
Liczysz jeszcze fanów i polubienia postów?
Jak sprawdzić, czy Twoje działania w mediach społecznościowych są ok? Jak prowadzić fanpage z zaangażowaniem? Nie jesteś pewien jak to sprawdzić? Mamy nadzieje, że wskazówki Enzo pomogą Ci obrać właściwy kierunek w marketingu społecznościowym.
Zmiany w algorytmie Facebook’a nie takie straszne
Uważamy, że zmiany zmierzające w kierunku większej widoczności postów użytkowników, a mniejszych zasięgów stron mogą okazać się czymś korzystnym dla firm. Profile, które były umiejętnie prowadzone, nie powinny odczuć większych spadków zasięgu. Warto jednak odświeżyć strategię, wyjść poza schematy działań w social mediach. Przecież chodzi o tworzenie relacji ze społecznością, a nie reklamę w social mediach.
Nowe trendy w marketingu społecznościowym
Z wprowadzonymi niedawno zmianami algorytmu, walka o uwagę użytkowników będzie dużo trudniejsza, a sukces komunikacyjny nie będzie mierzony jedynie w prostych interakcjach typu polubienie. To odbiorcy wymuszają nowe trendy, więc nadążaj za nimi ze swoją marką.
Jak zwiększysz zaangażowanie?
Poznaj 9 praktycznych sposobów na większe zaangażowanie w mediach społecznościowych:
Usługa/produkt to nie wszystko co masz do zaoferowania
Facebook czy Instagram to nie miejsce na reklamę a na budowanie swoich wartości w oczach klienta poprzez prosty przekaz, który ma zachęcić do interakcji. Na dobrze prowadzonym profilu fani powinni czekać na kolejny post jak na odcinek ulubionego serialu. Nie jest to łatwe do osiągnięcia. Wymaga długofalowych i spójnych działań wizerunkowych, ale jest wiele warte. Zamiast zabijać odbiorcę zdjęciem produktu czy ceną usługi dajmy mu coś więcej, a nigdy już nie poczuje się nagabywany i będzie skłonny wybrać Twoją markę, nawet jeśli cena będzie wyższa niż u konkurencji.
Pokaż siebie jako twórcę treści
Komunikacja nieszablonowa to taka, która odbiorca rozumie i czuje z kim/z czym ma do czynienia. Zauważalny rozkwit marek osobistych oraz działań infuencerów jest tego przykładem. Ludzie chcą wiedzieć, kto do nich pisze. Bardziej czują polecenia niż prosty opis usługi/produktu. Zmiany w algorytmie spowodowały nagły zwrot w stronę tego, co kluczowe dla PR – tworzenia wartościowych treści dla odbiorcy i budowania zaangażowania. Brzmi banalnie? Bez pomysłu, wartości, stylu i cech kluczowych marki nie osiągniesz założonych rezultatów.
Wykorzystuj okazje
Umiejętnie przygotowany, prawie spontaniczny post odnoszący się do wydarzeń danej chwili, dnia czy wydarzenia potrafi zdziałać więcej pozytywnego zamieszania w Twoim przekazie niż ten skrupulatnie wpisany w harmonogramie miesięcznym. Korzystanie z szumu medialnego jest korzystne, jeśli potrafisz z wyczuciem podejść do tematu. Warto wspomnieć ostatnie świetne kreacje real time marketingu związane z pierwszą okładką Vouge Polska.
Bez budowania relacji nie poznasz swoich odbiorców
Ktoś zadał sobie trud i polubił Twój profil w gąszczu innych. Jeśli to możliwe poznaj go, sprawdź kim jest ta osoba i jakie ma zainteresowania. Marketerzy powiedzą –
poznaj swoją grupę docelową. Być może znajdziesz informacje, które przydadzą się przy konstruowaniu treści do harmonogramu. Pisząc na tematy, które mogą zainteresować innych, masz większe szanse, by właśnie tak się stało.
Prawdziwe reakcje ważniejsze niż polubienia
Zapamiętaj kluczową kwestię. Komentarze i dyskusje są Twoim celem. Polubienia i udostępnienia bez komentarza nie są tak ważne. To prawdopodobnie nie zmieni się nigdy. Twórcom Facebook’a zależy, by treści były angażujące, a gdy nie są, zasięg będzie spadał. Same polubienia są ważne, ale komentarz to coś więcej. Dlaczego? Gdyż to wysiłek i czas Twojego odbiorcy. Doceń to! Bardzo ważne – ZAWSZE odpowiadaj na komentarze na profilu nawet na te uszczypliwe, negatywne. Algorytm Facebook’a będzie się zmieniał, ale nigdy nie będzie działał przeciwko budowaniu prawdziwych relacji.
Bądź systematyczny
Jeden post codziennie to dużo? Wyobraź sobie, że ze 100 Twoich fanów post zobaczy tylko 10-12%. Z naszej praktyki wynika, iż zasięgi organiczne nie istnieją już od dawna. Oczywiście warto pisać posty, które angażują lub korzystać z innych form publikacji np. typu LIVE, które mają na stracie większe organiczne zasięgi, gdyż są faworyzowane przez portal, ale to już dziś nie wystarczy. Facebook nie jest przecież darmowy. Za resztę odbiorców zapłacisz kartą…
Zrobienie przeciętnej reklamy jest proste, potrzebne są tylko pieniądze. Jednak dobry, mądrze skonstruowany tekst poparty odpowiednio ustawioną kampanią to już inny poziom trudności.
Wyróżnij się stylem
Zadbaj o odpowiednią i spójną oprawę graficzną swoich treści. Eksponuj logotyp swojej marki, dominujące kolory, brand hero itp. Brzydki, byle jaki przekaz w social media to pomijany przez odbiorcę przekaz. Estetyka postów to temat rzeka. Zadbasz o nią, a zostaniesz doceniony nawet przez tych, którzy nie są w Twojej grupie docelowej.
Nastaw się na relacje a nie na transakcje
Efekty rozważnie prowadzonej kampanii wizerunkowej w mediach społecznościowych są cenniejsze niż jednorazowy, impulsywny zakup Twojego produktu lub usługi. Chodzi przecież o to, by klient przywiązał się do Ciebie na dłużej, prawda? W tym celu pobudzaj dialog z odbiorcami, fanami swojego profilu. Przekazując im wartościowe komunikaty wyrażasz swój szacunek i zaangażowanie. Oni po pewnym czasie to docenią i odwzajemnią Twoje starania.
Chcesz zmienić sposób komunikacji marki, sprawdzić jak zadziała nowe podejście? Media społecznościowe to miejsce gdzie marka może zyskać wiele. Pokaż Enzo profil społecznościowy swojej marki. Przyda Ci się nowa perspektywa.