Pewnie nie raz słyszeliście o TikToku. Ostatnio mówi o nim praktycznie każdy, a pandemia podkręciła to zainteresowanie. Aplikacja TikTok namieszała w branży marketingowej na tyle, że wiele agencji zaczęło oferować usługi z nią związane, a branżowa prasa tworzyła o niej setki artykułów. Ale co to jest TikTok? Najprościej mówiąc – jest to aplikacja, która umożliwia tworzenie 60-sekundowych materiałów video z elementami muzycznymi. Powszechnie przyjęło się, że służy ona do pokazywania układów tanecznych, co oczywiście jest w pewnym stopniu prawdą, ale tylko w niewielkim, bo temat jest o wiele szerszy!
Jak działa TikTok?
Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale jednoznaczna. Jego głównym założeniem jest zwiększanie kreatywności i przekazywanie dobrej zabawy. Z drugiej strony, TikTok świetnie sprawdza się jako reklama produktów lub usług, na przykład wykorzystując storytelling. Na chwilę obecną wciąż jest tam miejsce na kolejne firmy, a użytkownik nie czuje takiego przesytu ich obecnością jak w innych social media np. na Facebooku czy Instagramie. Dzięki temu można przekonać do siebie użytkowników i zbudować dużą społeczność.
Na czym polega fenomen TikToka?
Skąd to całe zamieszanie wokół TikToka? Dlaczego warto tam wejść ze swoją marką? Głównym czynnikiem, popularności tej aplikacji, są wysokie zasięgi organiczne, które można wygenerować w stosunkowo łatwy sposób, wykorzystując na przykład storytelling. Tworzenie historii marki stosując TikToka pozwala na kreatywne umiejscowienie produktu lub usługi, przez co będzie to atrakcyjniejsze dla potencjalnego klienta. Aplikacja TikTok promuje nowych twórców, dlatego po założeniu konta można dotrzeć do większej grupy odbiorców. Przekłada się to nie tylko na chęć do dalszego tworzenia, ale też na pogłębienie bazy potencjalnych klientów. Algorytm TikToka dobiera treści podobne do tych, które najczęściej ogląda, dlatego tworząc konkretny kontent, dociera się do osób, które są nim zainteresowane, a nie do przypadkowych użytkowników.
Na TikToku jest też Twoja grupa docelowa
„TikTok to aplikacja dla dzieci!” – takie głosy słyszy się wśród sceptyków. Ile w tym prawdy? Badania przeprowadzone przez IAB Polska mówią, że na tej aplikacji najwięcej jest osób w przedziale wiekowym 13-24. Oznacza to, że aplikacji wcale nie użytkują tylko dzieci, lecz w głównej mierze osoby, które już świadomie podejmują decyzje zakupowe. Co więcej, wśród twórców można znaleźć przypadki osób, które są o wiele starsze niż podany przedział wiekowy, co potwierdza fakt, że można dzięki tej aplikacji dotrzeć do starszych odbiorców.
Jaki z tego wniosek?
Warto jest poeksperymentować z aktywnością na TikToku, ponieważ badania pokazują, że młodzi użytkownicy, głównie w wieku od 13 do 18 lat, spędzają tam ponad godzinę dziennie. Mądre połączenie kreatywności i wartościowego przekazu daje nieograniczone możliwości zaangażowania odbiorców i wyróżnienia się w stosunku do konkurencji. To coś więcej niż „tradycyjne” media społecznościowe. Jeśli Twój potencjalny odbiorca jest starszy, to nadal warto tworzyć tam treści, ponieważ wszystko wskazuje na to, że nie zatrzyma się w rozwoju. W związku z tym zaczną się pojawiać tam starsze osoby, a marka będzie miała już ugruntowaną pozycję. Nie trzeba się martwić, że wizerunek marki ucierpi, bo firma pojawi się na TikToku, odpowiednia strategia i przemyślane działania obronią się same.
Kogo użytkownicy oglądają najchętniej i skąd czerpać inspiracje?
Badanie przeprowadzone przez firmę OpenMobi pokazuje, że to właśnie influencerzy są tam najchętniej oglądani. Aż 62,4% ankietowanych wybrało, że najbardziej lubi oglądać popularnych twórców. Z tego samego raportu możemy dowiedzieć się, że innymi rodzajami treści chętnie oglądanymi są: transitions (tworzenie bardzo dynamicznych i naturalnych przejść między kadrami tiktoka), #hashtagchallenge czy sekcja „Dla Ciebie”.
Tiktokerzy, którzy odnieśli sukces na tej platformie, głównie skupiają się na tworzeniu treści komediowych. Do polskich twórców należą Maria Jeleniewska, która zebrała już ponad 12 milionów obserwatorów.
Z kolei MARLEY, mająca ich na swoim koncie aż 8,4 milionów. Na podium znaleźli się również bracia bliźniacy z kontem Twins Style, które zgromadziło 8 milionów użytkowników.
Co ciekawe, nie tylko materiały humorystyczne są chętnie oglądane. Dobrym przykładem jest sklep komputerowy x-kom, który zebrał 20 milionów wyświetleń profilu. Zrobił to wyłącznie dzięki regularnemu publikowaniu tiktoków oraz kreatywnym podejściu do tematu. Zebranie takiej sumy obserwujących i wyświetleń w innych social media wiązałoby się z wysokimi kosztami.
TikTok to miejsce, które angażuje wielu młodych użytkowników. Szczególnie z generacji Z, która wchodzi na rynek i jest bardziej ufna od poprzednich pokoleń. Jest to dla nich medium bardzo angażujące. Warto więc uwzględnić swoją obecność na tej platformie wśród swoich działań marketingowych. Nie wiesz, jak to zrobić? Bez obaw, pomożemy 🙂
Zobacz jak wykorzystaliśmy TikToka w kampanii dla jednego z naszych klientów.