1

Wpływ linków sponsorowanych na CTR wyników naturalnych w Google


Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, czy warto nadal inwestować w reklamę płatną w Google dla wybranej frazy lub fraz, w momencie gdy znajdą się one wysoko w wynikach naturalnych wyszukiwarki? Postanowiliśmy to sprawdzić w praktyce.

O wpływie reklamy płatnej (PPC) na współczynnik kliknięć (CTR) wyników naturalnych wyszukiwania wspomniał na ostatnim Dniu Google dla Agencji Mariusz Gąsiewski z Google Polska. Zainspirowani przykładami ze Szwecji i Danii, które przedstawił Mariusz postanowiliśmy sprawdzić sami, czy uruchomienie kampanii AdWords na frazę, która od dłuższego czasu i tak jest na pierwszym miejscu wyników naturalnych ściągnie na stronę dodatkowe kliknięcia, czy tylko zabierze je wynikom naturalnym.

Punkt wyjścia

Test postanowiliśmy wykonać dla jednego ze sklepów internetowych który obsługujemy. Badana fraza składa się z dwóch wyrazów i jest jednocześnie nazwą jednej z siedmiu kategorii produktów w tym sklepie. Według danych Narzędzia Propozycji Słów Kluczowych średnia miesięczna liczba wyszukiwań tej frazy poza szczytem sezonu w branży wynosi ok. 3500. Przed dodaniem nowej kampanii w AdWords uwzględniającej pozycjonowaną frazę sklep naszego Klienta zbierał około 1000 kliknięć z pierwszego miejsca wyników naturalnych, co dawało CTR na poziomie 29 %. Dane te potwierdzało Narzędzie Google dla Webmasterów (Rys. 1) oraz Google Analytics.

Narzędzie Google dla Webmasterów - liczba wyświetleń słowa kluczowego w wynikach naturalnych Google i liczba kliknięć

Rys. 1 Wejścia z wyników naturalnych dla badanej frazy według Narzędzia Google dla Webmasterów przez rozpoczęciem eksperymentu.

Eksperyment

W ramach eksperymentu dodaliśmy odrębną kampanię zawierającą m.in. pozycjonowaną frazę. Tekst reklamy dostosowany był do promowanej kategorii produktów. Żeby zwiększyć jego skuteczność dodaliśmy od razu opcję rozszerzenia linków witryny.

Ponieważ kampania dla tego Klienta prowadzona była od dłuższego czasu, nasza reklama dość szybko znalazła się na premiowanych miejscach – na czym nam zależało również ze względu na nasz eksperyment. Wyniki wyszukiwania na badaną przez nas frazę wyświetlają aktualnie: 3 reklamy u góry, 10 wyników naturalnych oraz 8 reklam po prawej stronie. Łącznie jest więc potencjalnie 21 linków do kliknięcia, w tym dwa naszego Klienta.

Efekt

Od 7 do 22 lipca według Narzędzia Google dla Webmasterów badana fraza odnotowała 2000 wyświetleń w wyszukiwarce Google. Liczba kliknięć w wynikach naturalnych w tym czasie wyniosła 500, co daje CTR na poziomie 25 % (lekki spadek). Jednocześnie kampania w Google odnotowała w badanym okresie 200 kliknięć. Łącznie daje nam to 700 kliknięć oraz CTR na poziomie 35 %.

Wnioski

Po naszym eksperymencie nasuwają się następujące wnioski:

1. Topowe miejsca reklamy (1-3 nad wynikami naturalnymi) zmniejszają liczbę kliknięć w wyniki naturalne, jeśli fraza znajduje się na pierwszej pozycji. W naszym przypadku o ok. 16 %.

2. Łączna liczba kliknięć w topowe wyniki naturalne i premiowane miejsca reklamy jest większa niż w przypadku samych wyników organicznych – docieramy do większej liczby klientów. W naszym przypadku o ok. 16 % więcej niż gdyby nie było reklamy.

3. Stawka CPC dla badanej frazy była na średnim poziomie CPC dla wszystkich kampanii Klienta w badanym okresie

4. Stawka CPC reklamy była wyższa o 20 % niż koszt jednego kliknięcia w ramach wyników naturalnych (koszt pozycjonowania / liczba wejść)

5. Wejścia z wyników naturalnych (Rys. 2) charakteryzowały się dłuższą i głębszą wizytą użytkowników, wejścia z reklamy (Rys. 3) miały natomiast niższy współczynnik odrzuceń.

Google Analytics - wejścia z wyników naturalnych w okresie 7-22 lipca 2011 roku

Rys. 2 Wejścia z wyników naturalnych w okresie 7-22 lipca 2011 roku dla badanej frazy.

Google Analytics - wejścia z reklamy AdWords w okresie 7-22 lipca 2011 roku

Rys. 3 Wejścia z reklamy AdWords w okresie 7-22 lipca 2011 roku dla badanej frazy.

6. Ostatni wniosek jest taki, że warto w każdym przypadku eksperymentować, żeby sprawdzić czy korzystniejsza jest opcja samego pozycjonowania, samej reklamy czy synergia obu form obecności w wyszukiwarce.

A jakie jest Wasze doświadczenie w tym temacie?


Comments 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *