Marketing internetowy w służbie miast


9 grudnia oficjalny portal miasta Lublin www.lublin.eu otrzymał nagrodę Internautów oraz I nagrodę Akademii Internetu Web Star Festiwal w kategorii administracja publiczna. To miłe.

Ta informacja stała się dla mnie pretekstem do zadania sobie pytania: czy miasta skutecznie wykorzystują marketing internetowy?

Miasta starają się przyciągnąć do siebie potencjalnych studentów, turystów i inwestorów eksponując różne atrakcje, walory kulturalne, jakość życia itp. Reklamują się na billboardach, w spotach telewizyjnych, radiu, prasie. Często przy tej okazji pojawia się adres strony internetowej, który przekierowuje do portalu miejskiego.

I co dzieje się z użytkownikiem?

Najczęściej wpada do ogromnego wora, w którym zmieszane są setki informacji z różnych kategorii tematycznych (biznes, sprawy urzędowe, turystyka itp.), „dziś obchodzą imieniny”, a nawet kursy walut. Wszystko to na stronie startowej.

Poniżej kilka pomysłów na gorąco, które mogą zwiększyć efektywność kampanii reklamowej miast.

Tylko to, co niezbędne

Uproszczenie przekazu i zrezygnowanie z elementów, które nie są niezbędne znacznie poprawiłoby skuteczność kampanii. Druga opcja to przygotowanie mikrostrony, która będzie specjalnie dostosowana na przykład do potrzeb turysty. To z kolei wymaga odpowiedzenia sobie na pytanie, jeszcze przed uruchomieniem kampanii, czego oczekujemy od człowieka, który zobaczy billboard i wejdzie na stronę internetową.

Gromadzenie bazy adresów e-mail

Jeśli użytkownikiem będzie student – turysta, może warto zachęcić go do wykonania konkretnej akcji – pobrania informatora lub poradnika po podaniu adresu e-mail. Dzięki temu portale miejskie mogłyby utrzymywać w miarę stały kontakt z użytkownikami, mogłyby stać się stroną aktywną, która inspiruje do dalszych działań. W ten sposób kampania reklamowa przynosiłaby korzyści nie tylko w momencie jej trwania, ale również w dłuższym okresie.

Obserwowanie użytkownika, doskonalenie sposobu komunikacji

Zmiana sposobu myślenia o witrynie internetowej z „jednorazowego dzieła”, które samodzielnie funkcjonuje poprzez aktualizację treści, na proces obserwowania użytkowników, poznawania ich opinii i regularnego doskonalenia witryny. Tu pomoże np. Google Analytics i ankiety.

Dbałość o mieszkańców

Podobno mieszkańcy są najlepszym ambasadorem marki miasta. Skoro tak, to dlaczego nie zaangażować ich na poziomie witryny internetowej? Warto wyjść poza opcje forum i komentarzy w kierunku budowania społeczności w ramach portalu, gdzie użytkownik miałby większe możliwości ekspresji :-)

To tyle na dzisiaj. Jeszcze raz gratulacje dla ludzi, którzy współtworzyli portal www.lublin.eu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *