Obrazek dekoracyjny

7 skutecznych sposobów promocji marki na Pinterest

Chcesz wejść z usługa na nowe rynki?

Wypełnij brief :)

Czym jest Pinterest?

Tablice korkowe są obecne w naszym codziennym życiu. Używamy ich w pracy, domu czy w szkole. Pomagają nam pamiętać o ważnych wydarzeniach, gromadzić informacje, planować. W związku z tym, że coraz więcej danych pobieramy z sieci, przepisywanie informacji na kartkę czy drukowanie ich jest stratą czasu. Zamiast gubić się w gąszczu zakładek, plików tekstowych czy obrazków ściągniętych na pulpit, warto wykorzystać amerykański serwis społecznościowy – Pinterest.

 

(źródło: pinterest.com)

Zakładając konto w Pinterest użytkownik ma możliwość tworzenia własnych boards – tematycznych tablic. Można do nich „przypinać” (pin) zdjęcia oraz filmy. Pozwala to na gromadzenie wszelkich informacji w jednym miejscu i wracanie do nich w dowolnej chwili. Serwis oferuje trzy sposoby publikowania danych:

  1. Przesłanie pliku przez użytkownika
  2. Użycie przycisku „Pin it” na dowolnej stronie, by automatycznie załadować dany obrazek do serwisu wraz z linkiem do oryginalnej strony (jeśli strona nie posiada przycisku, można skorzystać z „Pin it” bookmarklet – skrótu w przeglądarce, by uzyskać ten sam efekt)
  3. Repin czyli udostępnienie dowolnego obiektu załadowanego przez innego użytkownika.

Pinterest pełnymi garściami czerpie ze wzorów społecznościowych. Istnieje możliwość subskrybowania tematów (np. technologia, architektura, wnętrza, zwierzęta), poszczególnych użytkowników lub pojedynczych tablic. Wszelkie subskrybowane obiekty pojawiają się automatycznie w strumieniu informacji użytkownika, co pozwala na łatwe śledzenie interesujących go tematów. Dodatkowo użytkownicy mogą „lubić” i komentować poszczególne posty oraz publikować je w serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter, Tumblr). Najistotniejszą cechą serwisu Pinterest, z marketingowego punktu widzenia, jest połączenie z serwisem źródłowym – po kliknięciu na post lub link użytkownik zostanie przekierowany do strony, z której pochodzi dany obrazek czy film. Oferuje to markom doskonały sposób na promocję swego produktu poprzez dotarcie do zupełnie nowej grupy odbiorców.

Pinterest w liczbach

Zanim przejdę do omówienia konkretnych sposobów promocji, warto podać kilka liczb. W grudniu Pinterest zanotował 7,5 mln unikalnych odwiedzin1. Hitwise2 podaje bardziej szczegółowe dane:

  • 11 milionów odwiedzin w dniach 11-17 grudnia 2011
  • 58% użytkowników odwiedzających serwis to kobiety
  • 59% ma od 25 do 44 lat

(źródło: hitwise.com)

Serwis wystartował w marcu 2010 r. Konto można założyć tylko po otrzymaniu zaproszenia od obecnego użytkownika. Nie powstrzymało to rosnącej popularności Pinterest – w ciągu ostatnich 21 miesięcy zdołał dotrzeć na 10 miejsce w kategorii Hitwise Social Networking & Forums. Co ciekawe, jak grzyby po deszczu powstają serwisy działające na podobnej zasadzie. 5 dni temu wystartował Chill.com pozwalający w jednym miejscu udostępniać filmy z różnych serwisów, a 3 dni temu premierę miał Gentlemint.com – klon Pinterest skierowany do mężczyzn.

Jak promować markę na Pinterest?

(źródło: pinterest.com)

Pinterest jest obecnie na fali i z pewnością jego popularność dotrze wkrótce również nad Wisłę. Dlatego warto zapoznać się z kilkoma sprawdzonymi sposobami promocji:

  • Galeria produktów – poprzez stworzenie tablic tematycznych firmy mają szansę dotrzeć do zainterestowanego odbiorcy. Warto przyjrzeć się profilowi firmy odzieżowej Lands’ End Canvas. Można na nim znaleźć zdjęcia poszczególnych kolekcji oraz tablice z propozycjami prezentów dla mężczyzn i kobiet.
  • Sklep – zamiast całych kolekcji, można promować konkretne artykuły. Etsy, internetowy sklep z rękodziełem stworzył między innymi tablicę poświęconą kartkom okolicznościowym. Obrazki zawierają dodatkowo informacje o cenie produktu.
  • Konkursy – doskonałym przykładem może być konkurs „Pin It to Win It” przeprowadzony w grudniu 2011 r. przez wspomniany już wcześniej sklep Lands’ End Canvas. Użytkownicy musieli stworzyć oddzielną tablicę i zamieścić na niej 10-20 zdjęć ze strony sklepu lub ich profilu na Pinterest, by móc wygrać jeden z dziesięciu kuponów o wartości 250$. W konkursie wzięło udział ponad 200 osób, a udostępnione zdjęcia rozeszły się wirusowo.
  • Publikacja własnych zdjęć – świetny sposób promocji własnego portfolio dla fotografów i grafików.
  • Promowanie stylu życia – promowanie marki nie zawsze musi oznaczać publikowanie zdjęć poszczególnych produktów. Zdają sobie z tego sprawę takie firmy jak producent podzespołów komputerowych AMD (zdjęcia kącików komputerowych, ciekawych toreb na laptopy czy gadgetów) czy sieć sklepów ze zdrową żywnością Whole Foods Market (zdjęcia ogrodów, zdrowych potraw, ciekawych wnętrz kuchennych). Dzięki temu marki towarzyszą swoim fanom i są stale obecne w ich życiu, ale nie odbywa się to drogą nachalnego marketingu.
  • Promocja stron / serwisów / blogów – za przykład może posłużyć profil Mashable. Doskonale wykorzystuje możliwości, które daje Pinterest, prowadząc oddzielną tablicę zbierającą artykuły o serwisie. Takie rozwiązanie umożliwia zwiększenie ilości odwiedzin oraz wirusowe rozpowszechnianie treści.

Większość użytkowników Pinterest pochodzi z USA, ale fala zainteresowania serwisem dociera powoli do Europy. Jak zwykle w przypadku serwisów społecznościowych również tu szybki start oferuje sporą przewagę nad konkurencją i możliwość dotarcia do zupełnie nowego grona odbiorców.

Macie jakieś pytania? Korzystacie już z Pinterest? Czekam na komentarze!

http://techcrunch.com/2012/01/13/myinterest/
http://weblogs.hitwise.com/heather-dougherty/2011/12/pinteresting_trend_in_social_m.html