Konto firmowe na TikToku — praktyczne porady


Czasy, w których firma była dostępna tylko na Facebooku, już minęły. Teraz koniecznie trzeba docierać do odbiorcy różnymi kanałami. W zależności od tego, co chce się osiągnąć, trzeba przygotować taką strategię marki, żeby uzyskać zamierzone rezultaty. Przykładem kanału dotarcia do odbiorcy może być konto firmowe na TikToku, które można wykorzystać w działaniach marketingowych na tej platformie.

Co daje konto firmowe na TikToku?

Mając założone konto w aplikacji, można za darmo przełączyć się na konto biznesowe. Ścieżka dostępu do zmiany wygląda następująco:

Ja > Trzy kropki w prawym górnym rogu > Zarządzaj kontem > Przełącz na konto Pro.

Ta zmiana to pierwszy krok, który pozwoli na pomiar dokonywanych działań. Dzięki temu będzie można mierzyć dane analityczne takie, jak na przykład skąd dowiedzieli się o nas użytkownicy, czy sprawdzać statystyki konkretnych postów lub dowiedzieć się, o której godzinie obserwatorzy profilu są najbardziej aktywni. Opcji jest znacznie więcej i w niczym nie odstają od danych z Facebooka czy Instagrama. Oznacza to, że prowadzenie konta nie będzie błądzeniem przez mgłę, a strategią opartą na konkretnych danych.

Czym się różni od Instagrama, Facebooka i YouTube’a

Przeniesienie contentu jeden do jednego z innej platformy z góry skazane jest na porażkę. Jest to związane ze specyfiką medium, która jest inna od popularnych platform społecznościowych.

TikTok a Instagram

Głównym czynnikiem, który odróżnia Instagrama od TikToka, jest to, że na tym pierwszym mamy możliwość dodawania również zdjęć, które stanowią główny filar aplikacji. Z kolei TT z założenia jest przeznaczony do postów bardziej “na luzie”.

TikTok a Facebook

Facebook skupia się na budowaniu relacji pomiędzy znajomymi. Przyjęło się też, że służy jako źródło informacji pomiędzy marką a odbiorcą. TikTok jest medium bardziej humorystycznym i luźnym. Dodatkowo TT nie umożliwia dodawania postów w formie tekstu, możliwe jest tylko tworzenie materiałów wideo. W obu przypadkach występuje rozbudowany kreator reklamowy.

TikTok a YouTube

Na YouTube widownia jest inna niż na TikToku i dla przykładu na YT z pewnością można wrzucić w częściach dłuższy materiał, co już nie sprawdzi się tak dobrze na TT. Co więcej, do produkcji materiałów na YouTube potrzebny już jest zewnętrzny program do montowania i edycji wideo. 

Formaty i cele reklamowe na TikToku

Na tej aplikacji dostępne jest tworzenie płatnych reklam, które można wykorzystać w konkretnym celu, warto więc wziąć to pod uwagę, przygotowując strategię dla produktu czy usługi.

Podczas konfiguracji reklamy można wybrać jeden z poniższych celów reklamowych:

  • Zasięg
  • Ruch
  • Instalacja Aplikacji
  • Konwersja

TikTok jest też bogaty w formaty reklamowe, które może wykorzystać marka podczas konfiguracji zestawu reklam:

Brand takeover 3-sekundowa reklama statyczna (zdjęcie JPG) lub 3-5 sekundowa reklama w formie wideo.

Top view — ten format to 60-sekundowa reklama, z odtwarzanym automatycznie dźwiękiem.

Branded hashtag challenge — tworzenie dedykowanego hasztagu marki, z którym wchodzą w interakcję użytkownicy.

In Feed Ads — działa podobnie do Top View, ale dodatkowo pozwala na wchodzenie w interakcję.

Branded effects — wykorzystanie filtrów AR do promocji marki.

Zalety posiadania konta firmowego na TikToku

Przewaga nad konkurencją

Ze względu na to, że jest to stosunkowo nowa platforma, jeszcze nie ma tam tylu firm, ile można ich znaleźć na innych social mediach. Obecność tam już teraz pozwoli na zbudowanie przewagi i szybkie przekonanie do siebie użytkowników.

Szeroki zasięg

TikTok działa na podstawie swojego algorytmu, który dostosowuje treści pod odbiorcę. Dzięki temu firma jest w stanie dotrzeć do osób, które w jakimś stopniu miały styczność z podobnym tematem, a przez to, nie będą to przypadkowi użytkownicy.

