Jak powstały nazwy 100 znanych polskich marek?


Zobacz w jaki sposób powstawały nazwy znanych polskich marek. Może, któraś zainspiruje cię przy tworzeniu nowej nazwy produktu lub nowej nazwy firmy.

Z serii artykułów Polskie Marki czytaj także: Slogany firmowe. Przykłady sloganów 100 polskich marek.

Nazwy marek, które wykorzystują imiona i nazwiska właścicieli

Ziaja

Ziaja to marka, która obejmuje szeroką gamę nowoczesnych produktów do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Jej nazwa pochodzi od nazwiska jej twórców – farmaceutów Aleksandrę i Zenona Ziaja.

Inglot

Znana polska marka kosmetyków. Nazwa dla firmy pochodzi od nazwiska jej założyciela – Wojciecha Inglota. W 1983 Wojciech Inglot namówił swoją siostrę Elżbietę na inwestycję. Pierwszym towarem produkowanym przez Inglot był płyn do czyszczenia głowic magnetofonowych.

Wittchen

„Jędrzej Wittchen był młodym chłopcem, kiedy dostał od swojego dziadka niezwykły prezent – piękny, stary skórzany portfel.” Tak się zaczyna historia marki Wittchen, która jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek, znaną również za granicą.”

Dr Irena Eris

Dr Irena Eris to marka zbudowana przez Irenę Eris – doktor farmacji. Nazwa marki jest bezpośrednio związana z osobą założycielki i właścicielki firmy. Początki był trudne – Eris produkowała jeden rodzaj kremu, który był przygotowywany w metalowym garnku, mieszany wiertarką i nakładany ręcznie do słoiczków szpatułkami.

Ochnik

Ochnik – marka odzieży skórzanej, która gości na polskim rynku od przełomowego roku 1989. Jej nazwa pochodzi od nazwiska założycieli. Pierwsza nazwa firmy to OCJ (Ochnik Cezary Jacek). Pragnienia posiadania skórzanej kurtki z czasem przerodziło się w wielkie marzenie o rodzinnym przedsiębiorstwie.

W.Kruk

W 1887 roku, siostrzeniec złotnika Leona Skrzetuskiego – Władysław Kruk, przejął przedsiębiorstwo. Rzemieślniczy zakład złotniczy stopniowo zmieniono w reprezentacyjny sklep jubilerski. W.Kruk to typowa marka rodzinna, w której nazwa pochodzi od nazwiska założycieli.

Kler

Kler – polska marka mebli o międzynarodowym wizerunku. Brand pochodzi od nazwiska założyciela i głównego projektanta – Piotra Kler. Nazwa Kler jest krótka i łatwa zapamiętania, a przy tym ma międzynarodowy wydźwięk.

Badura

Polska marka obuwnicza Badura powstała w 1979 roku, kiedy Zdzisław Badura otwierał niewielki warsztat rzemieślniczy.

E.Wedel

E.Wedel to najstarsza czekoladowa marka w Polsce. Jej nazwa pochodzi od podpisu syna założyciela firmy, Emila Wedla, który oznaczał nim swe produkty.

Grycan

Historia lodów Grycan sięga czasów przedwojennych na Kresach Wschodnich. Tam dziadek i ojciec Zbigniewa Grycana (obecnego właściciela) sprzedawali swoje pierwsze lody. Zbigniew Grycan otworzył własną cukiernie w Warszawie w latach 70.

Rolnik

Nazwisko jednego z właścicieli – Józefa Rolnika w nazwie firmy stało podstawą budowania marki przetworów warzywnych. Nazwa jest dość krótka, łatwa do zapisania i wymówienia. Nie posiada polskich znaków więc dobrze się sprawdza na rynku międzynarodowym jako nazwa abstrakcyjna.

Ryłko

W 1964 roku Stanisław Ryłko otwiera własny zakład szewski w Kalwarii Zebrzydowskiej. Ryłko wchodzi na rynek tworząc początkowo tylko obuwie męskie sygnowane własnym nazwiskiem.
Dzisiaj to silna marka na obuwniczym rynku.

Piotr i Paweł

Piotr i Paweł to nie tylko imiona założycieli sieci supermarketów, ale także święci patroni Poznania. To właśnie w Poznaniu przy ul. Głogowskiej bracia otworzyli w 1990 roku pierwszy mały sklep spożywczy.

