Co możesz zrobić dla swojego biznesu w czasie kwarantanny? (53 inspiracje)


Przygotuj się na nieznane

Słowa „epidemia” i „kwarantanna” odmienia się w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki. Trudno się dziwić — chyba niewielu z nas jest przyzwyczajonych do braku kontroli. Przyszłość ma to do siebie, że nigdy nie jest pewna, ale dotychczas w mniejszym lub większym stopniu mogliśmy ją przewidzieć. Teraz wielu z nas poczuło, że grunt pod nogami zaczyna drżeć albo że stoimy na zepsutej równoważni. Czy na pewno kryzys nie ma żadnych dobrych stron? Czy musimy biernie czekać na rozwiązania, które przyniosą nam inni? Nie! Zdecydowanie możemy działać i już teraz zacząć układać sobie miękką poduszkę, która pomoże nam uniknąć bolesnego upadku, albo szybko podnieść się z kolan i lecieć dalej.

Do napisania tego tekstu zainspirował mnie (oprócz wielu godzin przemyśleń – w końcu też jestem przedsiębiorcą), cytat z filmu „Złap mnie, jeśli potrafisz”. Ojciec głównego bohatera opowiada następującą historyjkę:

„Dwie myszy wpadły do wiadra ze śmietaną. Jedna szybko się poddała i utonęła. Druga przebierała łapami tak długo, aż ubiła z tej śmietany masło i wydostała się na zewnątrz.”

Teraz jesteśmy jak te myszy – wszyscy wpadliśmy do tego samego wiadra, a cało wyjdą z niego ci, którzy podwiną rękawy i potraktują tę sytuację jako kopniak do działania. Przygotowałem listę konkretnych pomysłów na to, jak produktywnie możesz wykorzystać te kilka tygodni dla swojego biznesu.

Marketing Automation – narzędzia i funkcjonalności

Inspiracje - gdzie ich szukać?

Pomysłów na to, jak możesz wykorzystać czas i co zrobić, żeby jak najmniej odczuć kryzys, jest teraz mnóstwo. Ja sam przedstawię ich za chwilę całkiem sporo. Jednak zanim zaczniesz sporządzać kolejną listę to-do, zatrzymaj się na chwilę. Złap oddech i wsłuchaj się w ciszę (jeśli masz taką możliwość). Daj sobie chwilę na adaptację, nabierz sił i weź rozpęd – zanim rzucisz się w wir działania i wrócisz do codziennego zabiegania.

Gdzie szukać inspiracji? Oto kilka pomysłów:

[1] W najbliższym otoczeniu – zrób wideokonferencję z trójką-czwórką znajomych, którzy prowadzą działalność podobną do Twojej. Wymieńcie się doświadczeniami, pomyślcie, czy możecie stworzyć razem jakiś projekt, a potem go zrealizować, żeby zwiększyć siłę i podzielić koszty. Przy okazji przetestujecie narzędzia do wideokonferencji.

[2] W filmach lub serialach - obejrzyj inspirujący serial / reality show o tematyce biznesowej. Polecam na przykład The Apprentice UK

[3] W książkach biznesowych – nie odkrywam Ameryki, ale przypominam,
że istnieje. 
Przeczytaj zaległe książki biznesowe, na które nigdy nie miałeś/aś czasu. Jeśli nie masz listy zaległych pozycji, polecam Ci te:

  • „Kto zabrał mój ser?”, Spencer Johnson,
  • „Rework”, Jason Fried, David Heinemeier Hansson,
  • „Remote”, Jason Fried, David Heinemeier Hansson,
  • „Mam kocioł w pracy. Odrzuć chaos
    i niepokój – osiągnij sukces”, Jason Fried,David Heinemeier Hansson,
  • „Deep Work”, Cal Newport.

Strona internetowa – co z nią zrobić?

W natłoku codziennych obowiązków strony www są często spychane na dalszy plan – leżą odłogiem, kurzą się
i dezaktualizują, bo „przecież są ważniejsze sprawy do załatwienia”. Teraz, kiedy być może czasu masz trochę więcej, możesz wreszcie zająć się swoją stroną – zobaczysz, że już za jakiś czas te działania mogą zaprocentować.
I może teraz nie wydaje Ci się, że odświeżanie strony internetowej przyniesie jakieś korzyści, to pamiętaj, że zawsze lepiej być o krok przed konkurencją. 

Oto, co możesz zrobić:

Marketing Automation – strategia

[4] Sprawdź szybkość ładowania się Twojej strony na urządzeniach mobilnych w narzędziu Google. Jeśli możesz coś jeszcze zoptymalizować, zleć to swojemu webmasterowi.

[5] Sprawdź, czy treści na stronie (Oferta, Kontakt, O firmie...) są aktualne. Przetestuj formularz i upewnij się, że wiadomości trafiają w odpowiednie miejsce. 

[6] Dodaj na stronie zaległe Realizacje / Case Studies z ostatnich miesięcy.

[7] Poproś o referencje swoich klientów lub osoby z którymi współpracowałeś/aś. Teraz mogą mieć czas, żeby je napisać.

[8] Napisz 10 wpisów na blog. Będziesz mieć zapas na kolejne tygodnie. Jeśli nie masz weny, zleć to copywriterowi.

[9] Zweryfikuj swoją Politykę Prywatności. Sprawdź, czy obejmuje wszystkie działania, które wykonujesz aktualnie, a nie wtedy, gdy ją tworzyłeś/aś.

[10] Zleć audyt swojej strony. Jeśli nie masz budżetu, poproś 3 znajome osoby
o zrealizowanie konkretnego celu na Twojej stronie na telefonie. Niech opowiedzą Ci, z czym mieli problem (nie pytaj, czy strona im się podoba). Zapytaj jakie elementy skłoniłyby ich do nawiązania z Tobą współpracy.

[11] Przeklikaj swoją stronę w telefonie na łączu 3G. Tak, niektórzy korzystają
z internetu o takiej prędkości – zwłaszcza wtedy, gdy mieszkają lub przebywają poza dużym miastem.

[12] Sprawdź, czy dane w Google Analytics zbierają się poprawnie. Zobacz, czy masz ustawione wszystkie cele do zrealizowania na stronie (wysłanie zapytania, pobranie pdf, kliknięcie w telefon). Zobacz, kto ma dostęp do Twoich danych – jeśli są tam osoby/agencje, z którymi nie współpracujesz od dawna, odłącz im dostęp.

[13] Jeśli jeszcze nie masz Analyticsa, koniecznie załóż konto i zainstaluj kod śledzenia na stronie.

Marketing Automation – narzędzia i funkcjonalności

Narzędzia reklamowe – jak ich używać?

„Nie wypada reklamować się w tak trudnym czasie”, „I tak nikt teraz nie skorzysta z naszych usług”, „Po co się reklamować, skoro ludzie teraz nie będą kupować moich produktów?”. Zdarzyło Ci się tak pomyśleć, albo usłyszeć od kogoś podobne opinie?

Nawet jeśli musiałeś/musiałaś chwilowo zawiesić swoje działania reklamowe, to jest kilka rzeczy, które możesz nadal zrobić. Oto moje propozycje:

[14] Połącz konta Google Analytics z Google Ads i załóż grupy remarketingowe. Jeśli nie masz konta Google Ads, załóż je tylko po to, żeby zbierać grupy remarketingowe. Jeśli dziennie masz 35 unikalnych użytkowników na stronie, to za miesiąc baza remarketingowa może liczyć nawet 1000 osób.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat remarketingu? Przeczytaj ten wpis: Remarketing, czyli jak ponownie trafić do człowieka

[15] Załóż Menedżera Reklam i Menedżera Firmy na Facebooku. Połącz z nim swój profil firmowy. Utwórz piksel remarketingowy i wstaw go na swoją stronę. Utwórz zdarzenia niestandardowe.

[16] Załóż konto reklamowe na LinkedIn (Campaign Manager). Stwórz listy remarketingowe i wstaw kody śledzenia na stronę. Za kilka tygodni/miesięcy będziesz mógł/mogła zrobić w oparciu o nie kampanię na LinkedIn.

[17] Jeśli nie wysyłałeś/aś do tej pory newslettera, teraz jest dobry moment, żeby zacząć. Polecam jedno z trzech narzędzi: FreshMail, MailChimp lub MailerLite. Pomyśl, co możesz zaproponować subskrybentom w zamian za zapisanie się do newslettera.

[18] Jeśli masz już bazę mailingową, ale dawno z niej nie korzystałeś/aś, wyślij mail z informacją, że nadal działasz. Zapytaj, jak możesz pomóc w obecnej sytuacji i zweryfikuj aktualność swojej bazy.

[19] Jeśli masz dużą bazę mailingową, wysyłasz maile regularnie, pomyśl o
przejściu na marketing automation. Jeśli pojęcie marketing automation nie jest Ci do końca znane, ciekawe wpisy na ten temat znajdziesz na naszym blogu .

[20] Przetestuj kilka narzędzi, które mogą Ci się przydać przy sprzedaży, gdy świat znowu ruszy. Na początek polecam te: Bazo.io, Albacross, Typeform (przykład jego możliwości poniżej), Pipedrive.

Wirtualna pogawędka z Enzo

Wizerunek marki – jak o niego zadbać?

Czy można zadbać o „wizerunek w czasach zarazy”? Można. Jeśli masz teraz na to czas, przyjrzyj się swojej stronie www, materiałom promocyjnym, profilom w social mediach i całej identyfikacji wizualnej. Przeanalizuj sposób komunikacji
z odbiorcami, sprawdź, czy jest spójny we wszystkich kanałach komunikacji.

Szczególnie polecam Ci poniższe działania:

Marketing Automation – strategia

[21] Odśwież wizerunek swojej marki. Logotyp ma 15 lat? Twoje materiały marketingowe powstawały w dużych odstępach czasowych i każdy z nich jest w innym stylu? Jeśli masz wątpliwości czy to pora na zmiany, przeczytaj wpis: Rebranding. 10 oznak, że to już ten czas

[22] Stwórz slogan dla swojej firmy. Warto, aby był on esencją tego co robisz/obiecujesz – ma to być informacja w pigułce, stworzona zgodnie z zasadą: minimum słów, maksimum treści. Jeśli nie masz weny, zobacz jakie slogany pracują dla polskich marek :)

[23] Zweryfikuj treści na swojej stronie www i w social mediach – sprawdź, czy się nie zdezaktualizowały i czy nie warto byłoby popracować nad dobrymi tekstami lub spójnymi postami na  Facebooku / Instagramie. Nie wiesz, jak się za to zabrać, albo nie masz na to czasu? Daj nam znać ;)

Marketing Automation – narzędzia i funkcjonalności

Kontakty i relacje – jak je teraz nawiązać lub utrzymać?

Mimo kryzysu nie daj o sobie zapomnieć. Pokaż, że pamiętasz o swoich odbiorcach, klientach i partnerach.

Oto kilka sposobów na utrzymanie oraz nawiązanie kontaktów:

[24] Zaktualizuj swój osobisty i firmowy profil na LinkedIn. Poproś klientów / partnerów biznesowych o referencje.

[25] Zaproś do znajomych na LinkedIn wszystkie osoby, z którymi miałeś/aś
kontakt w ostatnich miesiącach. Pamiętaj, że zawsze pracujesz dla danej osoby, a nie dla firmy XYZ, w której jest zatrudniona. Nawet, jeśli to firma XYZ opłaca faktury, to Ty pomagasz konkretnemu człowiekowi.

[26] Pomyśl o drobnych niespodziankach dla Twoich partnerów biznesowych / klientów – niech to będzie forma podziękowania, że z Tobą są.

[27] Przetestuj teraz różne formy zdalnej współpracy. Pomyśl o wirtualnej asystentce lub osobie, która odciąży Cię w powtarzalnych czynnościach. Teraz pomożesz komuś przetrwać trudne tygodnie lub miesiące, a za jakiś czas taki krok może zaprocentować i dla Ciebie – gdy pracy będzie dużo i zabraknie czasu na wdrażanie nowej osoby, będziesz mieć na pokładzie doświadczonego pracownika. To pomoże Ci wykaraskać się z nadmiaru obowiązków. Taki paradoks :)

[28] Znajdź organizację pozarządową (NGO’s), której Twoje usługi mogą w jakiś sposób pomóc. Pomóż im pro bono – dobro wróci.

Treści – co możesz dać swoim klientom?

Sprawdź się w nowej roli i eksploruj nowe możliwości. Pomyśl, co może mieć dużą wartość dla Twoich klientów
i zastanów się, jak im to dać.

Brzmi enigmatycznie? Już wyjaśniam:

Marketing Automation – strategia

[29] Napisz e-booka. Pomyśl, z jakim pytaniem najczęściej spotykasz się
w swojej działalności i odpowiedz na nie kompleksowo. Napisz np. niedługi, 10-stronicowy poradnik, który wyczerpie temat. Jeśli nie masz możliwości złożenia elektronicznego „podręcznika”, napisz serię 3-4 wpisów na bloga, a w przyszłości stwórz z nich e-booka ;)

[30] Nagraj kurs wideo – na początek wystarczy jedna lekcja nagrana smartfonem, dzięki której przekonasz się, czy dobrze czujesz się w takiej roli. Kiedy swobodne przemieszczanie się będzie znowu możliwe, Ty będziesz przygotowany/a, by nagrać film w studiu.
A może wcześniej urządzisz takie studio
w domu?

[31] Napisz scenariusz explainer video (30-60 sek.), w którym wyjaśnisz, co robisz i komu pomagasz. Nawet jeśli nie nagrasz wideo teraz, będziesz mieć gotowy scenariusz.

[32] Zobacz co robią obecnie Twoi konkurenci, a potem… zrób coś innego. Polub profile Twoich konkurentów na Facebooku, Instagramie czy TikToku, zapisz się na newsletter, daj się złapać na ciasteczko remarketingowe. Jeśli wszyscy oferują teraz darmowe wieczorne webinary, pomyśl o podcaście. Ile  webinarów jesteśmy w stanie obejrzeć po całym dniu pracy i jednoczesnym ogarnianiu dzieci, psa, kota, domu? ;)

Marketing Automation – narzędzia i funkcjonalności

Sprzedaż – co zrobić, by sprzedawać po kryzysie?

W czasie pandemii trudno jest sprzedawać (o ile nie jest się producentem towarów luksusowych, takich jak papier, mydło czy makaron), ale wszystko w końcu minie, a rynek się rozrusza. Bądź na to przygotowany/a i rusz od razu, jak tylko pojawią się szanse. Przygotuj się teraz, żeby nie szukać sposobów na zwiększenie sprzedaży dopiero wtedy, gdy sytuacja się uspokoi.

Oto sposoby, jak możesz przygotować się do sprzedaży po kryzysie:

[33] Wejdź w buty swojego klienta. Przejdź całą ścieżkę od telefonu/zapytania do zakończenia projektu. Rozrysuj to na dużej kartce. Zobacz, co można usunąć,
a co warto dodać do tego procesu.

[34] Stwórz opis swojego idealnego klienta (persony) – pomoże Ci to dobrze
dopasować strategię reklamy, a nawet treści na stronie www czy w social mediach, a co za tym idzie – trafić do odpowiednich osób i skuteczniej sprzedawać.

[35 ] Zrób listę 20 potencjalnych klientów, z którymi skontaktujesz się po tym, jak opadnie już kurz po epidemii (może nie od razu ze wszystkimi). Pomyśl, komu możesz pomóc wyjść z trudnej sytuacji. A jeśli myślisz o wyjściu poza granice Polski przeczytaj koniecznie nasz wpis Marketing międzynarodowy w sieci – dobre praktyki na start

[36] Spisz procesy w swojej działalności. Zastanów się, co możesz delegować (jeśli nie teraz to za jakiś czas). A może są rzeczy, które możesz już dziś zautomatyzować w swojej firmie dzięki marketing automation?

[37 ] Przeanalizuj, które usługi przynosiły Ci najwięcej dochodu
i satysfakcji
, a które były źródłem frustracji i kosztów. Usuń ze strony www opisy tych drugich.

[38] Ze wszystkich swoich produktów
i usług wybierz tę z największym potencjałem
i skoncentruj na niej swoje najbliższe działania.

[39] Policz wartość każdego klienta
w czasie
, od początku współpracy (LTV), jeśli nie robisz tego regularnie. Sprawdź, których 20% klientów generuje 80% Twoich dochodów, a których 20% zabiera 80% Twojego czasu i energii.

[40] Przeanalizuj klientów ze względu na szybkość płacenia faktur. Doceń tych, którzy nie mają problemów
z terminowością, podziękuj tym, którzy spóźniali się najbardziej. Raczej teraz się to nie poprawi.

[41] Zaktualizuj dane w swoim CRM-ie. Jeśli nie masz systemu CRM, poszukaj narzędzia odpowiedniego dla Twoich potrzeb i przetestuj w ramach bezpłatnego okresu próbnego. Polecam na przykład Pipedrive.

Rozwój – jak rosnąć w siłę mimo kryzysu (a może dzięki
niemu)?

Kryzys przewartościowuje trochę spojrzenie na własne umiejętności i biznes. Popatrz na to, co masz i na swoje możliwości z innej perspektywy. Poszukaj obszarów, które teraz możesz rozwinąć.

