Jesteśmy już po pierwszej edycji konferencji Biznes bez Ściemy. 16 maja 2013 do Lublina zjechali ludzie z całej Polski, aby rozmawiać o biznesie wolnym od manipulacji. Enzo zadbało o ścieżkę merytoryczną pt. Marketing bez ściemy.
Naszym celem nie było głoszenie utopijnych haseł, ale pokazanie alternatywnych sposobów działań opartych na autentyczności, transparentności i zaangażowaniu. Chcieliśmy pokazać, że można robić marketing dbając o odbiorcę, a nie tylko o narzędzia, chwyty i tricki.
W gronie prelegentów z wielką przyjemnością gościliśmy:
- Pawła Fortunę (Fortuna & Fortuna, Harvard Business Review, Akademia Leona Koźmińskiego, KUL)
- Jacka Kotarbińskiego (POPAI, Blog Roku 2012)
- Aleksandrę Leśnicką (Stowarzyszenie Miasto Moje A W Nim)
- Joannę Malinowską-Parzydło (Personal Brand Institute, Polskie Stowarzyszenie Mentoringu)
- Jacka Pogorzelskiego (PrimeCode, The Chartered Institute of Marketing w Londynie)
- Piotra Prokopowicza (313 Consulting, Uniwersytet Jagielloński)
- Marcina Przasnyskiego (StockWatch.pl, vodeon.pl, Top Secret i Secret Service)
- Tomasza Rudolfa (Innovatika)
- Pawła Salę (Freshmail)
- Dianę Sarlińską (Pride and Glory Interactive)
- Agnieszkę M. Staroń (Maga Consulting)
- Przemysława Sztanderę (Bank DnB Nord)
- Łukasza Tyrałę (Pride and Glory Interactive, AGH)
Epidemia ściemy. Biznes w potrzasku manipulacji
Paweł Fortuna podzielił się swoim marzeniami. Uświadomił nam, że nie jesteśmy skazani na manipulację. To od nas zależy, którą drogę wybierzemy. Na wybór wpływają nasze przekonania i to, jaką mamy wizję świata. Skłonić do myślenia innych ludzi – to być może największe wyzwanie współczesnych menadżerów.

Humaning – marketing dla ludzi
Jacek Pogorzelski przedstawił manifest Humaningu czyli marketingu, który widzi w kliencie człowieka. Jest to alternatywa do standardowego biznesu, który nastawiony jest na realizację jednego celu: maksymalizację zysku. To marketing oparty na poczuciu wspólnoty, empatii, chęci poprawienia jakości ludzkiego życia i rozwiązywania problemów ludzi. Paradoksalnie nie jest to takie oczywiste w naszej branży. Jacek poprowadził także warsztat praktyczny, w którym uczestnicy mieli okazję wypracować usprawniania dla hotelu, w którym odbywała się konferencja.
„Nie jestem kontaktem, jestem człowiekiem z ludzkimi problemami.”
„Narzędzia się zmieniają, idee pozostają.” Jacek Pogorzelski
Doświadczenia z produktem, czyli jak wykorzystać projektowanie w marketingu
Łukasz Tyrała i Diana Sarlińska przyjechali do nas z Pride and Glory Interactive, aby pokazać, jak w praktyce rozwijać produkty i usługi łącząc marketing z projektowaniem doświadczeń. Uczestnicy mieli okazje przećwiczyć szybkie prototypowanie.
Tajniki najskuteczniejszych kampanii e-mail marketingowych 2012/2013
Paweł Sala, dyrektor zarządzający Freshmaila, odkrył tajniki najskuteczniejszych kampanii e-mail marketingowych. Pokazał, jak szacunek dla odbiorcy oraz wyczucie chwili i kontekstu komunikatu jest istotne dla efektywności prowadzonych działań.
„Ponad 80% marketerów wysyła te same treści do wszystkich odbiorców.” – Experian, kwiecień 2012
Szefowie, marketerzy i marketianki, czyli ludzie marketingu
Jacek Kotarbiński odkrył przed nami „bogaty” świat marketingowych pojęć oraz stereotypów o oszukańczej roli marketingu. Rolą marketerów jest tworzenie wartości dla klientów i właścicieli, a nie wyłącznie realizowanie zadań wspierających sprzedaż. Sprzedaż i marketing powinny współpracować, aby tworzyć wartościowe i etyczne rynki – bez ściemy.
„Ściema w marketingu opłaca się coraz mniej.” Jacek Kotarbiński
Jak się reklamować w przestrzeni publicznej? Dobra i zła reklama
Aleksandra Leśnicka ze Stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim przedstawiła perspektywę świadomego konsumenta w świecie reklamy w przestrzeni publicznej. Dziesiątki przykładów, dowodów na to, że można być widocznym i czytelnym nie niszcząc otoczenia, w którym żyjemy. Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak i gdzie firmy promują swoje usługi i produkty.
Biznes bez Ściemy – jak wyszło?
Na przygotowanie jednodniowej konferencji złożyło się kilka miesięcy wytężonej pracy, której celem było zapewnienie wszystkim gościom dobrego, cennego doświadczenia. Czy udało nam się otworzyć umysły na alternatywę bez ściemy? Mamy przekonanie, że tak. Dzień po konferencji Jacek Kotarbiński na swoim Blogu Roku 2012 napisał: „Kombinuj bez ściemy”.

Medialnie wspierali nas: Harvard Business Review Polska oraz Marketer +. Rejestrację video zapewniła nam zaprzyjaźniona firma East Studio, o dokumentację fotograficzną zadbali: Marcin Kańtoch i Ignacy Tokarczyk. Konferencja Biznes bez Ściemy objęta była Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin Krzysztofa Żuka oraz Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego Krzysztofa Hetmana.
W imieniu organizatorów konferencji (Enzo i Tobea) serdecznie dziękujemy za udzielone poparcie. Jesteśmy przekonani, że będziemy rozwijać ideę także w innych miastach. Chętnych do współpracy przy kolejnych edycjach Biznesu bez ściemy zapraszamy do kontaktu.