Obrazek dekoracyjny

Jak zainstalować Google Analytics 4 na stronie?

Chcesz wejść z usługa na nowe rynki?

Wypełnij brief :)

Jeżeli masz na swojej stronie Google Analytics w wersji Universal Analytics (w skrócie UA), to zapewne dotarły już do Ciebie informacje (tym czy innym kanałem), że przestanie on zbierać dane 1 lipca 2023 roku. W tym wpisie znajdziesz odpowiedź na pytanie jak zainstalować Google Analytics 4 na stronie z wykorzystaniem Google Tag Managera.

Dostałem maila od Google „W 2023 roku zaczniemy wycofywać Universal Analytics”? Co z tym zrobić?

Zrób sobie kawę i zachowaj spokój. Jeśli dostałeś tego maila, to najprawdopodobniej masz dostęp do przynajmniej jednej usługi Google Analytics w wersji Universal Analytics. Tutaj dowiesz się Jak sprawdzić czy mam Google Analytics na stronie?

Masz czas do 1 lipca 2023 roku, żeby przesiąść się na nową wersję Analytics, czyli GA4. Ale szczerze mówiąc lepiej zrobić to szybciej niż później. Oto trzy główne powody:

  • im szybciej zaczniesz zbierać dane w nowym Analytics, tym szybciej będziesz mógł się przenieść z analizą do niego. Ciężko uczyć się nowego narzędzia na „sucho”
  • wszelkie nowinki będą się pojawiać już tylko w nowym Analytics, znając Google ciągle będzie coś nowego dodawane, usprawniane itp.
  • w obecnej wersji Analytics utrata danych z czasem będzie tylko większa (z uwagi na ograniczenia dotyczące prywatności użytkowników, politykę cookies)

Niestety Google nie przeniesie Cię automatycznie na nową wersję Analyticsa, a to oznacza, że taką konfigurację trzeba zrobić samodzielnie albo zlecić fachowcom 😉

Konfiguracja Google Analytics 4 na stronie krok po kroku

Jeśli masz 15 minut oraz dostęp do Google Tag Managera swojej strony to poniżej znajdziesz instrukcję skonfigurowania nowe usługi oraz wstawienia kodu śledzenia GA4 na stronie firmowej.

Uwaga! Instrukcja dotyczy stron nie będących sklepami internetowymi.

Krok 1 – zaloguj się do swojego konta Google Analytics https://analytics.google.com/

Krok 2 – Wybierz w lewym dolnym rogu opcję Administracja (ikona trybika)

Krok 3 – Kliknij + Utwórz usługę, podaj jej nazwę (żeby łatwiej rozpoznać na liście usług, że to nowy Analytics możesz poprzedzić lub zakończyć oznaczeniem GA4), wybierz strefę czasową oraz walutę.

Krok 4 – Dla celów statystycznych możesz określić wielkość firmy oraz branżę, następnie wybierz Utwórz

Tworzenie konta GA4, czyli kroki 1-4

Tworzenie strumienia danych GA4 typu Sieć

Krok 5 – Tworzymy następnie strumień danych. W przypadku strony internetowej będzie to Sieć. Wpisujemy adres url (z https) oraz nazwę strumienia.

Krok 6 – Sprawdzamy czy opcja Pomiar zaawansowany jest włączona (domyślnie powinna być) i klikamy Utwórz strumień.

Krok 7 – W ten sposób powinniśmy uzyskać identyfikator pomiaru (w postaci ciągu znaków G-XXXXXXXXXX), który znajdziemy w prawym górnym rogu, a będzie nam potrzebny do konfiguracji w Google Tag Managerze. Skopiuj go do notatnika, bo będzie potrzebny za chwilę.
UWAGA! Jeśli nie będziesz widzieć identyfikatora pomiaru, to wystarczy odświeżyć stronę (Ctrl+R lub F5).

Tworzenie strumienia danych, czyli kroki 5-7

Wstawianie kodu śledzenia GA4 przez Tag Managera

Założenie usługi GA4 i wygenerowanie strumienia danych jeszcze nie oznacza, że będziemy mogli cieszyć się danymi w nowym Google Analytics. Kod śledzenia musimy jeszcze zainstalować na naszej stronie bezpośrednio w kodzie strony (zadanie na programisty), przez wtyczkę (np. na stronach opartych o WordPress) albo przez Google Tag Managera.

Zdecydowanie polecam tą ostatnią opcję. Jeśli jeszcze nie korzystasz z Menedżera Tagów Google, to jest to też dobry moment, żeby zacząć. Więcej informacji na temat instalacji tego narzędzia znajdziesz w Pomocy Google.

Przejdźmy zatem dalej do konfiguracji tagu z naszym identyfikatorem pomiaru.

Krok 8 – Zaloguj się do Google Tag Manager https://tagmanager.google.com/ i znajdź kontener, który jest umieszczony na stronie, gdzie chcesz umieścić kod śledzenia GA4

Krok 9 – Wybierz opcję Dodaj nowy tag i w polu Konfiguracja tagu kliknij w ikonę ołówka i wybierz z listy Google Analytics: konfiguracja GA4

Krok 10 – W polu identyfikator pomiaru wklej skopiowany wcześniej identyfikator pomiaru (w postaci ciągu znaków
G-XXXXXXXXXX)

Krok 11 – W polu Reguły kliknij w ikonę ołówka i wybierz z listy regułę All pages

Krok 12 – Nadaj nazwę dla tego tagu (lewy górny róg) i kliknij Zapisz

Krok 13 – Dodany tag jeszcze trzeba aktywować wybierając opcję Prześlij

Dodawanie kodu śledzenia GA4 przez Google Tag Manager, kroki 8-13

Sprawdzanie danych na żywo w Google Analytics 4

Po kilku minutach (zwykle do 15 minut) powinny się pojawić pierwsze dane w Raporty > Czas rzeczywisty.

Sprawdzanie danych w czasie rzeczywistym

Możesz także wykorzystać wtyczkę dla Chrome Google Analytics Debugger. Po jej zainstalowaniu:

  1. Wejdź na swoją stronę
  2. Znajdź zainstalowaną wtyczkę na pasku Chrome i włącz ją klikając w jej ikonę (pojawi się ON na niebieskim tle)
  3. Odśwież stronę (Ctrl+R lub F5) i zacznij wykonywać różne akcje na stronie (przewijane, przechodzenie na inne podstrony).

W tym czasie w GA4 w Konfiguracja > Debug View powinny pojawić się poszczególne zdarzenia na linii czasu, tak jak na poniższym filmie:

Sprawdzanie danych w trybie Debug View

Ustawienia dodatkowe GA4 – o czym warto pamiętać?

Dotraliśmy do miejsca, gdy masz wdrożony na swojej stronie Google Analytics 4 i zbiera on podstawowe dane dotyczące zachowań użytkowników. Na tym etapie warto jeszcze pamiętać o kilku drobnych, ale mających wpływ na dane ustawieniach:

Krok 14 – Włączenie Google Signals

Krok 15 – Zmiana okresu przechowywania danych o użytkownikach

Krok 16 – Wykluczenie ruch wewnętrznego (możesz dodać tutaj adres IP biurowy / domowy / agencji żeby odsiać własne wejścia)

Dodatkowe ustawienia GA4, czyli kroki 14-16

Krok 17 – Utwórz zdarzenia odpowiadające dotychczasowym celom w Universal Analytics (np. wysłanie formularza zapytania, wywołanie połączenia telefonicznego na stronie, wypełnienie ankiety, zapis do newslettera itp). przy pomocy Google Tag Managera.

Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Konfigurowanie zdarzeń Google Analytics 4 za pomocą Menedżera tagów

Krok 18 – Oznacz wybrane zdarzenia jako konwersje

Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Konwersje

Krok 19 – Połącz GA4 z kontem Google Ads

Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Łączenie Google Ads i Analytics

Krok 20 – Zaimportuj konwersje GA4 do Google Ads

Więcej informacji w Pomocy Google: [GA4] Importowanie konwersji do Google Ads