Oskroba

Historia marki Oskroba sięga lat trzydziestych XX wieku, kiedy to Wacław Oskroba otworzył pierwszą piekarnię. Firma rodzinna, która bazuje na polskiej tradycji piekarskiej. Jej tajniki przechodzą z ojca na syna, z syna na wnuka.

Roleski

Marka powstała od nazwiska jej założyciela – Marka Roleskiego. To on jako pierwszy rozbił państwowy monopol na produkcję majonezu. Teraz też w kampanii „Królewskiej Republiki” rozbił sztampę reklamową, że ketchup to grill i rodzina.

Wojas

“Moja rodzina szyła buty od wielu pokoleń, dlatego decyzja o podjęciu produkcji pod własnym nazwiskiem wydawała mi się bardzo naturalną. To był 1990 rok, Polacy zachłysnęli się wszystkim co pochodziło lub udawało, że pochodzi z zagranicy. A ja nie widziałem żadnego powodu, aby wstydzić się, że szyjemy świetnie buty tu – pod Tatrami. ”
Wiesław Wojas, założyciel firmy.

Koral

Koral – polska marka lodów. Nazwa pochodzi od nazwiska założycieli – braci Józefa i Mariana Koral, którzy pod koniec lat 70-tych postanowili założyć lodziarnię.

Lotos

Marka grupy kapitałowej z branży poszukiwań, wydobycia oraz przetwórstwa ropy naftowej i dystrybucji produktów ropopochodnych. Nazwa nawiązuje do nazwy rośliny wodnej, której kwiaty i liście wniesione są ponad powierzchnię wody. Odkryte w Japonii nasiona lotosów, liczące około 2 tysięcy lat wykiełkowały, a otrzymane z nich rośliny zakwitły[źródło: wikipedia]. Lotos był czczony w starożytnym Egipcie.

Nazwy marek, które pochodzą od nazw geograficznych

Konkretne miejsca przywodzą na myśl określone wartości i skojarzenia.

Pudliszki

Historia marki rozpoczęła się w latach trzydziestych XX wieku, gdy inżynier rolnictwa Stanisław Fenrych rozpoczął produkcję przetworów warzywnych i owocowych, w majątku Pudliszki w Wielkopolsce. Pudliszki to nazwa dawnych ziem rycerza Marcina Pudliszko, który w XIV wieku w uznaniu odwagi i męstwa otrzymał je z rąk króla Władysława II.

Tymbark

Tymbark to malownicza miejscowość położona w sercu Beskidu Wyspowego, u stóp Podhala i Tatr. To tutaj powstała marka, która może kojarzyć się ze spokojem, naturą a tym samym ze świeżymi owocami. Tymbark to nazwa geograficzna, która szybko zapada w pamięć.

Kotlin

Początki marki to inicjatywa mieszkańców miasta Kotlin, którzy założyli Spółdzielnię Mleczarską. Po II wojnie światowej załoga uruchomiła produkcję przetworów owocowych i warzywnych. W tamtym czasie, przedsiębiorstwo nosiło nazwę: „Wytwórnia Marmolady, Przetworów Owocowych i Win w Kotlinie”.

Zwierzyniec

Marka piwa pochodząca z zabytkowego browaru z początku XIX wieku mieszczący się w Zwierzyńcu. Zwierzyniec to miasto położone w dolinie Wieprza otoczone zalesionymi wzgórzami o niepowtarzalnym pięknie.

Winiary

Marka produktów kulinarnych. Nazwa dla firmy pochodzi od jej lokalizacji czyli wsi Winiary, gdzie w 1941 Alfred Nowacki rozpoczął budowę zakładu przetwórstwa spożywczego na bazie nieczynnego browaru.

Muszynianka

Muszynianka to marka naturalnej wody mineralnej rozlewanej w Uzdrowisku Muszyna z odwiertów zlokalizowanych na terenie Popradzkiego Parku Krajobrazowego.

Bytom

Bytom, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek z segmentu odzieży męskiej, słynąca z garniturów. Historia tej marki sięga roku 1945 i miasta Bytom, gdzie powstała firma. Marka Bytom na każdym kroku podkreśla swoje dziedzictwo i związaną z nim fachowość tradycyjnego krawiectwa.

