O tym, co potrafi sztuczna inteligencja, powinien wiedzieć każdy, kto prowadzi własny biznes. Technologia regularnie przesuwa swoje granice i to, co niedawno wydawało się niemożliwe, dziś staje się normą, a nawet standardem. Sprawdźmy, czym jest AI, jakie ma zalety, wady i jak wykorzystać je w praktyce!
Czym jest sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja, SI (ang. artificial intelligence, AI) to termin, którym po raz pierwszy posłużył się John McCarthy w 1956 roku. Tym mianem określił inteligencję wykazywaną przez maszyny. Dokładniej rzecz ujmując, chodziło o ich zdolność do interpretowania danych, nauki i wykorzystywania zdobytej wiedzy w określonych celach.
Test Turinga
O czym też warto wiedzieć, badania nad tą technologią, w połowie ubiegłego wieku, prowadził również Alan Mathison Turing (i wielu innych). Jego nazwisko do dziś jest ściśle powiązane z tzw. testem Turinga. Czyli sposobem określania zdolności maszyn do posługiwania się językiem naturalnym.
Założeniem zaproponowanego quizu, było odtworzenie rozmowy człowieka i maszyny na takim poziomie, by ten pierwszy nie zorientował się, że rozmawia z programem. Jeśli maszynie udało się tak poprowadzić dyskusję, by sędzia-człowiek po drugiej stronie ekranu nie odkrył jej tożsamości, wtedy uznawano, że dane oprogramowanie zdało test.
Co potrafi sztuczna inteligencja?
Dziś sztuczna inteligencja wykorzystuje algorytmy i modelowanie matematyczne do naśladowania i przetwarzania ludzkiego poznania. Na coraz szerszą skalę, stosowana jest w przemyśle, edukacji, biznesie, a nawet w medycynie.
Nagłówki czołowych magazynów straszą lub zachęcają do skorzystania z AI. Niemniej, czy tego chcemy, czy nie, każdego dnia wykorzystujemy narzędzia wspierane sztuczną inteligencją, chociażby prowadząc nowe, inteligentne auta.
Sztuczna inteligencja w biznesie
W świecie, w którym każdy chce być pierwszy, firmy stają w wyścigu po odznakę liderów technologicznych. Niestety czasem na oślep zażywają kolejne pigułki AI i zamiast realnie wykorzystywać potencjał drzemiący w tej technologii, zatrzymują się na pobieżnym zetknięciu z tematem.
Naszym zdaniem w tym pościgu za nowoczesnością, wygrywają jedynie ci, którzy mają intuicję, pokorę i odwagę. Trzeba powiedzieć sobie jasno – żyjemy w czasach eksperymentu. Nowe narzędzia wymagają nowego podejścia. Zmiany, o których mówimy, są niewiarygodne. Niemniej nie dzieją się aż tak szybko, jak można by się tego spodziewać.
Kolejka narzędzi wykorzystujących AI rośnie równie szybko, co nos oszukującego w bajce Pinokia. Łatwo się sparzyć, bo chwytliwe tytuły i dalekosiężne obietnice nie zawsze idą w parze z realną wartością. Dlatego do AI, jak do każdego narzędzia, warto podejść z głową.
Jeśli zastanawiasz się, czy sztuczna inteligencja w biznesie i sektorze publicznym lub w transporcie, lub w przemyśle, jest potrzebna, odpowiedź jest oczywista. Pewnie, że tak! O ile wspiera w realizacji celów.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie?
Sztuczna inteligencja (AI) daje wiele możliwości. W biznesie może zwiększać efektywność, ułatwiać podejmowanie decyzji, a także dawać zupełnie nowe możliwości. Do czego warto ją wykorzystać?
Sztuczna inteligencja przykłady zastosowania
AI świetnie się sprawdzi do:
- Automatyzacji procesów biznesowych – wszelkie powtarzalne czynności, takie jak wprowadzanie danych, obsługa klienta, czy zarządzanie dokumentami może wykonywać AI.
- Analizy danych – sztuczna inteligencja potrafi analizować i przetwarzać nawet ogromne zbiory danych szybciej niż ludzie. Pomoże Ci przewidywać zachowania klientów i ułatwi identyfikację trendów rynkowych.
- Personalizacji oferty – chcesz dopasować produkty lub oferowane przez Ciebie kursy Twoim potencjalnym klientom? Wykorzystaj AI!
- Optymalizacji łańcucha dostaw – zarządzanie magazynem może być prostsze. Dzięki AI zaczniesz lepiej przewidywać popyt. Pomoże Ci planować i optymalizować trasę dostaw.
- Zarządzania ryzykiem – AI doskonale się sprawdzi do wykrywania i zapobiegania oszustwom.
- Wzmocnienia procesów rekrutacyjnych – AI nie tylko zautomatyzuje selekcję CV, ale również zanalizuje odpowiedzi kandydatów, a nawet przeprowadzi wstępne rozmowy kwalifikacyjne.
- Zarządzania talentami – możesz zaplanować ścieżkę rozwoju pracownika z użyciem sztucznej inteligencji, bazując na analizie umiejętności i potrzeb rozwojowych kluczowych pracowników.
Narzędzia – sztuczna inteligencja przykłady użycia
Jeśli prowadzisz swój biznes i chcesz wykorzystać AI w codziennej pracy, poniżej znajdziesz kilka ciekawych propozycji.
Narzędzia do tworzenia i przerabiania tekstów
- ChatGPT (Open AI) – zaawansowany model języka sztucznej inteligencji zdolny do prowadzenia interaktywnych rozmów i odpowiadania na pytania w języku naturalnym.
- Writesonic – narzędzie do generowania treści, które pomaga w tworzeniu różnorodnych tekstów, od artykułów blogowych po opisy produktów.
- Jasper – program do tworzenia treści, który pomaga w pisaniu angażujących tekstów dla różnych zastosowań.
- DeepL – zaawansowany serwis tłumaczeniowy oparty na sztucznej inteligencji, który oferuje szybkie i dokładne tłumaczenia tekstów w wielu językach.
Narzędzia do obróbki grafiki i projektowania
- Dall-E (OpenAI) – wspiera w tworzeniu obrazów wysokiej jakości na podstawie tekstowych opisów.
- Jasper ART – pomaga w tworzeniu unikatowych grafik i ilustracji.
- Midjourney AI – platforma wykorzystująca sztuczną inteligencję do eksploracji i generowania wizualnie złożonych i artystycznych obrazów na podstawie wprowadzonych opisów tekstowych.
LogoAi – pomaga w generowaniu spersonalizowanych i profesjonalnie wyglądających logo.
Diabeł tkwi w szczegółach – jak ćwiczyć AI
Sztuczna inteligencja może pomóc Ci tworzyć świetne posty lub wesprzeć w kluczowych dla działania firmy procesach. Nie zapominaj jednak o tym, że to maszyna. Decydując się na współpracę, musisz nieustannie ją ćwiczyć.
Interakcja z wytrenowanym modelem będzie efektywna, jeśli zastosujesz się do kilku wskazówek:
- Jasno formułuj zapytania – im precyzyjniej, tym lepiej. Unikaj niejednoznaczności i zbyt skomplikowanych konstrukcji zdaniowych. Zamiast pytać: „Jak działa gospodarka?”, zapytaj: „Jakie są głównie czynniki wpływające na wzrost gospodarczy w Wielkiej Brytanii?”.
- Wykorzystuj interakcję i możliwości AI – dostosowuj pytania i polecenia do zakresu i możliwości AI. Zwróć uwagę na to, jak AI odpowiada na różne pytania i postaraj się do tego dopasować.
- Używaj słów kluczowych – w pytaniu warto umieścić słowa, które są istotne dla podejmowanego tematu.
Zadbaj o kontekst – opisuj kontekst w pytaniu. To pomoże AI lepiej zrozumieć, o co pytasz. Możesz też poprosić o odpowiedź w konkretnym stylu, np. formalnym, zabawnym, edukacyjnym itd.
Sztuczna inteligencja korzyści i zagrożenia przykłady
Sztuczna inteligencja to narzędzie. Niedoskonale doskonały asystent, który może Cię odciążyć w wielu obowiązkach. Zwłaszcza tych nielubianych. Jak każda technologia, niesie ze sobą zagrożenia i korzyści. Z jednej strony przyśpiesza pracę, redukuje błędy, pozwala szybciej diagnozować choroby, automatyzuje procesy i ułatwia wykrywanie oszustw.
Z drugiej – może naruszać prywatność użytkowników. Mówi się też, że zmieni rynek pracy (zmniejszając zatrudnienie w jednych obszarach i jednocześnie tworząc nowe miejsca pracy), czy też – w najgorszym przypadku – zmniejszy zdolność ludzi do podejmowania decyzji bez wsparcia technologicznego.
Jeśli trafi w nieodpowiednie ręce, może być wykorzystywana w złych celach. Z racji, iż jest to maszyna, ani nie czuje, ani nie kieruje się żadnym kodeksem moralnym. Warto o tym pamiętać. Jej celem powinno być wsparcie i ułatwienie wykonywania żmudnych zajęć, ale to wymaga dobrej woli osób z niej korzystających.
Podsumowanie
Zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie może być równie ekscytujące, co potrzebne. Ważne, by służyło konkretnym celom, a nie wynikało z potrzeby chwili. Jak każde narzędzie przetwarzające dane, wymaga ostrożnego podejścia i wiedzy osób, które po nie sięgają.
Jaka czeka nas przyszłość? Ciężko określić. Bo to, gdzie jest wykorzystywana sztuczna inteligencja lub, jaką odegra rolę w najbliższym czasie, zobaczymy już niebawem. Być może jej zastosowanie nie będzie miało granic.
Masz apetyt na więcej? Przeczytaj i zobacz, jak wyznaczać i osiągać biznesowe cele.