1

13 błędów na Facebooku, których możesz uniknąć. Czego nie robić na profilu firmowym?


13-bledow-na-firmowym-profilu-facebook-enzo-komunikacja-social-media-lublin-warszawa-agencja-marketingowa-2

1. Nieodpowiednia nazwa profilu i przygotowanie logotypu i grafik “pierwszego kontaktu” na kolanie

Nazwa ma być prosta, krótka, adekwatna do naszej marki i możliwie łatwa do wpisania w wyszukiwarce i zapamiętania. Dodając do tego byle jaką grafikę jako tło oraz zupełnie nieprzemyślane zdjęcie profilowe możemy łatwo, lecz bardzo nieprofesjonalnie przedstawić się w social media ze swoją marką. Pierwsze wrażenie – podobnie jak w “realu” – ma ogromne znaczenie. Na drugie możemy nie mieć szansy.

2. Zapominanie o podaniu podstawowych danych – dokładnie wypełnić dział Informacje

Piękny post, osoba wchodzi zachęcona grafiką, treścią. Decyduje się na zamówienie usługi lub zakup produktu i nagle… ups! Brak telefonu/maila lub adresu witryny. Chęć poznania usługi lub zakupu produktu jest odkładana na później, lub co dla Twojej marki gorsze – zostaje przeniesiona do konkurencji. Straciliśmy klienta. Profil jest naszą wizytówką (o czym była już mowa w pkt.1) a wizytówek bez danych kontaktowych nie wręczamy!

3. Brak odpowiedzi na komentarze i inne działania fanów na profilu

Masz profil firmowy, być może nawet zadajesz pytania fanom i robisz konkursy. Czy odpisujesz na komentarze lub dziękujesz za udostępnienie, dobrą ocenę? Bez reakcji komunikacja pozostaje jednostronna. Ktoś wchodzi z Tobą w interakcję, więc doceń to! Zgodnie z zasadą wzajemności w relacjach Twój profil bez aktywnego słuchania fanów szybko straci zainteresowanie. Jak prowadzić fanpage z zaangażowaniem? Sprawdź

4. Zbyt zawiły lub zbyt lakoniczny opis kluczowy – czyli czym zajmuje się firma itp.

Często jest tak, że chcemy wszystko zawrzeć w jednym zdaniu i mnożymy jego wielokrotno-złożoność. Gubi się sens, nie ma słów kluczowych dla Twojej marki i z opisu wynika jedynie, że nie radzisz sobie z opisem własnych usług, produktu. Również sztampowe opisy, które z łatwością pasowałyby do marek konkurencyjnych, powinniśmy omijać szerokim łukiem. Siła tkwi w prostocie i autentyczności. W opisie profilu (Our story) zawrzyj to, co ciekawe, inspirujące i ważne z punktu widzenia odbiorcy. Być może będzie to Twoja historia, Twoje dlaczego lub po prostu ciekawy opis usługi i jej korzyści dla klienta.

5. Brak zdjęć i grafik z własnych zasobów – używanie grafik konkurencji lub grafik ogólnych

Dobry zwyczaj, nie pożyczaj, a jeśli Ci się zdarzy, podpisz kto jest autorem. Mając swoją markę zadbaj o przygotowanie własnych grafik i zdjęć.

6. Brak autorskich postów

Profil firmowy ma za zadanie promować Twoją markę. Zbyt częste udostępnianie treści z innych profili może wprowadzić chaos i dezorientację u odbiorcy. Tworzenie własnych treści wymaga większego zaangażowania, ale w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki.

7. Chaos tematyczny

Przysłowiowy brak ładu i składu występuje na profilach firmowych bardzo często. Nie ma bloków tematycznych, cykli postów. Nie sposób określić, na jaki temat będzie kolejny wpis. Brak wytyczonej ścieżki komunikacyjnej jest nie najlepszym scenariuszem. Komunikacja powinna mieć swój plan i harmonogram. Bez tego Twoja marka nie przetrwa nawet będąc mistrzem improwizacji :-)

8. Niespójność kolorystyczna / stylistyczna

Artystyczny “miszmasz” sprawdza się tylko przy bardzo kreatywnych profilach. Zwykle wynika on z nie przywiązywania uwagi do doboru odpowiednich kolorów, czcionki dla Twojej marki. Detale znaczą najwięcej w mediach społecznościowych. By się wyróżnić bądź spójny i konsekwentny.

9. Zbyt częste lub zbyt rzadkie dodawanie nowych treści

Harmonogram i cykliczność dodawania postów to wyznacznik świadomego i profesjonalnego podejścia, jeśli chodzi o stały dialog z fanami profilu. Posty od tzw. święta nie zdają egzaminu. Świadczą o tym, że Twoja marka nie ma czasu i lekceważy swój własny kanał.

10. Czysty przekaz reklamowy

Epatowanie jedynie usługą lub produktem (jego cechami i ceną) to błąd, jaki najczęściej zdarza się wielu markom. Facebook to przede wszystkim narzędzie komunikacji, a nie słup ogłoszeniowy. Jest to kluczowa zasada, której należy się trzymać. Katalogi reklamowe, zdjęcia jak z gazetki nie mogą przeważać w komunikacji, bo odbiorca nie będzie zwracał uwagi na przekaz lub po prostu ukryje posty z Twojego profilu firmowego na swojej tablicy.

11. Opieszałość w sytuacji kryzysowej

Każdy, choćby najmniejszy kryzys może okazać się kulą śnieżną, która nabierze tempa i zmiecie pozytywne skojarzenia związane z Twoją marką. Możliwie szybka i adekwatna reakcja na sytuację kryzysową jest kluczowa w pierwszych godzinach narastającego problemu.

12. Nie wykorzystywanie nowych funkcji i formatów, jakie daje FB

Korzystanie z takich opcji jak: transmisja na żywo, promocja Wydarzeń, posty z tłem czy też posty typu Karuzela na FB przyciągną uwagę do Twojej marki. Bądź na bieżąco z nowościami i możliwościami co zwiększy zasięg profilu Twojej marki.

13. Nieumiejętne ustawianie promocji postów

Jeśli na profilu swojej marki chcesz skorzystać z płatnej promocji pamiętaj, aby nie robić tego na szybko i bez minimalnej wiedzy. Odpowiednie ustawienie grupy docelowej i parametrów reklamy nie jest oczywiste. Zawsze możesz skorzystać z wiedzy fachowców. Twoja marka potrzebuje przemyślanych działań w zakresie komunikacji w mediach społecznościowych? Napisz do Enzo.


Comments 1

  1. Dzięki za zebranie wszystkich porad w jednym miejscu. Najczęściej spotykam firmy, które nie odpowiadają użytkownikom albo reakcja na wiadomości jest po kilku dniach, a to za późno.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *