Obrazek dekoracyjny

LinkedIn – Twoja biznesowa wizytówka

Chcesz wejść z usługa na nowe rynki?

Wypełnij brief :)

Według prognoz Statista do 2027 roku liczba użytkowników LinkedIn wzrośnie do 828 milionów. Już teraz wiemy, że to niemożliwe. Dlaczego? W 2024 roku LinkedIn zrzeszył ponad miliard (!) zaangażowanych odbiorców. Jeśli jeszcze nie masz tam konta lub działasz sporadycznie, zobacz, co to za platforma, jak ją wykorzystać i czy to rzeczywiście dobra wizytówka biznesowa.

LinkedIn – co to jest

LinkedIn to platforma społecznościowa skierowana do profesjonalistów. Początkowo kojarzyła się ze stronami podobnymi do tych, które odwiedzają osoby poszukujące pracy. O ile nadal LinkedIn ułatwia znalezienie nowej posady, o tyle – poza ogłoszeniami rekrutacyjnymi – dostarcza wielu innych wartościowych informacji o ludziach, branżach, firmach i tym, co w zawodowym świecie piszczy. 

Jest to największy portal tego typu na świecie. Nie tylko umożliwia użytkownikom tworzenie profesjonalnego profilu zawodowego, ale również doskonale się sprawdza, jako bezpieczna przestrzeń do nawiązywania kontaktów biznesowych czy też udostępniania treści związanych z karierą.

Dlatego dzięki LinkedIn możesz budować swoją sieć kontaktów, zarówno wśród osób z danej branży, jak i poza nią. Możesz również: 

  • przeglądać profile innych użytkowników, 
  • wysyłać wiadomości, 
  • dołączać do biuletynów, grup dyskusyjnych itp.
  • publikować artykuły lub wpisy,
  • omawiać bieżące tematy,
  • dzielić się ciekawostkami z branży,
  • sprzedawać swoje produkty lub usługi
  • budować silny wizerunek eksperta

Aby wykorzystać pełny potencjał LinkedIn w biznesie, warto zadbać o atrakcyjny i kompletny profil zawodowy. Oczywiście samo uzupełnienie luk, doskonałe referencje i piękne zdjęcia profilowe nie wystarczą. Jak na każdej platformie tego typu, liczy się również Twoja aktywność. Regularne udostępnianie wartościowych treści, angażowanie się w dyskusje, komentowanie ważnych postów itp. To one pomagają budować reputację eksperta.

Trudno oczekiwać, że inni ludzie z czystej ciekawości będą zaczytywać się w Twoich treściach, jeśli Ty ani nie komentujesz, ani nie wchodzisz w interakcje z innymi osobami.

Jak działa LinkedIn

Przypomina profil osobisty na Facebooku lub Instagramie. Pozwala udostępniać informacje o sobie, swoim doświadczeniu zawodowym i osiągnięciach. Służy do budowania sieci kontaktów. Umożliwia wysyłanie prywatnych wiadomości, biuletynów, a także profili firmowych.

Po założeniu konta na LinkedIn można rozpocząć budowanie listy kontaktów poprzez dodawanie osób z własnego środowiska zawodowego – kolegów z pracy, partnerów biznesowych itp. lub poprzez wyszukiwanie nowych kontaktów.

Dlaczego to idealna wizytówka biznesowa?

Oferuje wiele funkcji, które pomagają budować profesjonalny profil zawodowy. To dziś kluczowe CV w wersji online. W sekcji „o mnie” możesz dodawać informacje o swoim wykształceniu, umiejętnościach i osiągnięciach.

Kontakt z ekspertami z branży, partnerami biznesowymi, rekruterami i potencjalnymi pracownikami nigdy nie był tak łatwy. Dlatego, nie bez powodu LinkedIn stał się nieodłącznym narzędziem dla wielu osób w świecie biznesu. Jeśli chcesz wypromować swoje usługi, tam możesz to zrobić.

Jak dodać certyfikat do LinkedIn?

Jeśli masz taką możliwość, oczywiście warto dodawać certyfikaty potwierdzające Twoje umiejętności. Żeby to zrobić, musisz:

  1. Zalogować się na swoje konto LinkedIn i przejdź do sekcji „Wyświetl profil”.
  2. Kliknij przycisk „Edytuj profil” lub ikonę ołówka.
  3. Przewiń w dół do sekcji „Licencje i certyfikaty” i kliknij przycisk „+” lub ikonę ołówka.
  4. Wprowadź nazwę certyfikatu oraz instytucję, która go przyznała.
  5. Jeśli posiadasz unikalny numer identyfikacyjny dla certyfikatu, możesz go dodać.
  6. Podobnie wygląda sytuacja z datą uzyskania certyfikatu.
  7. Możesz również dodać dowód posiadania certyfikatu w postaci pliku PDF, zdjęcia lub linku.
  8. Warto także powiązać konkretny certyfikat z co najmniej jedną wcześniej wymienioną w sekcji „o mnie” umiejętnością.
  9. Oczywiście na końcu pamiętaj, by zapisać wprowadzone zmiany.

Jak i czy warto pisać rekomendację na LinkedIn?

Napisanie rekomendacji na LinkedIn nie jest takie trudne. Warto zarówno wystawiać rekomendacje, jak o nie prosić. To social proof dla Twoich umiejętności, doświadczenia zawodowego i ogólnej kariery.

Jak to zrobić?

  1. Zaloguj się na swoje konto LinkedIn i przejdź do profilu osoby, którą chcesz polecić.
  2. Kliknij przycisk „Wyświetl pełny profil” pod zdjęciem profilowym tej osoby, a następnie wybierz w sekcji „Polecenia” niebieski przycisk „Rekomenduj użytkownika imię i nazwisko, np. Jan Kowalski”.
  3. Wybierz relację, jaka Was łączy (np. „byłeś klientem użytkownika Jan Kowalski”, albo „byłeś bezpośrednim przełożonym Jana Kowalskiego”), określ jakie stanowisko w tym czasie zajmowałeś, dodaj rekomendację w odpowiednim polu i kliknij przycisk „Wyślij”. 
  4. Pisząc rekomendację, pamiętaj, by wskazać korzyści, konkretne umiejętności i zalety danej osoby. Możesz odwołać się do wspólnych projektów lub opisać wybraną współpracę.

Jak działać na LinkedIn?

Regularnie. Bardzo ważna jest systematyczność. Twoja aktywność ma znaczenie – nie tylko w formie publikowania, ale także polecania, komentowania lub udostępniania postów innych osób.

Choć mówimy o przestrzeni wirtualnej, nie zapominajmy o tym, że wchodzimy w prawdziwe relacje. LinkedIn to platforma, której celem jest zrzeszanie ludzi o podobnych zainteresowaniach i branżowych celach. Interakcja z innymi użytkownikami, profesjonalny język, żywe relacje, udział w wydarzeniach, szkoleniach czy pisanie rekomendacji są niezwykle ważne.

To nie jest sprint, to maraton. Rozsądna i przemyślana aktywność wymaga czasu i zaangażowania. Jeśli realizuje Twoje cele biznesowe, może przynieść wiele korzyści zarówno dla Twojej kariery zawodowej, jak i rozwoju osobistego. 

Jeśli chcesz być widoczny, buduj relacje, udostępniaj wartościowe treści i działaj regularnie. A jeśli potrzebujesz wsparcia, napisz do Enzo.