu dodać je do wybranej kampanii i i grupy reklam, wybierając wcześniej pożądany typ dopasowania, w tym także wykluczający. Wg. mnie jest to szczególnie przydatna opcja – czasami okazuje się, że wybrane słowo może pojawić się w kombinacjach wskazujących na coś zupełnie innego, niż sobie zamierzyliśmy i na co wskazuje reklama. Dzięki dopasowaniu wykluczającym unikniemy niepotrzebnych wyświetleń.

Google Trends

To narzędzie również może oszacować popularność słowa kluczowego, ale moim zdaniem bardziej przydaje się do pokazania trendów wyszukiwania w czasie. Spróbujcie wpisać chociażby słowo „prezenty” i ustawić zakres wyników na 12 ostatnich miesięcy lub więcej – widać wyraźny wzrost w okresie świątecznym. Wiąże się to automatycznie ze wzrostem konkurencji i, potencjalnie, kosztów. Wiedza o trendach pomaga zatem zaplanować zawczasu ustawienia budżetu i innych aspektów kampanii.

Oba narzędzia przydają się również przy doborze fraz do pozycjonowania.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *