2

Bądź autentyczny w komunikacji z otoczeniem – parę słów o strategii komunikacji marki


Często słyszy się o promocji produktów czy usług, ale w dzisiejszych czasach innowacyjne firmy odchodzą od tej koncepcji. Dzieje się tak, ponieważ promocja to jednokierunkowy przekaz – monolog skierowany do konsumentów w celu prezentacji oferty sprzedażowej. Nowoczesny marketing stawia na komunikację z klientem, a więc – interaktywny dialog z otoczeniem. Oczywiście konsument jest najważniejszy dla przedsiębiorstwa, dlatego musi on mieć możliwość wyrażenia swoich opinii i zasugerowania swoich potrzeb, preferencji i zainteresowań. Nośnikiem korzyści dla klienta jest marka.

Istota strategii komunikacji 

Przekaz marki powinien wynikać z jej strategii komunikacji, która przedstawia to, co marka chce o sobie powiedzieć i jaką obietnicę przekazuje klientom. Składa się z takich elementów jak:

  • wymiar słowny – nazwa, slogan,
  • kod językowy – tone of voice,
  • wymiar graficzny – logo, reklama wizualna, czy też system identyfikacji wizualnej.

Wszystkie te elementy muszą być spójne ze sobą i wynikać z tożsamości marki. Jeżeli np. firma wysyła przekaz reklamowy, że jej marka jest twórcza i kreatywna – język, forma promocji i sposób komunikatu muszą potwierdzać te wartości. W przeciwnym razie przekaz nie będzie autentyczny, a klient z pewnością to wychwyci. 

Fakt, że firma promuję swoją markę nowoczesnym marketingiem ( wykorzystując np. takie narzędzia jak: storytelling, flash mob, produkt placement czy kampania teaserowa) nie znaczy, że zbuduje trwałą więź z klientem. Ciekawa reklama może przyciągnąć jego uwagę, ale nie sprawi, że obdarzy markę swoją lojalnością. Do tego potrzebna jest komunikacja poparta obietnicą wynikającą z wartości marki.

Relacje z pracownikami  a image firmy

Przedsiębiorstwa nie doceniają też często siły relacji wewnętrznych, czyli komunikacji z pracownikami. To kolejny z elementów strategii komunikacji marki – to właśnie pracownicy firmy w dużej mierze wpływają na kreowanie  pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Kto uwierzy w świetność i siłę marki danej firmy, jeżeli jej pracownicy – osoby, które ją tworzą, źle wypowiadają się o swoim miejscu pracy?

Google – przyjaznym pracodawcą

Za przykład marki, która docenia siłę relacji wewnętrznych może posłużyć firma Google, która uchodzi za najlepszego pracodawcę na świecie i cieszy się dobrym wizerunkiem marki innowacyjnej. Cały jej system komunikacji marki jest spójny ze strategią oraz wszystkimi elementami marki, które są poparte „luźną” polityką firmy i relacjami z personelem:

  • Pracownicy mówią sobie po imieniu. 
  • W siedzibie firmy znajdują się restauracje, automaty do lodów włoskich, maszyny do popcornu i gofrów – do pełnej dyspozycji dla wszystkich. 
  • Pracownicy mają zapewnioną także rozrywkę podczas przerwy, np. mogą skorzystać ze stołów do gry w bilard, ping- pong  i boiska do gry w kosza. 
  • Nie ma sztywnych godzin pracy, każdy przychodzi kiedy chce i pracuje jak chce – po prostu ma wykonać swoje zadanie. 
  • Do firmy można zapraszać członków rodziny i spotykać się ze znajomymi. Można nawet przyprowadzić swojego zwierzaka.

Przyjazne wnętrza Google

Kilka rad na koniec

Jak zatem sprawić by strategia Twojej marki była spójna i widoczna w jej komunikacji z rynkiem? Zacznij od paru najważniejszych zasad:

  • informuj o wszystkim co robisz,
  • bądź bliżej klienta,
  • nie kopiuj działań innych firm – kreuj swoje pomysły i aranżuj ciekawe zdarzenia,
  • bądź innowacyjny i kreatywny,
  • niech każdy twój komunikat będzie poparty wartościami wyznawanymi w firmie.

Po prostu bądź autentyczny!


Comments 2

  1. Fajnie napisane :) nie jest łatwo dbać o wizerunek swojej firmy i przy tym nie kopiować rozwiązań innych, skoro wszyscy stawiają za wzór Google :D Jestem jednak zdania, że firma = ludzie i przede wszystkim trzeba dbać o dobre relacje z nimi, ale na zdrowym – zawodowym poziomie.

  2. W Polsce podejście Google by się nie sprawdziło…przynajmniej teraz. Ludzie jeszcze mają PRLowską mentalność ale z każdym młodszym rocznikiem to się zmienia i widać światełko w tunelu. Taką jak my – pracownicy mamy mentalność, tak pracodawca musi się do niej dostosować. Komunikacja musi być szczera a co wychodzi z takiego PRLowskiego podejścia i chęci bycia oryginalnym i fajnym? Nasuwa mi się jeden przykład – świąteczna piosenka Drutex :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *