3

SEMcamp #9 – subiektywna relacja


Wczoraj miałem przyjemność uczestniczyć w cyklicznym spotkaniu branży SEM – SEMcampie. Pomimo, że spotkanie odbyło się już po raz dziewiąty, to mnie udało się (w końcu!) dotrzeć tam po raz pierwszy. Dlatego też chciałbym podzielić się swoją subiektywną oceną spotkania.

Zacznę od podzielenia się moja opinią na temat prezentacji.

1. Wykorzystanie potencjału wyszukiwania i marketingu mobilnego – Mariusz Gąsiewski 

Mariusz pokazał trochę danych liczbowych dotyczących trendów mobilnych w Polsce i na świecie. A trendy te są mocno rosnące. Z danych, które były podane zapamiętałem m.in., że:

  • w każdej minucie aktywowane jest 3 razy więcej smartfonów niż rodzi się dzieci (nie było to powiedziane, ale zakładam, że chodziło o cały świat)
  • w UK 20-30 % zapytań w Google pochodzi z urządzeń mobilnych
  • sieć reklamy mobilnej AdMob (należy oczywiście do Google) ma już 300-400 mln odsłon miesięcznie

Ponieważ wcześniej byłem już dwa razy na Dniu Google dla Agencji to wiedziałem, czego można się spodziewać po prezentacji Mariusza (pracuje w Google). Mimo, że niektóre informacje były mi już znane, to cała prezentacja była ciekawa i inspirująca.

2. Jak zarobić na wideo online? – Maciej Ołpiński  (Google.pl)

Maciek mówił o ostatnich zmianach w YouTube głównie pod kątem nowych formatów reklamowych dostępnych w tym kanale. Muszę przyznać, że przestaję nadążać za zmianami jakie zachodzą w produktach Google ;) Na szczęście ta prezentacja pozwoliła mi nadrobić wiedzę w zakresie nowych możliwości YouTube. Z ciekawostek zapamiętałem na przykład:

  • 20 – 50 % użytkowników ogląda reklamy na YouTube, które mogą pominąć (pomiń lub obejrzyj do końca) – moim zdaniem całkiem sporo, ale czasem też mi się to zdarza jak mnie zaintryguje początek ;)
  • gdyby zestawić liczbę użytkowników do jakich dociera miesięczne YouTube w grupie 16-49 to byłaby to 8 co do oglądalności telewizja w Polsce (tuż za TVN Siedem), w grupie 16-24 już czwarta (m.in. przed TVN)
  • jedną z pierwszych kampanii wykorzystujących nowe możliwości reklamowe na YouTube była kampania Poznania na EURO2012

Prezentacja była bardzo konkretna i inspirująca do eksperymentowania z kampaniami video przy wykorzystaniu YouTube i AdWords

3. Jak zwiększyć wskaźnik konwersji o 200%? – optymalizacja formularzy. – Przemysław Modrzewski 

Prezentacja ta dotyczyła optymalizacji formularzy na stronie internetowej, jako istotnego elementu wpływającego na końcową konwersję. Ciekawe były case’y na których Przemek pokazał m.in. formularz zamówienia skafandra do nurkowania, w którym oprócz swoich wymiarów (co jest oczywiste) trzeba było podać (wymagane!) informacje odnośnie stylu życia, wiek itp.

Prezentacja pozwoliła mi usystematyzować wiedzę odnośnie optymalizacji formularzy. Zabrakło mi jednak konkretnego przykładu, że określona zmiana jakiegoś formularza spowodowała wzrost konwersji o 200 %, co było zapowiedziane w tytule. Jak na spotkanie kierowane do osób, które siedzą w temacie uważam, że mogło być trochę więcej konkretów.

4. Strategia w SEO, czyli o tym jak król Borowik szedł na wojnę z muchami – Marcin Duraj 

Konkretów zabrakło mi także w prezentacji Marcina Duraja. Nie wątpię, że posiada dużą wiedzę na temat tego co robi (trochę więcej konkretów było w jego drugiej prezentacji), jednak prezentacja była bardzo ogólna. Jej głównym przesłaniem było pokazanie dwóch strategii pozycjonowania – szybkiej (gdy nie ma czasu do stracenia) oraz normalnej (jak można wszystko zaplanować). Piotrek i Tomek (pozdrawiam!), którzy siedzieli obok mnie i na co dzień zajmują się pozycjonowaniem trochę się nudzili.

