Jeżeli masz na swojej stronie Google Analytics w wersji Universal Analytics (w skrócie UA), to zapewne dotarły już do Ciebie informacje (tym czy innym kanałem), że przestanie on zbierać dane 1 lipca 2023 roku. W tym wpisie znajdziesz odpowiedź na pytanie jak zainstalować Google Analytics 4 na stronie z wykorzystaniem Google Tag Managera.
Dostałem maila od Google „W 2023 roku zaczniemy wycofywać Universal Analytics”? Co z tym zrobić?
Zrób sobie kawę i zachowaj spokój. Jeśli dostałeś tego maila, to najprawdopodobniej masz dostęp do przynajmniej jednej usługi Google Analytics w wersji Universal Analytics. Tutaj dowiesz się Jak sprawdzić czy mam Google Analytics na stronie?
Masz czas do 1 lipca 2023 roku, żeby przesiąść się na nową wersję Analytics, czyli GA4. Ale szczerze mówiąc lepiej zrobić to szybciej niż później. Oto trzy główne powody:
- im szybciej zaczniesz zbierać dane w nowym Analytics, tym szybciej będziesz mógł się przenieść z analizą do niego. Ciężko uczyć się nowego narzędzia na „sucho”
- wszelkie nowinki będą się pojawiać już tylko w nowym Analytics, znając Google ciągle będzie coś nowego dodawane, usprawniane itp.
- w obecnej wersji Analytics utrata danych z czasem będzie tylko większa (z uwagi na ograniczenia dotyczące prywatności użytkowników, politykę cookies)
Niestety Google nie przeniesie Cię automatycznie na nową wersję Analyticsa, a to oznacza, że taką konfigurację trzeba zrobić samodzielnie albo zlecić fachowcom 😉
Konfiguracja Google Analytics 4 na stronie krok po kroku
Jeśli masz 15 minut oraz dostęp do Google Tag Managera swojej strony to poniżej znajdziesz instrukcję skonfigurowania nowe usługi oraz wstawienia kodu śledzenia GA4 na stronie firmowej.
Uwaga! Instrukcja dotyczy stron nie będących sklepami internetowymi.
Krok 1 – zaloguj się do swojego konta Google Analytics https://analytics.google.com/
Krok 2 – Wybierz w lewym dolnym rogu opcję Administracja (ikona trybika)
Krok 3 – Kliknij + Utwórz usługę, podaj jej nazwę (żeby łatwiej rozpoznać na liście usług, że to nowy Analytics możesz poprzedzić lub zakończyć oznaczeniem GA4), wybierz strefę czasową oraz walutę.
Krok 4 – Dla celów statystycznych możesz określić wielkość firmy oraz branżę, następnie wybierz Utwórz
Tworzenie strumienia danych GA4 typu Sieć
Krok 5 – Tworzymy następnie strumień danych. W przypadku strony internetowej będzie to Sieć. Wpisujemy adres url (z https) oraz nazwę strumienia.
Krok 6 – Sprawdzamy czy opcja Pomiar zaawansowany jest włączona (domyślnie powinna być) i klikamy Utwórz strumień.
Krok 7 – W ten sposób powinniśmy uzyskać identyfikator pomiaru (w postaci ciągu znaków G-XXXXXXXXXX), który znajdziemy w prawym górnym rogu, a będzie nam potrzebny do konfiguracji w Google Tag Managerze. Skopiuj go do notatnika, bo będzie potrzebny za chwilę.
UWAGA! Jeśli nie będziesz widzieć identyfikatora pomiaru, to wystarczy odświeżyć stronę (Ctrl+R lub F5).
Wstawianie kodu śledzenia GA4 przez Tag Managera
Założenie usługi GA4 i wygenerowanie strumienia danych jeszcze nie oznacza, że będziemy mogli cieszyć się danymi w nowym Google Analytics. Kod śledzenia musimy jeszcze zainstalować na naszej stronie bezpośrednio w kodzie strony (zadanie na programisty), przez wtyczkę (np. na stronach opartych o WordPress) albo przez Google Tag Managera.
Zdecydowanie polecam tą ostatnią opcję. Jeśli jeszcze nie korzystasz z Menedżera Tagów Google, to jest to też dobry moment, żeby zacząć. Więcej informacji na temat instalacji tego narzędzia znajdziesz w Pomocy Google.
Przejdźmy zatem dalej do konfiguracji tagu z naszym identyfikatorem pomiaru.
Krok 8 – Zaloguj się do Google Tag Manager https://tagmanager.google.com/ i znajdź kontener, który jest umieszczony na stronie, gdzie chcesz umieścić kod śledzenia GA4
Krok 9 – Wybierz opcję Dodaj nowy tag i w polu Konfiguracja tagu kliknij w ikonę ołówka i wybierz z listy Google Analytics: konfiguracja GA4
Krok 10 – W polu identyfikator pomiaru wklej skopiowany wcześniej identyfikator pomiaru (w postaci ciągu znaków
G-XXXXXXXXXX)
Krok 11 – W polu Reguły kliknij w ikonę ołówka i wybierz z listy regułę All pages
Krok 12 – Nadaj nazwę dla tego tagu (lewy górny róg) i kliknij Zapisz
Krok 13 – Dodany tag jeszcze trzeba aktywować wybierając opcję Prześlij
Sprawdzanie danych na żywo w Google Analytics 4
Po kilku minutach (zwykle do 15 minut) powinny się pojawić pierwsze dane w Raporty > Czas rzeczywisty.
Możesz także wykorzystać wtyczkę dla Chrome Google Analytics Debugger. Po jej zainstalowaniu:
- Wejdź na swoją stronę
- Znajdź zainstalowaną wtyczkę na pasku Chrome i włącz ją klikając w jej ikonę (pojawi się ON na niebieskim tle)
- Odśwież stronę (Ctrl+R lub F5) i zacznij wykonywać różne akcje na stronie (przewijane, przechodzenie na inne podstrony).
W tym czasie w GA4 w Konfiguracja > Debug View powinny pojawić się poszczególne zdarzenia na linii czasu, tak jak na poniższym filmie:
Ustawienia dodatkowe GA4 – o czym warto pamiętać?
Dotraliśmy do miejsca, gdy masz wdrożony na swojej stronie Google Analytics 4 i zbiera on podstawowe dane dotyczące zachowań użytkowników. Na tym etapie warto jeszcze pamiętać o kilku drobnych, ale mających wpływ na dane ustawieniach:
Krok 14 – Włączenie Google Signals
Krok 15 – Zmiana okresu przechowywania danych o użytkownikach
Krok 16 – Wykluczenie ruch wewnętrznego (możesz dodać tutaj adres IP biurowy / domowy / agencji żeby odsiać własne wejścia)
Krok 17 – Utwórz zdarzenia odpowiadające dotychczasowym celom w Universal Analytics (np. wysłanie formularza zapytania, wywołanie połączenia telefonicznego na stronie, wypełnienie ankiety, zapis do newslettera itp). przy pomocy Google Tag Managera.
Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Konfigurowanie zdarzeń Google Analytics 4 za pomocą Menedżera tagów
Krok 18 – Oznacz wybrane zdarzenia jako konwersje
Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Konwersje
Krok 19 – Połącz GA4 z kontem Google Ads
Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Łączenie Google Ads i Analytics
Krok 20 – Zaimportuj konwersje GA4 do Google Ads
Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Importowanie konwersji do Google Ads