Często słyszy się o promocji produktów czy usług, ale w dzisiejszych czasach innowacyjne firmy odchodzą od tej koncepcji. Dzieje się tak, ponieważ promocja to jednokierunkowy przekaz – monolog skierowany do konsumentów w celu prezentacji oferty sprzedażowej. Nowoczesny marketing stawia na komunikację z klientem, a więc – interaktywny dialog z otoczeniem. Oczywiście konsument jest najważniejszy dla przedsiębiorstwa, dlatego musi on mieć możliwość wyrażenia swoich opinii i zasugerowania swoich potrzeb, preferencji i zainteresowań. Nośnikiem korzyści dla klienta jest marka.
Istota strategii komunikacji
Przekaz marki powinien wynikać z jej strategii komunikacji, która przedstawia to, co marka chce o sobie powiedzieć i jaką obietnicę przekazuje klientom. Składa się z takich elementów jak:
- wymiar słowny – nazwa, slogan,
- kod językowy – tone of voice,
- wymiar graficzny – logo, reklama wizualna, czy też system identyfikacji wizualnej.
Wszystkie te elementy muszą być spójne ze sobą i wynikać z tożsamości marki. Jeżeli np. firma wysyła przekaz reklamowy, że jej marka jest twórcza i kreatywna – język, forma promocji i sposób komunikatu muszą potwierdzać te wartości. W przeciwnym razie przekaz nie będzie autentyczny, a klient z pewnością to wychwyci.
Fakt, że firma promuję swoją markę nowoczesnym marketingiem ( wykorzystując np. takie narzędzia jak: storytelling, flash mob, produkt placement czy kampania teaserowa) nie znaczy, że zbuduje trwałą więź z klientem. Ciekawa reklama może przyciągnąć jego uwagę, ale nie sprawi, że obdarzy markę swoją lojalnością. Do tego potrzebna jest komunikacja poparta obietnicą wynikającą z wartości marki.
Relacje z pracownikami a image firmy
Przedsiębiorstwa nie doceniają też często siły relacji wewnętrznych, czyli komunikacji z pracownikami. To kolejny z elementów strategii komunikacji marki – to właśnie pracownicy firmy w dużej mierze wpływają na kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Kto uwierzy w świetność i siłę marki danej firmy, jeżeli jej pracownicy – osoby, które ją tworzą, źle wypowiadają się o swoim miejscu pracy?
Google – przyjaznym pracodawcą
Za przykład marki, która docenia siłę relacji wewnętrznych może posłużyć firma Google, która uchodzi za najlepszego pracodawcę na świecie i cieszy się dobrym wizerunkiem marki innowacyjnej. Cały jej system komunikacji marki jest spójny ze strategią oraz wszystkimi elementami marki, które są poparte „luźną” polityką firmy i relacjami z personelem:
- Pracownicy mówią sobie po imieniu.
- W siedzibie firmy znajdują się restauracje, automaty do lodów włoskich, maszyny do popcornu i gofrów – do pełnej dyspozycji dla wszystkich.
- Pracownicy mają zapewnioną także rozrywkę podczas przerwy, np. mogą skorzystać ze stołów do gry w bilard, ping- pong i boiska do gry w kosza.
- Nie ma sztywnych godzin pracy, każdy przychodzi kiedy chce i pracuje jak chce – po prostu ma wykonać swoje zadanie.
- Do firmy można zapraszać członków rodziny i spotykać się ze znajomymi. Można nawet przyprowadzić swojego zwierzaka.
Kilka rad na koniec
Jak zatem sprawić by strategia Twojej marki była spójna i widoczna w jej komunikacji z rynkiem? Zacznij od paru najważniejszych zasad:
- informuj o wszystkim co robisz,
- bądź bliżej klienta,
- nie kopiuj działań innych firm – kreuj swoje pomysły i aranżuj ciekawe zdarzenia,
- bądź innowacyjny i kreatywny,
- niech każdy twój komunikat będzie poparty wartościami wyznawanymi w firmie.
Po prostu bądź autentyczny!