Barlinek

Nazwa firmy pochodzi od miasta Barlinek (niem. Berlinchen), w woj. zachodniopomorskim. Historia firmy sięga XIX wieku, gdy na terenie Barlinka działał tartak połączony ze stolarnią i wytwórnią mebli. Oprócz mebli produkowanych na potrzeby szkół i instytucji, powstawały tu też płoty zapobiegające nawiewaniu śniegu i cyrkle do mierzenia ziemi. Obecnie Barlinek to największa polska firma produkująca podłogi drewniane.

Cisowianka

Nazwa wody mineralnej pochodzi od nazwy źródła, z którego czerpana jest ta woda – „Ujęcie Cisowianka” (gmina Nałęczów). Promocja marki wiąże się z promocją regionu co w efekcie podnosi świadomość marki i popularność turystyczną regionu. Nazwa źródła prawdopodobnie związana jest ze stworzonym przez Stefana Żeromskiego w powieści „Ludzie Bezdomni” ujęciem Cisy.

Śnieżka

Marka farb i lakierów Śnieżka korzysta z popularności wykreowanej przez pozytywne skojarzenia. Śnieżka to najwyższy szczyt w całych Sudetach; królewna Śnieżka to ludowa baśń niemiecka spisana i opublikowana przez braci Grimmów, śnieżka to biała kulka ulepiona ze śniegu.

Vistula

Nazwa Vistula to łacińska nazwa Wisły. Firma zajmuje się produkcją klasycznych ubiorów męskich. Vistula to od lat jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych marek w Polsce.

Żywiec

Marka polskiego piwa typu lager produkowana przez Browar w Żywcu, który powstał w 1856 roku z inicjatywy księcia Albrechta Fryderyka Habsburga.
Miasto Żywiec leży w południowej Polsce, w województwie śląskim

Jurajska

Marka wody mineralnej, której nazwa związana jest z miejscem jej wydobycia. Naturalna woda mineralna jest wydobywana z głębokości 115 metrów ze złoża głębinowego Jury Krakowsko-Częstochowskiej z otworu Jurajska w Postępie.

Nazwy marek, które pochodzą od rzeczowników pospolitych

Żubr

Żubr, największy z europejskich ssaków lądowych. Niemal wyginął na początku XX wieku w wyniku chorób i działań wojennych. Jednak dzięki wysiłkom wielu organizacji ekologicznych oraz zaangażowaniu indywidualnych osób udało się z powodzeniem przywrócić go naturze. W Polsce najczęściej występuje w Puszczy Białowieskiej. Żubr to ciekawa nazwa dla marki piwa wynikająca z kontekstu – piwo powstaje w browarze Dojlidy na skraju Puszczy Białowieskiej. „Żubr to siła spokoju i strażnik puszczy” – idealny przekaz do mężczyzn – głównej grupy docelowej.

Biedronka

Biedronka to drobny mały owad, który występuje na całym świecie. Biedronka to nazwa marki, która w niczym nie przypomina tego, co oznacza. Nazwa ta jednak kryje w sobie zaskakujący kontekst. Biedronki mogą występować setkami, a nawet tysiącami, w różnych miejscach, mnożą się bardzo szybko, są bardzo pożyteczne. Cechy, które z pewnością pozytywnie kojarzyły się właścicielom sieci sklepów przy wyborze nazwy :)

Perła

Perła – marka piwa produkowanego przez browar w Lublinie należący do firmy Perła – Browary Lubelskie. Perła to ciekawa nazwa arbitralna o wartościowym zabarwieniu emocjonalnym. Synonimy słowa perła to: cud, okaz, skarb, rzadkość, coś pięknego. Perły – wytwory małży, głównie perłopławów z rodzajów Pteria i Pinctada. Pochodzenie nazwy „perła” nie jest pewne, być może zostało zapożyczone od gatunku małża (łac. perna) lub kulistego kształtu (łac. sphaerula).