Co mam na myśli? Na przykład to:

Marketing Automation – strategia

[42] Poszukaj wolnych domen do przejęcia (przykładowo na giełdzie domen Aftermarket). Wracaj tam regularnie – w ciągu roku możesz trafić na różne atrakcyjne domeny.

[43] Sprawdź dostępne eventy marketingowe po wakacjach. Pomyśl, gdzie chcesz się pojawić. Możliwe, że teraz taniej kupisz bilet / zarezerwujesz hotel.

[44] Zrób listę potencjalnych partnerów do współpracy przy projektach (także
zagranicznych). Napisz lub zadzwoń do nich i porozmawiaj, jak wygląda współpraca z nimi, co sobie cenią, czego nie lubią. Gdy będziesz szukać partnera do projektu „na wczoraj”, podziękujesz sobie za ten ruch ;)

[45] Wykup kurs online na wybrany temat – taki, na który nigdy nie miałeś czasu. Prawdopodobnie teraz będzie tańszy. ;)

[46] Zaplanuj profesjonalną sesję fotograficzną. Fotografowie również mają teraz ciężki czas, a dobre zdjęcia biznesowe przydadzą Ci się na najbliższe lata. Może, jeśli zapłacisz teraz z góry, wynegocjujesz lepszą cenę?

[47] Zapisz się na naukę języka z native speakerem. Podszlifuj swoje umiejętności
językowe w kontekście biznesowym. 

Marketing Automation – narzędzia i funkcjonalności

Finanse – co zrobić, by tracić jak najmniej?

Jak poradzić sobie z finansami, gdy mało kto chce kupować? To oczywiście twardy orzech do zgryzienia i wiele zależy od Twojej indywidualnej sytuacji. Pamiętaj jednak, że milion bez grosza to nie milion, a drobne wydatki składają się czasem na pokaźne sumki.

Dlatego:

[48] Przejrzyj narzędzia marketingowe, za które płacisz i zweryfikuj ich użyteczność. Pożegnaj się z tymi, których nie używasz. Jeśli możesz, to zrób backup danych / ustawień na wypadek, gdybyś za jakiś czas chciał/a do nich wrócić.

[49] Przejrzyj niezapłacone faktury 
i nierozliczone projekty
. Poproś swoich klientów o ich uregulowanie. W zaistniałej sytuacji egzekwowanie płatności może nie być najłatwiejsze, ale warto dbać o swoje interesy, by przetrwać ten trudny czas.

Porządki – co możesz posprzątać, by pracowało się lepiej?

Czyli sprawy, na które zazwyczaj brakuje czasu w codziennej gonitwie. Bądźmy szczerzy  - kiedy jak nie teraz? 

Marketing Automation – strategia

[50] Przejrzyj newslettery na które jesteś zapisany. Czyich wiadomości nie otwierałeś/aś od kilku wysyłek? Wypisz się z jednego newslettera dziennie. To pomoże Ci zaoszczędzić cenny czas w przyszłości
i nie gubić się w stosie maili każdego dnia.

[51] Przejrzyj listę nieodczytanych maili, usuń nieważne, odpisz na te, które nadal są aktualne. Kiedy, jak nie teraz osiągnąć cel: Inbox Zero?

[52] Przejrzyj wizytówki, które masz
w różnych miejscach
, a potem:

  • zaproś ich właścicieli na LinkedIn;
  • ważne kontakty zapisz w telefonie
    (z krótką notką skąd masz ten kontakt);
  • zarchiwizuj wizytówki wedle swoich preferencji. ;)

[53] Zweryfikuj swoją politykę związaną z RODO. Jeśli jej nie masz, teraz jest idealny moment na to, żeby to nadrobić. Kontrola raczej teraz się nie pojawi - no chyba, że w kombinezonach ochronnych...

Wiem, że sytuacja jest teraz trudna dla wielu z nas, a branż, na które epidemia nie miała
wpływu, jest nie wiele. Mimo to pamiętaj, że małe, ale regularne działania mogą okazać się
skuteczniejsze niż olbrzymie kroki wykonywane raz na jakiś czas. W końcu mysz z
przytoczonej przeze mnie historii też szybko i wytrwale przebierała małymi łapkami. ;)

Spójrz na swój biznes i swoje możliwości z innej perspektywy. Poszukaj obszarów, które
możesz eksplorować, zrób burzę mózgów i zachowaj czujność – nowe pomysły ukrywają się w najmniej oczekiwanych miejscach.

Do dzieła!

Krzysztof Kozieł