5. Wyróżnij się albo zgiń czyli jak wykorzystać potencjał ogólnych słów kluczowych… gdy CTR Ci nic nie powie – Grzegorz Mogilewski (Headway)

Trochę obawiałem się tej prezentacji. Ale nie ze względu na treść ani prowadzącego, tylko z tego powodu, że była po obiedzie ;) Jedzenie + poranne wstanie + 4 prezentacje za nami zwykle równa się senność. Jednak Grzegorz bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Po pierwsze podejściem do tematu konstruowania kampanii AdWords – szczególnie treści reklam (odwrotnie niż zalecają wszystkie mądre podręczniki z pomocą Google na czele). Po drugie dynamicznym zaprezentowaniem tematu i ciekawymi, konkretnymi przykładami. Dla mnie prezentacja Grzegorza była najciekawszą i najbardziej inspirującą tego dnia. A o tym, że zaprezentowane przez niego poglądy idą pod prąd głównym nurtom świadczyła temperatura dyskusji po prezentacji :)

6. Pozycjonowanie Long Tail. Od pucybuta do milionera. – Marcin Duraj 

Druga tego dnia prezentacja Marcina była już bardziej konkretna i pokazywała drogę dojścia słownika online od 300 UU / dzień do dzisiejszego poziomu 10-12k UU / dzień. Droga ta nie była szybka ani prosta, ale Marcin pokazał jak kolejne zmiany na stronie i w pozycjonowaniu przyczyniały się do systematycznych wzrostów odwiedzin. Jedyne czego mi zabrakło, to danych jak liczba wejść przełożyła się na monetyzację tego serwisu. Niekonieczne w wartościach nominalnych (rozumiem, że to tajemnica), ale nawet we wzrostach przychodów.

7. Zastosowanie Google+ w działaniach marketingowych – Mariusz Gąsiewski  

Prezentacja na temat możliwości wykorzystania Google + zamknęła tę część spotkania. Mariusz pokazał różne możliwości wykorzystania Google+ i przycisku +1 w działaniach marketingowych prowadzonych w sieci. Powiem szczerze, że sam Google+ jest dla mnie jeszcze zagadką. Nie jest do końca intuicyjny, oprócz możliwości tworzenia kręgów nie odróżnia się niczym od Facebooka na plus (natomiast jest wiele różnic na minus, jak zamknięcie się na developerów, ascetyczny wygląd czy wreszcie mała liczbę znajomych, którzy mają konta na Google). Z prezentacji tej odniosłem również wrażenie, że nawet samo Google nie wie jeszcze, w którym kierunku to się rozwinie. Ale to moja subiektywna ocena… ;)

Nie starczyło mi już niestety czasu, by zostać na panelu dyskusyjnym.

Do tej pory SEMcamp odbywał się zwykle popołudniami i składał się z trzech prezentacji + integracji przy piwie. Był to jeden z powodów dla którego wcześniej nie dotarłem na żadne spotkanie. Chociaż z Lublina nie jest daleko, to jednak jechanie na trzy prezentacje było średnio opłacalne. Tym razem organizatorzy zmienili  koncepcję i spotkanie zostało zaplanowane na cały dzień. Za tę zmianę duży plus.

Drugi powód dla którego wcześniej nie dotarłem na SEMcamp to fakt, że zwykle dowiadywałem się o spotkaniu już z relacji po, albo w dniu spotkania. Ponieważ jakiś czas temu ustawiłem sobie usługę Google Alert na hasło „SEMcamp”, tym razem nie przegapiłem zapisów ;)

Ogólnie spotkanie oceniam bardzo pozytywnie. Sporo inspiracji, dużo uczestników (ponad 200 osób), dobra lokalizacja (SGH) ze względu na dojazd. Biorąc pod uwagę, że opłatą wejściową była darowizna 100 zł na wybrane, potrzebujące pomocy dziecko z fundacji Mam Serce,  to przy okazji spotkania udało się zebrać całkiem sporą kwotę. Za ten pomysł kolejny plus dla organizatorów.

Prezentacje ze spotkania dostępne są już na blogu Mariusza Gąsiewskiego.


Comments 3

  1. Cieszę się, że spotkanie się podobało. Z ankiet wynika, że taka forma całodniowa najbardziej odpowiada, więc w tej formie bedą kolejne spotkania. Co więcej informacja o spotkaniu będzie ogłaszana minimum 3-4 tygodnie przed wydarzeniem.

    1. Post
      Author
  2. Konstruktywna ocena ;)
    Fakt jest taki, że tytuł mojej prezentacji powstał trochę zbyt marketingowy do treści ;)
    Chciałem pokazać najlepsze praktyki i najczęstsze błędy bo widzę, że ten temat raczkuje, a na semcamp wcale nie przychodzą tylko najlepsi ale coraz bardziej mieszane grono.

    Za to umieszczę stosowny przykład z opisem na blogu w ramach zadośćuczynienia w najbliższym czasie ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *