Jakiś czas temu w Enzo poczuliśmy potrzebę znalezienia aplikacji, która pozwoli nam na szybsze i sensowniejsze zbieranie informacji o projektach. Do tej pory lepiej lub gorzej (częściej to drugie) spisywały się narzędzia Google (Docs, GMail, kalendarz, ankiety).
Problem w tym, że wszystko było rozproszone.
Przebudzenie
Kilka lat temu (nawet w Polsce) zrobiło się głośno o firmie 37signals. I choć samej firmy możecie nie znać, to pewnie część z Was spotkała się z ich flagowym produktem: Basecamp.
W pewnym momencie można było zaobserwować wykwit aplikacji działających w internecie, które w pewnym stopniu imitują te, które instalujemy u siebie na komputerze. Ten „boom” miał miejsce głównie dzięki rozpropagowaniu metody pisania w JavaScript zwanej AJAX. Swój wkład miały też osoby, które nie bały się nowych rozwiązań (Ruby, Python) i te, które stworzyły pierwsze frameworki JS.
Problem
O ile jeszcze Kalendarz Google jest przydatny do zbierania informacji o czasie trwania pewnych zadań i przy odrobinie chęci i zapału można napisać prosty program, który będzie tworzył za nas arkusz kalkulacyjny, o tyle zbieranie informacji w Google Docs + GMail jest dość (mówiąc kolokwialnie) upierdliwe.
Rozwiązanie
Alfabetycznie posortowana lista znalezionych przez nas aplikacji i ich krótki opis. Uwaga: nie wszystkie dotyczą zarządzania projektami w sensie stricte.
ActiveCollab
Adres: http://www.activecollab.com/
Jedna z bardziej rozbudowanych aplikacji do zarządzania projektami, która daje ogromne możliwości. Stworzona przez Serbskie studio A51 i gości (gościa?) z Superawesome.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Kamienie milowe
- Zarządzanie plikami
- Chat
- Zarządzanie czasem
- Zgłaszanie błędów (tickets)
- Kalendarz
- Ustawianie praw dla użytkowników
- Możliwość tłumaczenie interfejsu
- Możliwość pisania własnych modułów rozszerzających funkcjonalność aplikacji
- Działa pod większością nowych telefonów
- Dostęp do API
Cena: $199 lub $399 za rok + opcjonalne wsparcie techniczne (odpowiednio $99 i $199 za rok; pierwszy rok za darmo).
At Task
Adres: http://www.attask.com/
Podobno korzysta z tego Google, Apple i Boeing. Ilość dostępnych funkcji jest ogromna. Na pierwszy rzut oka wygląda jak kombajn dla korporacji.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Bardzo rozbudowane zarządzenie projektami
- Wykresy Gantt’a
- Raporty
- Kamienie milowe
- Zarządzanie zasobami
- Zarządzanie zadaniami
- Obsługa dokumentów (plików)
- Instalacja na własnym serwerze
- Różne wersje językowe
Zapewne bardzo wysoka cena.
Basecamp
Adres: http://www.basecamphq.com/
Na pewno było wcześniej wiele podobnych aplikacji, ale chyba tylko ta zyskała taki rozgłos. Na marginesie: czasami wydaje mi się, że ten zachwyt jest mocno przesadzony i nie poparty faktami.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Listy rzeczy do zrobienia
- Tworzenie dokumentów on-line (writeboard)
- Kamienie milowe
- API
- Możliwość integrowania z wieloma dostępnymi rozwiązaniami na rynku
Cena: od $24 do $149 miesięcznie. Jest też okrojona wersja darmowa.
Blue Ant
Adres: http://www.proventis.net/website/live/blueant_en.html
Wybrane funkcje i możliwości:
- Planowanie
- Zarządzanie zasobami
- Kontrola nad projektem
- Zadania do zrobienia
- Zarządzanie czasem (rejestrowanie czasu pracy)
- Zarządzanie fakturami i kosztami podróży
Brak informacji o cenie.
Fog Bugz
Adres: http://www.fogcreek.com/FogBUGZ/
Fog Bugz jest aplikacją do zarządzania projektami przeznaczoną dla zespołów projektowych (głównie tych, które piszą aplikacje).
Wybrane funkcje i możliwości:
- Wiki
- Tworzenie w ramach projektu list rzeczy do zrobienia
- Wykresy i historia wdrażanego kodu
- Zgłaszanie błędów (bug tracking)
- Możliwość podpięcia adresu e-mail
- Grupy dyskusyjne
Cena: $199 za licencję na jednego użytkownika.
Goplan
Adres: http://goplan.info/
Dość zgrabna aplikacja, która bardzo przypomina Basecamp’a. Firma za tym stojąca na szczęście dość poważnie traktuje swoich klientów i cały czas usprawnia działanie aplikacji.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Notatki
- Blog w ramach projektu
- Kalendarz
- Zbieranie poprawek (tickets)
- Zadania do zrobienia
- Chat
- Zarządzanie plikami
Cena: od wersji darmowej do $100 za miesiąc.
Harvest
Adres: http://www.getharvest.com/
Iridesco wychodzi z założenia, że czas to pieniądz. Więc wypuścili na rynek narzędzie do zarządzania czasem.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Zarządzanie zasobami
- Zadania
- Raporty czasu
- Zbieranie danych o kosztach i przychodach
- Widget na PC lub Mac
- Dostępne API
Cena: od darmowej po $90 za miesiąc.
Redmine
Adres: http://www.redmine.org/
Jeden z niewielu projektów Open Source oparty o licencję GPL.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Instalacja na własnym serwerze (oparty o RoR)
- Zgłaszanie błędów
- Możliwość edycji formularzy do zgłaszania błędów, wpisów, itp.
- Zarządzanie czasem
- Możliwość zintegrowania systemu kontroli wersji
- Kalendarz i wykresy Gantt
Cena: zależna od utrzymania serwera.
Liquid planner
Adres: http://www.liquidplanner.com/
Aplikacja z nastawieniem na planowanie… i trzymanie się planu.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Planowanie
- Zarządzanie zadaniami i czasem
- Współdzielenie informacji
- Budowanie zależności między pracownikiem i zadaniami
- Analiza projektów
Cena: $25 za miesiąc (przy założeniu, że opłaci się cały rok).
Norada
Adres: http://norada.com/
Bardzo ciekawe podejście do aplikacji do zarządzania projektami. Logując się wchodzimy do czegoś, co wyglądem i działaniem przypomina system operacyjny.
Wybrane funkcje i możliwości:
- Zarządzanie kontaktami
- Blog projektu
- Kalendarz
- Zarządzanie akcjami
- Możliwość projektowania własnych formularzy
Cena: od wersji darmowej do €112.
Podsumowanie
To jest na pewno tylko część obecnej oferty rynkowej. Wystarczy wspomnieć chociażby o Zoho, które pod względem ilości aplikacji może spokojnie konkurować z Google.
Masz własne typy, zastrzeżenia do aplikacji z których korzystasz, chcesz pochwalić się swoją? Zapraszam do komentowania.
ps. Po trzech latach użytkowania nadal korzystamy z Basecampa – w naszym przypadku sprawdza się.
Comments 30
Proponuję dodać do tej listy także isido.pl – działający od stycznia 2009 polski system w modelu SaaS.
Wybrane funkcje i możliwości Isido:
1. Listy rzeczy do zrobienia
2. Raporty czasu i kosztów
3. Kalendarz i wykresy Gantta (klikalne)
4. Kamienie milowe
5. Polska i angielska wersja interfejsu
Pełna lista tutaj: http://isido.pl/funkcjonalnosci-systemu-zarzadzania-projektem ;)
Abonament od 39 do 95 zł
Pozdrawiam,
Marcin Witek
@Marcin: dzięki za informację. Krótki opis dodany do artykułu.
Dobrze, że w końcu powstają tego typu aplikacje w języku polskim.
Jeszcze więcej aplikacji na tej stronie:
http://www.4pm.pl/artykul/zestawienie_oprogramowania_dla_pm-25-593.html
polecam dodać bardzo zgrabną aplikację ProjectShelf firmy dbs – pracujemy na niej od kilku miesięcy – polecam!
@Michał: dzięki za link. Dodałem do spisu.
Pingback: Lista aplikacji on-line do zarządzania projektami | Zarządzanie Projektami
Warto również wspomnieć o OpenGo – darmowe oprogramowanie o bardzo dużych możliwościach
Proponuję do listy dodać Being CCPM – znakomite narzędzie do zarządzania środowiskiem jednoprojektowym metodą łańcucha krytycznego. Na stronie afinitus.com dostępna jest 30 dniowa wersja testowa o pełnej funkcjonalności.
Pozdrawiam
Grzegorz Strukowicz
Jest jeszcze Blue Ant. Program jest rozwijany od 10 lat i jest także dostępny w wersji SaaS.
Pozdrawiam
Grzegorz Żebrowski
@krsk: czy mógłbyś podać link do tej aplikacji?
@GrzegorzS: faktycznie, aplikacja ma ciekawe podejście ale powyższa lista dotyczy wersji działających w sieci, niezależnie od platformy. Co nie zmienia faktu, że pewnie warto się tym zainteresować.
@Grzegorz: dzięki za info.
Dziękuję za wpisanie Niebieskiej Mrówki.
Jest też strona w wersji polskiej:
http://www.proventis.net/website/live/blueant_pl.html
Cena: maks. 250 euro/rok/użytkownika (support w cenie), ale ze wzrostem liczby użytkowników cena spada.
Główne funkcjonalności ująłbym tak:
– projekty (definiowanie, zarządzanie, sterowanie, analiza, rozliczenie)
– controlling (analiza danych wielu projektów, multi-project-management)
– zarządzanie wiedzą
– nadgodziny
– zarządzanie strukturą przedsiębiorstwa
– absencje
– zlecenia serwisowe (zlecanie, realizacja i rejestrowanie czasów pracy poświęconych na prace pozaprojektowe)
– tickety
To ja w takim razie dorzucam goProjekt pod adresem goprojekt.pl
Ja do listy dołączam program INOVA POKL – dedykowany dla zespołów projektowych zarządzających projektami unijnymi.
Ostatnio coraz więcej słyszy się także o BIZNESQ (www.biznesq.pl) – przyjazny w obsłudze, prosty i bardzo ładny.
Milego dnia!
Marek
Witam A czy znacie może jakąś polskojęzyczną wersję tych programów i do tego w wersji darmowej :P ?
@Mitek: Basecamp od kilku miesięcy jest już spolszczony – nie wiem jak inne. W darmowej wersji możesz prowadzić jeden projekt ale bez możliwości wrzucania plików.
Do tego polecam sprawdzić linki podane w komentarzach powyżej.
Skoro pojawil sie na liscie Harvest to ja musze tez wspomniec o MrTickTock dostepnym pod adresem http://mrticktock.com (uwaga: jestem autorem). Produkt polski chociaz na razie tylko w wersji angielskiej. Sluzy podobnie jak Harvest do raportowania czasu spedzonego nad konkretnymi zadaniami w projekcie. Mily i prosty time tracker w wersji online. Intensywnie rozwijany.
Moim zdaniem brakuje tutaj kilku narzędzi. Jeśli jednak podchodzimy do oprogramowania do zarządzania projektami w dokładnym znaczeniu jest jeszcze P2ware Planner Suite dostępny na http://www.p2ware.com. Jest to rozwiązanie online oraz desktop, gdy trzeba. Korzystamy z tego oprogramowania w firmie.
Do naszych wspólnych projektów używamy GroupCamp Projekt (http://www.groupcamp.pl/zarzadzania-projektami-online). Narzędzie to jest dostępne w języku polskim. Aplikacja umożliwia tez używanie wielu języków w ramach jednego konta i pozwala całemu zespołowi na posiadanie kalendarza zsynchronizowanego z zadaniami projektu. Jeszcze lepiej funkcjonuje przy użyciu Gmaila lub Google Apps a ponadto posiada wiki oraz bardzo dobrą integrację poczty elektronicznej. To jest dokładnie to, czego szukaliśmy.