Krakus

Polska wódka o zawartości alkoholu 40%. Pierwotnie była produkowana przez zakłady Polmos w Krakowie. Potocznie Krakus to mieszkaniec Krakowa lub województwa krakowskiego. Historycznie Krakusami nazywano żołnierzy lekkiej kawalerii polskiej z okresu Księstwa Warszawskiego. Oddziały Krakusów brały udział w wielu bitwach i potyczkach powstania listopadowego. Słowo ma międzynarodową formę, jest łatwe do wymówienia i zapisania.

Manta

Manta – marka producenta sprzętu RTV i AGD. Nazwa może pochodzić od jednej z największych ryb oceanu – Manta birostris.

Prymat

Firma Prymat to jeden z czołowych producentów przypraw w Polsce dostarczający produkty najwyższej jakości o oryginalnym i intensywnym aromacie. Synonimami słowa prymat są: pierwszeństwo, przewodzenie w czymś, przywództwo, mistrzostwo. Historia Grupy Prymat sięga roku 1983, jednak wówczas nazwa firmy brzmiała Prima (wł. pierwszy).

Apis

W latach 30-tych XX wieku, w czasie kryzysu gospodarczego, grupa lubelskich pszczelarzy założyła Spółdzielnię Pszczelarską APIS. Spółdzielnia była receptą na kłopoty ze zbytem miodu. Nazwa apis w języku angielskim to po prostu pszczoła.

Stokrotka

Pod względem liczby sklepów Stokrotka należy do grona największych sieci detalicznych w Polsce. Kwiat stokrotki składa się z licznych białych płatków, symbolizuje delikatność i świeżość. Pierwotna nazwa firmy to Eden.

Nazwy marek, które są zlepkiem słów (neologizmy)

Zupełnie nowe słowo jako nazwa ma swoje zalety – jest unikalna, staje się łatwiej wyszukiwana w Internecie. Z czasem nabiera znaczenia i buduje przewagę w stosunku do nazw konwencjonalnych.

Orlen

Nazwa polskiego koncernu paliwowego, która powstała z połączenie dwóch rzeczowników: Orzeł i Energia. Nazwa wyłoniona w drodze konkursu spośród ponad 1000 propozycji. Dawniej CPN czyli Centrala Przemysłu Naftowego.

Mlekpol

Jedna z największych polskich spółdzielni mleczarskich. Nazwa marki Mlekpol powstała z połączenia pierwszych liter wyrazów: „mleko” oraz „Polska”. Historia nazwy „Mlekpol” sięga roku 1993 roku, kiedy to został rozstrzygnięty konkurs na nazwę. Nazwy przygotowywali pracownicy firmy. Nazwa z cząstką „pol” wskazuje na aspiracje marki do budowania silnej marki na rynku krajowym..

Hortex

Nazwa handlowa Hortex pochodzi z połączenia dwóch łacińskich słów: „hortus” czyli ogród oraz „export”. Historycznie Hortex jest pierwszym producentem mrożonych warzyw i owoców w Polsce.

Apart

Apart należy do liderów branży jubilerskiej. Nazwa dla firmy powstała z połączenia pierwszych liter imion właścicieli: Adama i Piotra Rączyńskich ze słowem „art”, które w języku angielskim oznacza sztukę, kunszt, rzemiosło.

Cersanit

Cersanit – marka produktowa wyposażenia łazienek w Polsce. Nazwa Cersanit jest połączeniem Ceramika + Sanitarna.

Rovese

Rovese – marka korporacyjna (dawniej Cersanit) to kontaminacja norweskiego „ro”, co oznacza harmonię, spokój, oraz staroangielskiego „vese”, co oznacza wiatr zmian. W portfelu firmy są dwie silne marki produktowe – Cersanit i Opoczno.

Mlekovita

Mlekovita to połączenie słów mleko i vitamina ( z języka angielskiego i łaciny). Witamina to grupa organicznych związków chemicznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Lubella

Lubella to doskonały przykład nazwy kreatywnej dla producenta makaronów, płatków śniadaniowych i przekąsek. Marka używa nazwy będącej częściowym zapożyczeniem z języka włoskiego. Nazwa jest połączeniem części nazwy Lublin i włoskiego Bella, co znaczy piękność, piękna kobieta.

Inka

Inka – jedna z najbardziej znanych marek kawy zbożowej w Polsce. Jej nazwa pochodzi od połączenia dwóch słów: instant i kawa.