Dostępność na urządzeniach mobilnych 

Mimo że TikTok ma swoją wersję na desktopy, to i tak praktycznie zawsze jest on użytkowany przez smartfona. Warto to uwzględnić podczas tworzenia reklam nakierowanych na mobilnych użytkowników.

Angażowanie fanów i kierowanie ich na inne media społecznościowe

Jako że na TT łatwo o zasięgi można wykorzystać to na przeniesienie części obserwujących na inne platformy czy na stronę internetową firmy. Ważne jest tutaj zadbanie o warstwę wizualną profilu oraz umieszczenie wszystkich potrzebnych linków, tak żeby obserwator wiedział już na pierwszy rzut oka, czym zajmuje się dana firma.

Jak założyć konto firmowe?

Konto firmowe na tej aplikacji zakłada się analogicznie do normalnego. Konieczne jest zarejestrowanie konta, wpisanie adresu
e-mail, nazwy użytkownika, podanie wieku (ważne, żeby podać wiek, który w Twoim regionie oznacza pełnoletniość, inaczej TikTok uniemożliwi wykonywanie niektórych czynności). 

Kolejnym krokiem zmiana ze zwykłego konta na konto firmowe. Dzięki niemu będziemy w stanie zbierać dane o osobach, które nas oglądają. Pozwoli nam to na staranne podejście do tworzonych treści i robienie ich na podstawie twardych danych. 

Konto firmowe uruchamia się w ustawieniach profilu. W zakładce zarządzaj kontem, znajduje się opcja, przełącz się na konto PRO. Po kliknięciu TikTok da nam wybór, czy chcemy korzystać z tego konta jako twórca, czy biznesowo.

  • Twórca — idealne dla osób prywatnych, którzy chcą tworzyć treści pod swoim nazwiskiem czy pseudonimem.
  • Biznes — sprawdzi się w przypadku firmy lub marki.

Po wybraniu odpowiedniej kategorii mamy od razu dostęp do centrum analiz, dzięki której będziemy w stanie sprawdzać na bieżąco informacje o naszych tiktokach.

Konfiguracja profilu firmowego

Gdy mamy już założone konto i wybrany odpowiedni rodzaj, najwyższa pora skonfigurować konto, tak aby było przejrzyste
i dobrze przygotowane. Przygotowaliśmy ściągę z tym, co powinno być zrobione:

  • Wstaw zdjęcie profilowe Twojej marki. — Niech odbiorca już od głównego zdjęcia będzie wiedział, czym jest dany profil. 
  • Połącz swoje konto z Instagramem. — Umożliwi to migrację użytkowników pomiędzy Twoimi kontami w social media.
  • Dodaj chwytliwy i pasujący do firmy opis. — Opis powinien być krótki, ale trafny. Zawrzyj w nim najważniejsze informacje o Twojej firmie, krótkie wezwanie do działania. 
  • Podepnij swoją stronę internetową. — Pozwoli to na ładne wyeksponowanie linku do Twojej głównej strony. Możesz też wstawić tam link do landing page.

Wszystkie wyżej wymienione czynności należy wykonać, z poziomu edytuj profil, który znajdziesz, wchodząc w zakładkę “Ja” w prawym dolnym rogu.

Hashtagi na TikToku

Działają one trochę inaczej niż chociażby na Instagramie, gdzie pod zdjęciem często jest więcej hashtagów niż samego opisu. Tutaj wystarczy, że wybierze się kilka, bo maksymalnie około 5 hashtagów i to wystarczy. 

Jak szukać dobry hashtagów?

Dobry hashtag to taki, który przyciągnie użytkownika do Twojego filmiku. Ale jak znaleźć te właściwe? 

  1. Możesz to zrobić z zakładki Odkryj. Znajdziesz tam najpopularniejsze w danej chwili hashtagi, które możesz wykorzystać
    u siebie. Dodatkowo znajdziesz tam też sporą dawkę pomysłów na tworzone treści! :)
  2. Obserwuj konkurencję. Zobacz, jakie hashtagi dodaje Twoja konkurencja, podglądaj popularnych twórców i wyciągnij z tego wnioski, jakie hashtagi są dobre dla Ciebie.
  3. W zakładce Odkryj, gdy wyszukasz konkretne słowo i klikniesz opcję Hasztagi, pokażą ci się wyniki podobne do głównego zapytania wraz z wyświetleniami. To też jest przydatna informacja.

Jak dodać pierwszy post?

