Obrazek dekoracyjny

Jak sprawdzić, czy mam Google Analytics na stronie?

Google Analytics panel

Chcesz wejść z usługa na nowe rynki?

Wypełnij brief :)

Uwaga: Ten artykuł dotyczy wersji Universal Analytics czyli Google Analytics 3 [Aktualizacja sierpień 2022]

Bywają takie sytuacje, że nie jesteśmy pewni, czy na stronie firmowej mamy bezpłatne narzędzie do mierzenia statystyk i śledzenia zachowań użytkowników, czyli Google Analytics:

  • programista, który robił stronę nie odbiera telefonów,
  • odszedł pracownik zajmujący się marketingiem,
  • rozstaliśmy się ze wspólnikiem, który to „ogarniał”,
  • do tej pory ich nie potrzebowaliśmy, więc nie interesowało nas to za bardzo… 

Jak zatem możesz sprawdzić czy na Twojej stronie jest kod śledzenia Google Analytics? Przedstawiamy cztery szybkie sposoby, które w 99% przypadków dadzą odpowiedź na to pytanie.

#1

Wejdź na swoją stroną i kliknij prawy przycisk myszy. Następnie wybierz opcję Wyświetl źródło strony i…nie przetrasz się, nie potrzebujesz do tego znajomości HTML czy php, albo javascriptu 😉 Po prostu wyszukaj w kodzie (Ctrl+F) ciągu znaków 'UA-’.

Jeśli znajdziesz ciąg znaków w postaci UA-xxxxxxxx-x (gdzie zamiast x będą cyfry) to znaczy, że kod śledzenia Google Analytics jest wstawiony na stronie.

Jeśli nie znajdziesz, to jeszcze nie znaczy, że nie masz Analytics – może być wdrożony w inny sposób niż bezpośrednio w kodzie i nie będzie widoczny. W tej sytuacji zostają Ci jeszcze 3 metody weryfikacji.  

#2

Skorzystaj z wtyczki Google Tag Assistant (dostępna dla Chrome lub Firefox) do sprawdzania kodów śledzenia na stronie.

Po zainstalowaniu wtyczki kliknij ikonę na pasku przeglądarki i włącz opcję Enable. 

Po odświeżeniu strony oraz ponownym kliknięciu w ikonę wtyczki na pasku przeglądarki pokaże się raport zainstalowanych kodów śledzenia. Jeśli widzisz na liście Google Analytics, to znaczy, że kod śledzenia jest wstawiony na stronie.

#3

Skorzystaj z bezpłatnego narzędzia http://gachecker.com/, które pokaże Ci jakie kody śledzenia są zainstalowane na stronie. Podaj adres swojej strony i kliknij Check Your Site. W raporcie pokaże się jakie kody śledzenia zostały znalezione na poszczególnych podstronach. 

#4

Zaloguj się do konta Gmail, a następnie wejdź na stronę https://analytics.google.com/. Sprawdź czy masz dostęp do statystyki Google swojej strony, czy pojawia Ci się jedynie opcja konfiguracji nowego konta Google Analytics (to drugie oznacza, że nie masz dostępu na tym Gmailu do żadnego konta Analytics). 

Powtórz tą czynność dla wszystkich kont Gmail, z których korzystasz. 

#5

Udało Ci się poprawnie zalogować do – jak mawiają niektórzy – „google analityk”? Wejdź na stronę (na innym urządzeniu np. na telefonie lub z innej przeglądarki) a następnie sprawdź analizy statystyk na stronie www w czasie rzeczywistym (Lewe menu > Czas rzeczywisty > Przegląd). Powinieneś widzieć siebie – miasto z którego się łączysz oraz podstronę na jakiej obecnie się znajdujesz, a także źródło wejścia oraz rodzaj urządzenia.  Oczywiście jeśli nie jest aktualnie jedynym użytkownikiem na swojej stronie będziesz też widzieć zachowania użytkowników, którzy aktualnie są na niej oprócz Ciebie.

Analizy statystyk serwisów www to już temat na osobny wpis.

P.S. Jak sprawdzić czy strona działa i jak Google widzi moją stronę? Do tego może być pomocne narzędzie Google Search Console. Więcej o jego zastosowaniu znajdziesz tutaj.