Kolastyna

Nazwa firmy kosmetycznej założonej przez dr Urszulę Grzegorzewską w roku 1983. Nazwę dał pierwszy produkt – balsam do włosów z kolagenem i elastyną. Kolagen i elastyna dwa białka, które odpowiadają za elastyczność i sprężystość włókien w skórze. Ubytek kolagenu ze skóry powoduje powstawanie zmarszczek.

Pollena

Pollena – źródłosłowem nazwy 'Pollena' jest nazwa kremu z pyłkami kwiatowymi, który pod koniec lat 60-tych produkowany był w poznańskiej Lechii. Pollen w języku angielskim to pyłek. Najbardziej znane produkty Polleny to krem Nivea, proszek „Ixi”, czy linia produktów hipoalergicznych „Biały Jeleń”.

Bakalland

Nazwa powstała z połączenia dwóch słów: bakalie i land. Bakalie to mieszanina suszonych lub kandyzowanych owoców. Land w języku angielskim to kraina, ziemia.

Marwit

Marwit to marka i przedsiębiorstwo działające w województwie kujawsko-pomorskim w branży przetwórstwa warzywnego. Nazwa Marwit to neologizm, który powstał z połączenie części słów marchew i witamina. Marwit jest znany na rynku polskim z produkcji świeżych soków owocowych i warzywnych.

Drutex

Producent stolarki okienno-drzwiowej Drutex S.A. Nazwa jest związana z historyczną działalnością firmy, która w początkowych latach zajmowała się produkcją drutu i wyrobów z drutu. Firmy o nazwie z końcówką -ex wyrastały w Polsce latach 90-tych jak grzyby po deszczu. Być może wiąże się to olbrzymią popularnością marki sklepów PEWEX, w których można było kupić luksusowe towary.

POL-SKONE

Nazwa producentem drzwi i okien drewnianych. Nazwa powstała z połączenia cząstki POL i SKONE – nazwy regionu Szwecji, z którego pochodzi jeden z partnerów biznesowych spółki Joint Venture.

Elzab

Polski producent urządzeń elektronicznych. Nazwa powstała z połączenia cząstek słów: elektronika i Zabrze. To w Zabrzu powstał pierwszy oddział zakładu produkcyjnego.

Skrótowce jako nazwy polskich marek

Skrótowce to rzeczowniki utworzone przez skrócenie wyrażenia składającego się z dwóch lub więcej wyrazów.

Polfa

Akronim od słów Polska Farmacja. Obecnie nazwa kilku firm farmaceutycznych powstałych w Polsce po prywatyzacji przedsiębiorstw wchodzących w skład Zjednoczenia Przemysłu Farmaceutycznego „Polfa”.

Mokate

Mokate produkuje kawę, herbatę oraz śmietankę do kawy. Początkowo nazwa dla firmy brzmiała Mokrysz i pochodziła od nazwiska założyciela. Kazimierz Mokrysz wnuk pierwszego właściciela, przekazał firmę małżonce – Tersie Mokrysz. Pani Teresa zmieniła nazwę na Mokate od akronimu cząstek trzech słów: Mokrysz-Kazimierz-Teresa.

Zelmer

Zelmer jest to skrót od Zakładów Elektro-Mechanicznych w Rzeszowie. Tworzenie nazwy opierało się o nazwę opisową.

TVN

Nazwa stacji telewizyjnej nie ma swojego oficjalnego rozszerzenia. Prawdopodobnie miała oznaczać telewizję niezależną.

CCC

Nazwa narodziła się z hasła reklam­owego Cena Czyni Cuda. Ten abstrak­cyjny, uni­w­er­sal­ny inic­jał stał się bardzo rozpoznawalną marką w branży obuwniczej.

Bank Pekao

Nazewnictwo banku Pekao jest skrótowcem sylabowym od Polska Kasa Opieki. Tworzą ją sylaby początkowe wyrazów wchodzących w skład nazwy; wymawiamy i piszemy je normalnie.

Kazar

Kazar to marka modowa działająca na rynku od lat 90-tych. Nazwa to skrótowiec od nazwiska i imienia założyciela Kazienko Artura.

Unimil

Przedsiębiorstwo Unimil zostało założone w 1990 r. przez dwie spółki – Universal i Stomil Kraków.

TAGO

TAGO Przedsiębiorstwo Przemysłu Cukierniczego to rodzinna firma istniejąca na rynku od 1966 r. Założycielem i właścicielem firmy jest Pan Tadeusz Gołębiewski. To od jego imienia i nazwiska powstała nazwa marki TAGO.

Amica

Amica to nazwa marki AGD opracowana przez inżynierów firmy – Amper i Caloria. Niezależnie od tego łacińskie znaczenie słowa „amica” – „przyjaciółka” świetnie pasuje do marki.

Bakoma

Nazwa marki Bakoma jest akronimem powstałym od imienia i nazwiska żony założyciela firmy – Barbary Komorowskiej oraz od nazwiska współzałożyciela – Edwarda Mazura.

Nazwa marki jako eponimy

Samo słowo eponim pochodzi z języka greckiego i oznacza tego, który daje imię. W nazewnictwie to figura retoryczna polegające na metaforycznym przedstawianiu marki jako osoby lub postaci historycznej/mitologicznej.

Atlas

Atlas to w mitologii greckiej tytan. Symbolizował siłę i wytrzymałość – tak jak chce być postrzegana polska marka Atlas.

Harnaś

Harnaś to marka piwa z Browaru Okocim. Na nazwę marki wybrano podhalańskie określenie herszta bandy, nadawane przywódcom karpackich zbójników. Wyraz trafił do Polski przez język słowacki. Najsłynniejszym harnasiem w historii był Jánošík, który zyskał wyjątkową sławę jako szlachetny zbójnik.

Soraya

Soraya – marka kosmetyków. Soraya imię żeńskie pochodzenia perskiego. Założycielka firmy – Jolanta Zwolińska przy wyborze nazwy zainspirowała się księżniczką Iranu – Sorayi Esfandiary Bachtiari. Jej nieprzeciętna uroda i wykształcenie wzbudzały wielkie zainteresowanie. Podobno ta kobieta była stworzona, by zostać królową.

Alma

Alma – marka polskiej sieci handlowej. Nazwa Alma to współczesne imię żeńskie wywodzące się z łacińskiego słowa oznaczającego „karmicielka”, hiszpańskiego „dusza” lub z węgierskiego „jabłko”.

Ludwik

Ludwik to marka towarowa produktu. Ludwik to imię męskie pochodzenia starogermańskiego, którego pierwotna postać to imię Chlodowik składające się ze słów chlod (sławny) i wik (walka, bitwa). Imię to oznacza: wsławiony w walce.

Lech

Lech – marka piwa . Lech to imię męskie pochodzenia staropolskiego. Prawdopodobnie wywodzi się od słowa lścić (działać chytrze, podstępnie) a pierwotną jego formą było imię Leszek oznaczające: sprytny, umiejący zwieść innych. Lech to także postać legendarna, protoplasta Polaków, jeden z trzech braci-założycieli państw słowiańskich. Twórca państwa Polan oraz jego byłej stolicy – Gniezna. Brat Czecha i Rusa.

Ursus

Ursus to marka ciągników rolniczych. W 1893 firmę założyło 3 inżynierów i 4 przedsiębiorców. Kapitałem założycielskim był posag córek siedmiu założycieli. Upamiętniono to znakiem firmowym P7P (nazwa ta, to akronim od „Posag 7 Panien”). 30 lat później zmieniono markę na Ursus (łac. niedźwiedź). Nazwa była inspirowana jedną z głównych postaci z powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza. Była to postać pozytywna, która słynęła z siły przez co wzmacniała koncept marki.

Jutrzenka

Jutrzenka to marka handlowa słodyczy. W mitologii greckiej i rzymskiej bogini zorzy porannej, brzasku i świtu. Jutrzenka to rzeczownik rodzaju żeńskiego określającego poranną jasność przed pojawieniem się słońca.

Mieszko

Mieszko to polska marka wywodząca się z Raciborza, specjalizująca się w produkcji wyrobów cukierniczych. Mieszko to starosłowiańskie imię, jakie nosili książęta raciborscy. Imię to było popularne w dynastii piastowskiej.

Hestia

Hestia – w mitologii greckiej córka Kronosa i Rei. Była ona najłagodniejszym z bogów i nigdy nie brała udziału w ich sporach. Opiekunka ogniska domowego, podróżnych, nowożeńców i sierot. Hestia reprezentowała ideę czystości i trwałości rodzinnego życia.

