Twoja firma wchodzi z nowym produktem lub usługą na arenę międzynarodową? Przemyślana obecność online jest niezbędna. Podpowiadamy jak się tym zająć kompleksowo i profesjonalnie. Przygotowaliśmy vademecum dla tych, którzy chcą jeszcze bardziej zaangażować Internet w zdobywaniu rynków zagranicznych
Twoje cele biznesowe
Nie osiągniesz efektu bez wyznaczenia celów. Zacznij od wybrania tych kluczowych. Ważne jest budowanie świadomości swojej marki wśród odbiorców. Branding nie jest celem samym w sobie, napędza sprzedaż i zawsze idzie w parze z celami sprzedażowymi. Ważne jest, by między brandingiem i działaniami sprzedażowymi zachować harmonię.
Twoja strategia
Marketing międzynarodowy to o wiele więcej pracy i więcej pytań. Podstawowe, jakie musisz sobie zadać to:
- Jaki jest dla Ciebie akceptowalny średni koszt pozyskania jednego klienta?
- W jakich językach chcesz prowadzić komunikację?
- Gdzie są Twoi klienci? Jakie mają zwyczaje i nawyki?
- Kim są Twoi najważniejsi konkurenci?
- Jakiego oczekujesz zwrotu (ROI) na poszczególnych kategoriach?
- W jakiej walucie najwygodniej będzie Ci rozliczać działania marketingowe?
- Do jakich wymogów prawnych musisz dostosować swoje działania? (przepisy w różnych krajach mogą odmiennie interpretować te same aspekty).
Lokalne uwarunkowania
Spisz swoje przemyślenia i odpowiedzi. Stwórz harmonogram swoich działań. Pamiętaj, że często trzeba prowadzić długotrwałe działania marketingowe, żeby osiągnąć zadowalające efekty.
Nie zapominaj, że działając w różnych krajach, masz do czynienia z różnymi kulturowymi uwarunkowaniami. Uwzględnij w harmonogramie święta i lokalne zwyczaje (np. sjesta). Planując sprzedaż za granicą, dobrze jest mieć na miejscu swojego native’a. Miejscowi preferują interesy ze „swoimi”.
Jak zmierzyć potencjał rynku?
Nie zaczynaj działań bez oszacowania potencjału w krajach, w których chcesz, by Twój marketing zabłysnął. Marketing międzynarodowy musi zakładać różnorodność przekazu, dopasowanie do odbiorców. W tym celu koniecznie zapoznaj się analizami i raportami dostępnymi w Internecie oraz stwórz osobne persony dla każdego kraju.
Poznaj narzędzia, które pomogą Ci oszacować potencjał rynku, produktu i budżet
- Google Trends – pomoże Ci w rozpoznaniu przewodnich trendów i zestawieniu ich ze sobą.
- Facebook Insights – da Ci informacje na temat grupy docelowej.
- Statista – możesz wykorzystać również narzędzia z danymi z poszczególnych rynków.
- Planer słów kluczowych i planer kampanii w sieci reklamowej (dostępne na koncie Adwords) – dzięki planerom oszacujesz potencjał w wyszukiwarce Google i zrobisz analizę konkurencji.
- Sotrender – z tym narzędziem przejdziesz przez analizę potencjału i konkurencji w mediach społecznościowych.
- Google Shopping Insights – (tylko US) – pomoże Ci określić potencjału rynku.
- Brand24 – to dla Ciebie analiza konkurencji i potencjału produktów.
Witryna / Sklep internetowy
Marketing międzynarodowy będzie prostszy, jeśli podejdziesz do niego profesjonalnie, tworząc swoje okno na świat, przejrzystą wystawę sklepową w sieci. Naszym zdaniem strona Twojego produktu/usługi powinna być tworzona na podstawie Twoich celów:
- w przypadku brandingu powinna zachwycać / wyróżniać się designem,
- jeśli chcesz generować leady, musi wzywać do / powinna umożliwiać pozostawienia danych do kontaktu,
- w strategii sprzedażowej musisz maksymalnie skrócić drogę do produktu i zachęcać do zakupu.
Witryna internetowa powinna też spełniać standardowe warunki stawiane przez użytkowników, powinna być:
- nienaganna / mieć przejrzystą architekturę informacji,
- wysokiej jakości / zgodna ze standardami User Experience – takie strony dają ogromną przewagę nad konkurencją,
- dostosowana do urządzeń mobilnych (wykorzystaj w tym celu np. www.search.google.com/test/mobile-friendly),
- lekka, aby szybko ładowała się na urządzeniach mobilnych (sprawdź swoją witrynę na www.testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl).
Zanim zaprojektujesz, stworzysz i postawisz swoją stronę, przygotuj kompleksową analizę słów kluczowych. Ułatwia to później działania z zakresu SEM.
W zależności od ilości rynków, na jakie chcesz wejść, dobrze sprawdza się wykupienie po jednej domenie narodowej na każdy kraj. Opcją jest domena globalna .COM z wersjami na poszczególne kraje, np. twojastrona.com/de/ dla Niemiec i twojastrona.com/fr/ dla Francji.
Tworząc sklep internetowy, nie zapomnij zastosować się do wymogów, jakie Google stawia stronom docelowym i oznacz stosowne treści danymi strukturalnymi. Po co? Dzięki temu sprawniej stworzysz w przyszłości kampanie produktowe Google.
SEM a marketing międzynarodowy
Swoje działania pod kątem wyszukiwarek zacznij od określenia, które wyszukiwarki Cię przede wszystkim interesują. Oczywiście w przedbiegach wygra Google, gdyż w większości krajów ma dominującą pozycję. Pamiętaj jednak, że istnieją Bing i Yandex, które mogą okazać się pomocne. Nie zapomnij o tym, jak ważne jest dostosowanie treści na stronie tak, aby skutecznie zwiększać pozycję w wyszukiwarce, czyli SEO lub jak wolisz optymalizacja.
Jeśli Twoja domena ma krótką historię przygotuj się na długie działania związane z pozycjonowaniem – efekty zobaczysz dopiero za wiele miesięcy. Spokojnie skup się zatem na linkbuildingu i pozyskuj wysokiej jakości linki z dobrych źródeł. W międzyczasie zastosuj kampanię PPC (Pay Per Click), aby przyciągnąć pierwszych Klientów.
Kampanie Pay Per Click
Jeśli masz sklep internetowy, nie zapomnij, że warto wspierać swoje działania remarketingiem, który może mieć różne formy: w wyszukiwarce, sieci reklamowej Google, jako prezentacja produktów (remarketing dynamiczny) oraz na Facebook’u. Zwiększysz w ten sposób sprzedaż i rozpoznawalność co jest kluczowe w Twoim planie na skuteczny marketing międzynarodowy.
W swoim planie najpierw nastaw się choćby na symboliczne upowszechnienie marki i jej kluczowych wartości poprzez płatne kampanie. Gdy już przygotujesz grunt, przejdź do prezentacji Twoich produktów/usług i ich zalet. Zastosuj kampanię w wyszukiwarce Google (GSN), aby przyciągnąć tych użytkowników, którzy interesują się konkretnymi informacjami lub produktami. Wykorzystaj persony, aby na podstawie zainteresowań, a także danych demograficznych i behawioralnych docierać do osób w sieci reklamowej Google (GDN) i na Facebook’u.
Media społecznościowe
Sprawne działania social media muszą mieć swoje miejsce w Twoim harmonogramie, jeśli chcesz by twój produkt/usługa była popularna. Na początek zidentyfikuj które serwisy będą dla Ciebie najważniejsze na podstawie konkretnych danych i wyznacz im priorytety. Stwórz oddzielną strategię dla każdego konta, ale pamiętaj, że Twoje działania w każdym kanale komunikacji powinny być ze sobą spójne. Określ, czy warto tworzyć oddzielne konta lub profile pod każdy z języków. Może bardziej opłaci się stworzenie jednego konta obcojęzycznego? Pamiętaj, że poprzez fanpage na Facebooku możesz kierować swój przekaz w kilku językach.
E-mail marketing
Wykorzystywanie poczty elektronicznej jako narzędzia komunikacji to działania długofalowe. Zastanów się czy to będzie kluczowym elementem Twoich działań, czy mailing będzie tylko wsparciem? Przemyśl jak będziesz budował listę mailingową, jak będzie wyglądał Twój landing page, czy skorzystasz z rozwiązań popup? Ważne jest też, który system mailingowy wybierzesz. Serwery, z jakich będzie prowadzony mailing, powinny znajdować się w tym samym kraju co odbiorcy.
Zaplanuj swoją marchewkę, czyli to, jaką wartość zaproponujesz swoim odbiorcom, w zamian za ich zaufanie w postaci adresu mailowego. Uwzględnij lokalne uwarunkowania prawne dotyczące zbierania danych osobowych. Planując komunikację mailingową na kolejne miesiące pamiętaj o celach, jakie wyznaczyłeś na początku.
Gotowy? Start!
Stosując się do powyższych rad i kompleksowo podchodząc do tematu, jakim jest marketing międzynarodowy w internecie, zwiększasz swoje szanse na dobry start. Jeśli teoria jest już Ci bliska, ale jeszcze potrzebujesz wsparcia, napisz do Enzo. Z chęcią, razem z Tobą, weźmiemy udział w podboju świata!