U mnie w firmie już od dłuższego czasu korzystamy z aplikacji http://pmcompass.pl
Jest ona dostępna w języku angielskim i polskim, co znacznie ułatwia pracę w naszym wielonarodowościowym zespole.
Ja polecę http://www.project-thunder.pl . Możliwość korzystania z aplikacji desktopowej rejestrującej czas pracy oraz aplikacji webowej do zarządzania projektami.
Bardzo podobną do Basecamp jest – Open Atrium
W zasadzie to nawet więcej potrafi i w dodatku jest to Open Source – system napisany w PHP, do hostowania na własnym serwerze.
Witam. BaseCamp jest faktycznie dobry. Polecam też, pominiętego na tej liście, Kanban Tool’a (http://kanbantool.com/). Bardzo praktyczne, internetowe narzędzie do zarządzania projektami, zadaniami i komunikowania się z zespołem.
Wersje językowe: polski, angielski, niemiecki
Współpracuje z przeglądarkami: Internet Explorer 8+, Mozilla Firefox, Safari, Chrome, Opera
Darmowy okres próbny: 30 dni na wszystkie plany
Cena: od 0 € do 3,5 € za użytkownika
Funkcje:
1. Wirtualna tablica z zadanimi w postaci kart do zarządzania projektami i zadaniami
2. Szablony tablic
3. Modyfikowalny wzór kart z zadaniami
4. Możliwość dodania do karty: załączników, terminów, komentarzy, to-do-list i przypisywania osób do zadania. 22 kolory kart
4. Współpraca w czasie rzeczywistym: dzielenie zadań, dokumentów, folderów, komentarzy. Powiadomienia o dodanych zadaniach i komentarzach poprzez e-mail i RSS.
5. Statystyki i wykresy przepływu pracy. Autopomoc w odczytywaniu wykresów. Zapisywanie w plikach CSV i Excel
6. Integracja API oraz z kalendarzami online. Możliwość dodawania członków zespołu z listy w pliku CSV.
Dodam też system do zarządzania projektami, tematami, zadaniami itd. pod adresem everyproject.pl
System jest świeży w trakcie rozwoju.
Ja najbardziej lubię basemcam, choć niektórych programów się porównać nie da. Redmine super złożony a basecamp super prosty.
Ja dodałbym jeszcze info o Project Thunder (niektórych funkcji inne programy w ogóle nie posiadają):
1. projekty – tworzenie etapów, dodawanie do nich zleceń
2. statusy i priorytety zadać – oznaczone kolorami
3. raporty
4. zarządzanie pracownikami i klientami
5. kreator pól – dodanie całkowicie nowego pola do formularzy
6. desktop thunder – rejestruje rzeczywisty czas pracy
7. wykres gantta
8. drawing thunder – platforma, na której można graficznie i tekstowo porozumiewać się w czasie rzeczywistym
9. repozytorium – miejsce na wszystkie pliki
Strasznie tego dużo tutaj jest. A ja odkryłam ostatnio polski DARMOWY program i jestem zachwycona!!!
Ładny, prosty, ma najważniejsze funkcję i jeszcze myśli za mnie!
> EasyProject < P O L E C A M
Wystarczy, że się wpisze maila na ich stronie: easyproject.pl i można korzystać bez ograniczeń.
Do zarządzania projektami graficznymi polecam jeszcze drafteye.com – szczególnie przydatne dla freelancerów, którzy wysyłają swoje prace do akceptacji klienta.
Główne funkcje to
– zarządzanie projektami
– zadania
– wstawianie komentarzy do zadań
– zarządzanie wersjami projektów
– kalendarz
– repozytorium plików
– notatnik
– system jest darmowy
Ja korzystam z TaskBeat i jestem bardzo mile zaskoczona, naprawde fajnie zrobiony.
Pierwszy miesiąc korzystania jest darmowy.
Ja również korzystam z TaskBeat. Faktycznie program super. Ma to wszystko co te najdroższe a jest dużo tańszy. Działa na każdej przeglądarce i co najważniejsze nic nie muszę instalować. ostatnio zaproponowali mi nawet bezpłatne szkolenie z obsługi. Super.