Neptun

Marka przetworów rybnych. Nazwa nawiązuje do mitologii, pochodzi od rzymskiego boga wód, chmur i deszczu.

Tauron

Polskie przedsiębiorstwo z branży energetycznej. Nazwa nawiązuje do łacińskiego słowa „taurus”, czyli byk. W mitologia greckiej byk, pod postacią którego kryje się Zeus porywający z Tyru Europę.

Kopernik

Kopernik – marka toruńskich pierników. Nazwa firmy pochodzi od nazwiska polskiego astronoma – Mikołaja Kopernika. Fabryka Cukiernicza Kopernik w Toruniu, to jedna z najstarszych fabryk cukierniczych na świecie. Powstała w 1751 roku.

Chopin

Marka wódki produkowana przez Polmos Siedlce. Nazwa nawiązuję bezpośrednio do nazwiska polskiego kompozytora i pianisty. Chopin jest symbolem geniuszu na całym świecie. Jego nazwisko z pewnością ułatwia wejście produktu na rynek globalny.

Nazwy obcojęzyczne polskich marek

niektórzy polscy producenci nadają obcojęzyczne nazwy swoim brandom, przez co klienci często nie zdają sobie sprawy z tego, że kupują polskie produkty.

Gino Rossi

Firma Gino Rossi powstała w 1992 roku dzięki współpracy sześciu udziałowców z Polski i z Włoch. Jednym z nich był Gino Rossi, od którego powstała nazwa marki. Być może inspiracją była także luksusowa włoskiej marka obuwia „sergio rossi”.

Bierhalle

Bierhalle to sieć restauracji założonych w 2005 roku. Nazwa bazują na niemieckim pomyśle hal piwnych. Lokale Bierhalle stylizowane są na niemieckie piwiarnie.

Cin&Cin

Marka win musujących. Nazwa sugeruje włoskie pochodzenie. Cin cin po włosku to na zdrowie! Nazwa ma sporo zalet – łatwo ją wymówić, jest krótka i łatwo wpada w ucho.

Reserved

Polska sieć odzieżowa. Podobno nazwę wymyślił Marek Piechocki (współwłaściciel spółki odzieżowej LPP) widząc karteczkę z rezerwacją stolika w jakiejś restauracji.

Mohito

Marka modowa skierowana jest do kobiet w wieku 25 – 35 lat, niezależnych, prowadzących aktywny tryb życia. Nazwa nawiązuje do mojito – jednego z najsławniejszych drinków na świecie, pochodzenia kubańskiego. Ten orzeźwiający koktajl alkoholowy ma orzeźwiający słodko-kwaśno-miętowym smak.

Cropp

Marka modowa dla indywidualistów. Nazwa może nawiązywać do angielskiego określenia „crop”, które oznacza krótką fryzurę (jeżyk) albo nieformalnie: grupa, ekipa, zespół. Takie znaczenie wydaje się pasować do wizerunku marki.

Kruger&Matz

Marka sprzętu elektronicznego należąca do rodzinnej firmy Lechpol. Nazwa brzmi niemiecko. Skąd nazwa marki? Od marki wzmacniacza gitarowego Gallien-Krueger, z którego korzystał najstarszy z synów prezesa Michał. Niemiecko brzmiąca nazwa może kojarzyć się z solidnym sprzętem.

Diverse

Diverse – marka odzieżowa, która sprawia wrażenie zagranicznej. W języku angielskim słowo diverse znaczy różnorodny, różny. Diverse jest marką dla ludzi poszukujących różnorodności, żyjących aktywnie. Silny charakter, pewność siebie, pozytywna energia, świeżość to cechy, które definiują unikalną osobowość marki.

Yes

Yes – polska marka biżuteryjna, która wybiła się na świecie. Być może inspiracją do nazwy były oświadczyny i odpowiedź na sakramentalne pytanie – Czy zostaniesz moją żoną? Yes znaczy tak, zgadzam się! Bez wątpliwości.

Solaris

Marka polskiego producenta pojazdów komunikacji miejskiej. Solaris z łaciny znaczy „słoneczny”. Solaris to tytuł najbardziej znanej powieści Stanisława Lema, zaliczanej do klasyki fantastyki naukowej. Misja firmy – rozwój innowacyjnych technologii bardzo dobrze wpisuje się w nazwę firmy.

