„Którą nazwę mam wybrać? Mam tak wiele pomysłów. Skąd mam wiedzieć, że to jest ten najlepszy?”. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wymyślić nazwę firmy, podcastu, produktu czy eventu, mamy dla Ciebie prostą instrukcję. Poznaj nasze patenty i wykorzystaj je w praktyce.
Od czego zacząć?
Zanim zaczniemy wspólną pracę, przygotuj:
- 2 kartki A4
- minutnik
W kolejnych etapach będą również potrzebne:
- [opcja] jakiś czat AI
- ankieta – np. Google lub Typeform
Zaczynamy?
Jak samodzielnie wymyślić nazwę firmy, podcastu lub produktu?
Po kolei. To nie jest sprint. Jeśli szukasz gotowego rozwiązania, które wypluje szereg nazw w 3 sekundy wystarczy Ci do tego Chat GPT. Jesteśmy jednak pewni, że możesz zrobić nieco więcej. Wyjdź poza schemat i stwórz nazwę, która będzie unikalna, zaczepna, Twoja.
Krok 1
Weź kartkę A4, zapisz zdanie i uzupełnij luki:
Moja firma jest dla __________________ [kogo?], którzy mają problem _______________ [jaki], więc daję im __________________ [co?].
To będzie Twoja misja 🙂
Nie śpiesz się. Nie musisz tego wyrecytować jednym tchem, choć dobrze gdy potrafisz ogólną misję firmy zamknąć w jednym zdaniu. Tu każda odpowiedź ma znaczenie i będzie fundamentem dla kolejnych kroków. Dlatego tak ważne jest, by nie tylko to zapisać, ale również zapamiętać. Nie zapominaj, że ważnym elementem w tej układance jest również badanie potrzeb klientów. W końcu działasz, tworzysz i sprzedajesz usługi lub produkty konkretnym ludziom. Warto to mieć na uwadze.
Krok 2
Ustaw minutnik na 15 minut: W ciągu kwadransa zapisz wszystkie pomysły na nazwę, które przyjdą Ci do głowy. Nie oceniaj ich, po prostu je zanotuj.
Możesz sobie pozwolić na absolutną swobodę. Nie ograniczaj się, nie krytykuj i nie zatrzymuj. Nawet, jeśli Twoje pomysły wydają Ci się dziwne i nieprofesjonalne. Wyrzuć każdy i daj miejsce następnym.
Opcja – AI
Jeśli jeszcze nie znasz tego narzędzia, zaloguj się na Perplexity.com i wklej: „[jedno zdanie z Twojej misji]. Zaproponuj mi 10 różnorodnych tytułów produktu, podcastu, które będą zgodne z moją misją oraz łatwe do zapamiętania, unikalne i oryginalne, elastyczne i skalowalne. Unikaj banalnych nazw.”
Być może sztuczna inteligencja poszerzy Twoje horyzonty i wskaże kierunek. Oczywiście nie musisz odrzucać tego, co Ci proponuje. Nie musisz też rezygnować z własnych koncepcji. Po prostu wykorzystaj potencjał nowoczesnych narzędzi i stwórz coś zupełnie nowego.
Krok 3
Wybierz 3 nazwy, które uznajesz za najlepsze.
Zrób to kolejnego dnia. Pozwól sobie choć na chwilę o tym zapomnieć, by następnie ze wszystkich pomysłów wybrać 3 nazwy, które najbardziej przyciągają Twoją uwagę. Pozostałe musisz odrzucić. Zostaw tylko te, które będą w Twoim odczuciu najlepsze.
Krok 4
Zapytaj, co o Twoim pomyśle sądzą inni
Stwórz ankietę z 3 nazwami do wyboru i roześlij ją do sieci swoich znajomych. Możesz skorzystać z GoogleForms lub z Typeform. Ostrzegamy – to drugie ma znacznie więcej zastosowań i może Cię mile zaskoczyć.
Jedna ważna uwaga – nie pomijaj tego etapu. Tak naprawdę głos Twojej społeczności wskaże nazwę z największym potencjałem. W końcu to inni ludzie będą ją ostatecznie oceniać. To oni zdecydują o jej losach i ewentualnym rozgłosie. Daj im szansę i zobacz, co o Twoich pomysłach sądzą inni.
Ankieta
Wystarczy jedno pytanie. Nie szukaj powodów dla podejmowanych przez nich decyzji. Nie podrzucaj gotowych scenariuszy ani nie wyjaśniaj okoliczności powstania nazwy. Pokaż efekty swojej pracy i poproś o pomoc. Jeśli szukasz nazwy dla podcastu, możesz zapytać w taki sposób:
„Który podcast masz ochotę usłyszeć w pierwszej kolejności?”
- nazwa 1
- nazwa 2
- nazwa 3
Jeśli budujesz nową markę i zależy Ci na głębszych relacjach z klientami, zapytaj:
„Która nazwa sklepu wzbudza Twoje zaufanie?
- nazwa 1
- nazwa 2
- nazwa 3
O czym jeszcze pamiętać, gdy wymyślasz nazwę dla firmy lub produktu?
Dobra nazwa powinna być prosta i łatwa do wymówienia. Jednocześnie dobrze, jeśli jest unikalna, lekka i wyróżnia się na tle konkurencji. Klienci powinni szybko ją zapamiętywać i dobrze kojarzyć. Co istotne – nie może naruszać praw autorskich i idealnie, gdy wpisuje się w ogólną strategię marketingową i wartości, jakimi kieruje się firma.
Łatwo powiedzieć, prawda? Dlatego, zanim ostatecznie wybierzesz, tak ważne jest, by zacząć od określenia misji i swobodnej, nieograniczonej burzy mózgów. Analizowanie to wisienka na torcie. Zanim zaczniesz szlifować swoje propozycje, pozwól sobie na odrobinę fantazji. Czasem im odleglejsze skojarzenia, tym ciekawsze efekty.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że już wiesz, jak wymyślić nazwę firmy, podcastu lub produktu. Nie jest to przysłowiowa bułka z masłem, ale – przyznasz – sam proces i poszczególne etapy nie są aż takie trudne. Zwłaszcza gdy zaczniesz je realizować krok po kroku.
Bezrefleksyjne wybieranie nazw, brak związku z działalnością, ignorowanie grupy docelowej lub wykorzystywanie powszechnych i dość często spotykanych propozycji ostatecznie nie tylko ogranicza działalność firm, ale również wpływa na ich pozycję na rynku. Nazwa stanowi jej kluczowy element. Nie tylko na początku. Jeśli szukasz wsparcia i chcesz, byśmy przez ten proces przeszli wspólnie, chętnie pomożemy.