Obrazek dekoracyjny

Jak szybko zaprezentować pomysł na biznes?

Chcesz wejść z usługa na nowe rynki?

Wypełnij brief :)

Masz pomysł na nowy biznes? Chciałbyś go sobie jeszcze ułożyć w głowie, przedstawić do weryfikacji znajomemu, potencjalnemu kontrahentowi albo inwestorowi? Wykorzystaj do tego proste narzędzie, jakim jest Lean Canvas. 

Lean Canvas to jednostronicowy arkusz podzielony na 9 części, w których opisujemy w maksymalnie uproszczony sposób pomysł na biznes. Arkusz ten bardzo przypomina Business Model Canvas stworzony przez Alexa Osterwaldera, jednak został on zmodyfikowany przez Asha Maurya i dostosowany głównie na potrzeby opisywania startupów. 

Problem. Punkt wyjścia, nie tylko do uzupełniania arkusza Lean Canvas, ale też do sukcesu Twojego biznesu. Odpowiedz sobie na pytanie, jakie problemy dostrzegasz w otoczeniu? Które z tych problemów zamierzasz rozwiązywać w ramach swojego biznesu? Wypisz trzy kluczowe problemy, na których zamierzasz się skupić. 

Dwa cytaty, z którymi zetknąłem się ostatnio, bardzo dobrze uzupełniają tą część:

„Nie mów ludziom co robisz, powiedz im jakie problemy rozwiązujesz”

„Nie twórz startupów – rozwiązuj problemy”

Rozwiązania (funkcjonalności). Ulubiona część każdego młodego (i nie tylko) przedsiębiorcy. Zazwyczaj jest w stanie podać dziesiątki pomysłów na rozwiązania/funkcjonalności dla swojego biznesu, ale znacznie trudniej jest mu zidentyfikować problemy, które dana funkcjonalność rozwiąże. Dlatego w Lean Canvas zaczynamy od zdefiniowania problemów. Następnie do maksymalnie 3 wypisanych problemów dopasowujemy 3 najlepsze rozwiązania. 

Bardzo celnie opisali to Jason Fried, David Heinemeier w książce „Rework” (cytuję z pamięci): „Jeśli zakładasz budkę z hot-dogami, to najważniejszą rzeczą w tym biznesie są… hot-dogi. Wszystko inne ma na początku mniejsze znaczenie.”

Hot-dog dla osoby prowadzącej budkę z hot-dogami to inaczej MVP (minimum viable product). Co będzie odpowiednikiem hot-doga w Twoim biznesie? 

Kluczowe wskaźniki. W początkowym okresie rozwoju biznesu łatwo stracić obraz sytuacji, gdy będziemy mieli za dużo danych, które do nas spływają. Dlatego warto już na początku określić główne wskaźniki, które będziemy monitorować. Ash Maurya radzi wręcz, by skupić się tylko na jednym z nich. Jeśli zakładasz budkę z hot-dogami sprawa jest oczywista – takim wskaźnikiem będzie ilość sprzedanych hot-dogów 😉

Propozycja wartości. Co odróżnia Cię od istniejących na rynku rozwiązań? Jaką wartość zaoferujesz swoim Klientom? 

Niesprawiedliwa przewaga. Czy masz już na początku asa w rękawie, który daje Ci przewagę nad potencjalnymi naśladowcami, konkurentami? Zwykle to pole zostaje nieuzupełnione. Zasada jest prosta – możesz wpisać tutaj te rzeczy, które nie mogą być ani skopiowane, ani kupione.  Może to być unikalna wiedza, którą posiadasz lub znane nazwisko, które sprawia, że potencjalni Klienci sami do Ciebie trafią. 

Segmenty Klientów. Do kogo kierujesz swoją ofertę? Jak możesz podzielić Klientów na grupy/segmenty?

Kanały dotarcia. W jaki sposób dotrzesz do swoich Klientów z informacją, że istniejesz i jak będzie dystrybuowany Twój produkt/usługa? 

Struktura kosztów/Struktura przychodów. Jakie koszty musisz uwzględnić w swojej działalności? Jakie będą Twoje źródła przychodów?

Jeśli tworzysz biznes, w który zaangażowane jest więcej osób niż tylko Ty, to polecam uzupełniać arkusz na większym arkuszu papieru z wykorzystaniem kolorowych karteczek. Proces dyskutowania i tworzenia finalnej wersji tego dokumentu pozwoli Wam lepiej wspólnie zrozumieć czym ma być, a czym nie być Wasz biznes. 

Istnieje także szereg narzędzi online, które umożliwiają uzupełnienie Lean Canvas w wersji elektronicznej. Tutaj znajdziesz jedno z nich. 

Później pozostaje Ci już „tylko” skuteczne wdrożenie pomysłu w życie 🙂