Home&You

Home&You to marka sklepów z wyposażeniem wnętrz. To proste nawiązanie do angielskich słów Dom i Ty wynika faktu, że w badania marketingowe wykazały, że angielskojęzyczne nazwy kojarzą się Polakom z zamożną i rozwiniętą częścią Europy, przez co budzą większe zaufanie Polaków.

Medicine

Marka odzieżowa. Nazwa Medicine – Everyday Therapy, jest oryginalna, elektryzująca, indywidualna. Takie ubrania starają się tworzyć projektanci marki. Nazwa i slogan kojarzy się z powszechnie występującym zjawiskiem – retail therapy, czyli terapii zakupami. Konsumenci coraz częściej korzystają z tej formy poprawiania sobie nastroju i rozładowania napięcia.

Fjord Nansen

Markę odzieży i sprzętu turystycznego. Marka Fjord Nansen zaistniała na polskim rynku w 1996 r. Być może jest to połączenia słów Fjord i nazwiska norweskiego oceanografa i badacza polarnego Fridtjof Wedel-Jarlsberg Nansena. Motto firmy, to: „Miej dzikość w sercu!” Właściciel marki, Dariusz Staniszewski tłumaczy, że dzikość w sercu masz wtedy, jeżeli potrafisz wstać o 5 rano by popływać po falach sztormowych, np. na kajaku, a następnie pójść do pracy na 10.

Sante

Marka z branży spożywczej. Santé w języku francuskim znaczy zdrowie. To znaczenie określa też filozofię, tożsamość i zasady funkcjonowania tej firmy rodzinnej.

Impel

Nazwa grupy firmy specjalizujących się w outsourcingu usług. Nazwa wywodzi się z języka angielskiego i oznacza pobudzać, motywować, skłaniać, wprawiać w ruch; w wolnym tłumaczeniu to „impuls do działania”.

Sphinx

Marka sieci restauracji. Sfinks (z ang. sphinx) to mityczne stworzenie, przedstawiane zazwyczaj jako lew z ludzką głową. Wizerunek ten wywodzi się z czasów egipskiego Starego Państwa – tworzonym wówczas rzeźbom starożytni Grecy nadali nazwę, określającą żeńskiego potwora, „dusicielkę”, wywodzącą się z greckiej mitologii.

Top Secret

Marka odzieżowa. Nazwa stanowi angielskie wyrażenie top secret – ściśle tajne. Jak twierdzi właściciel marki – „Top Secret to marka skierowana do ludzi nowoczesnych, aktywnych, realizujących się zawodowo i rodzinnie, dla których ubiór ma znaczenie i jest sposobem wyrażenia własnej niepowtarzalnej osobowości. ”

Nazwy sentymentalne polskich marek

Powrót do przeszłości. Konsumenci uwielbiają sentymentalne nazwy.

Zielona budka

Marka lodów. Wiosną 1945 r. Edmund Plewicki otwiera przy ul. Puławskiej w Warszawie kiosk (ocalała po wojnie dawna budka kwiaciarni). Wkrótce zaczyna sprzedawać w nim lody wytwarzane metodą rzemieślniczą przez swojego sąsiada. Zielony kiosk zyskuje miano „Zielonej Budki”. Nazwa ta staje się z czasem firmową nazwą najsłynniejszej w Warszawie lodziarni.

Krakowski Kredens

Marka spożywcza, która zaprasza konsumentów w sentymentalną podróż do smaków Galicji. Przenosi ich w przeszłość gdy pikniki na Plantach były niedzielną tradycją, w której uczestniczyli zamożni krakowscy mieszczanie o zamiłowaniu do wykwintnej kuchni.

Impel

Nazwa grupy firmy specjalizujących się w outsourcingu usług. Nazwa wywodzi się z języka angielskiego i oznacza pobudzać, motywować, skłaniać, wprawiać w ruch; w wolnym tłumaczeniu to „impuls do działania”.

A jak powstawały Wasze nazwy? Co było dla Was inspiracją? A może jak mawia nasz klient – „Najlepsze dopiero przed Wami!” :)