Profil skonfigurowany, hashtagi wybrane — najwyższa pora zacząć dodawać tiktoki. Aby to zrobić, kliknij plusa na środku paska
u dołu ekranu. Pojawi się okno z możliwością nagrania tiktoka. 

Zaczynając od dołu, mamy do wyboru dwa czasy nagrywania 60 i 15 sekund. Co do zasady, nie ma idealnej odpowiedzi, ile powinno trwać video. Najlepiej jest samemu poeksperymentować i zdecydować na podstawie danych, które najlepiej się oglądają. Nad czasem znajduje się czerwony guzik do startu nagrywania (choć lepiej włączać nagrywanie innym sposobem,
o czym zaraz), efekty, które można nałożyć na tiktoka lub możliwość przesłania z aparatu gotowego materiału.

Panel z boku ekranu

Ta sekcja umożliwia nam dodatkowe opcje takie jak: zmianę aparatu (z domyślnie przedniego na główny), szybkość filmiku, różne filtry, poprawę wyglądu czy zegar. 

Najciekawszą opcją, jaka tutaj się znajduje, jest zegar. Pozwala on na ustawienie samowyzwalacza na 3 lub 10 sekund. Dzięki temu można przygotować się do startu. Drugą ciekawą opcją jest ustawienie czasu nagrywania, tak żeby podzielić tiktoka na partie. Ułatwi to produkcję, ponieważ “pocięte” nagranie jest łatwiejsze w edytowaniu i możliwe jest usuwanie konkretnych fragmentów.

Gdy mamy już gotowy materiał, pozostało dobrać muzykę i przejść do edycji materiału. Bez obaw, TikTok oferuje bezpłatny i wbudowany edytor, który jest na tyle rozbudowany, że bez problemu pozwoli przygotować ciekawy materiał.

Co warto publikować, aby zainteresować widzów?

Przykładów jest tak dużo, ilu jest twórców na tej platformie, dlatego ciężko jest sklasyfikować wszystkie kategorie postów. Można natomiast wyróżnić kilka najbardziej popularnych. Mogą to być na przykład materiały taneczne, tylko pamiętaj, że nie musisz tańczyć, żeby się wybić na TikToku! Inną kategorią mogą być posty komediowe, tak jak robi to @xkompl.

Jesteś edukatorem? Super! Możesz tworzyć treści edukacyjne tak, jak robi to na przykład @michal_excel, który uczy na tiktoku Excela. Dużą popularnością cieszą się też wyzwania na TikToku i w tym świetnie radzi sobie firma @zalando, które angażuje swoich widzów, do pokazywania swojego stylu.

Robisz coś nietypowego, co nie jest bardzo powszechne? Wejdź z tym na TikToka, a jest duża szansa, że ludzie to polubią i bez problemu znajdziesz swoją niszę! Tak jak to zrobił @slickbartender, który rzeźbi w lodzie.

Dobre praktyki profilu firmowego

Nie zapominaj, że social media, to miejsce, które wymaga stałej uwagi. Nie można wrzucać tego samego w kółko i czekać na efekty. Zadbaj o to, by konto dobrze prosperowało i stosuj poniższe rady:

Dodawaj regularnie tiktoki
Algorytm nie lubi postojów, postaraj się przygotować przynajmniej kilka materiałów na tydzień i regularnie je dodawaj. Zaprocentuje to w przyszłości a dzięki temu Twoje konto będzie częściej w zakładce “Dla Ciebie”

Analizuj
Głupio tak robić coś i nawet nie wiedzieć, czy owoce tej pracy mają sens, prawda? Dlatego przynajmniej raz w tygodniu analizuj dodawane materiały, sprawdzaj, które oglądają się lepiej, czy muzyka przynosi oczekiwany rezultat, a może hashtagi nie są odpowiednie? 

Bądź autentyczny
Nie rób niczego, co ci się nie podoba. Wrzucaj tylko takie materiały, które są naprawdę dobre. Ludzie szybko zobaczą, gdy będziesz to robił na siłę. 

Podglądaj innych twórców
To nic złego, naprawdę. Zobacz, co robi Twoja konkurencja, jakie materiały dodaje, może wpadnie Ci do głowy coś, co jest ciekawe i warte przeanalizowania. Sprawdzanie innych kont to dobry rodzaj researchu.

Wykorzystanie TikToka jako platformy do działań marketingowych to dobry pomysł! Potencjał jest spory, tylko trzeba wiedzieć jak go wykorzystać. Jeśli już teraz potrzebujesz pomocy z tą aplikacją, odezwij się do nas, my wiemy co z tym zrobić!