Cele biznesowe – przykłady, jak je wyznaczać i jak osiągać

Cele biznesowe – jak wyznaczać

Im wcześniej i precyzyjniej określisz cele biznesowe, tym większe masz szanse na to, że je zrealizujesz. Dlatego, jeśli chcesz wiedzieć, czym są, jak je wyznaczać i jakie rodzaje celów brać pod uwagę w Twoim przedsiębiorstwie, czytaj dalej.

Cele biznesowe – definicja

Najprościej rzecz ujmując, cele biznesowe przedsiębiorstwa są tym, co firma, chce osiągnąć w najbliższym czasie. To one wyznaczają kierunek działań, a ich realizacja wiąże się z konkretnymi korzyściami.

Wszelkie planowane przedsięwzięcia powinny być im podporządkowane. To one stanowią punkt odniesienia dla wysiłków podejmowanych przez zarządy, dyrektorów, managerów i pracowników.

Organizacje, które nie mają określonych celów, można porównać do łodzi dryfujących na tafli wody. Choć unoszą się nad powierzchnią, sens ich istnienia jest… wątpliwy – ani nie odpowiadają na potrzeby otoczenia, ani nie wiedzą:

  • co,
  • po co,
  • w jaki sposób
  • i dlaczego mają robić.

Jeśli chcesz, by codzienna praca Twojego zespołu przynosiła oczekiwane rezultaty, ustal, co jest Waszą metą. Nigdy nie dopłyniesz do konkretnego brzegu, jeśli wpierw nie wskażesz go na mapie.

Wyznaczanie celów w firmie to podstawa. Nie tylko umożliwia wizualizację korzyści, ale również pozwala skutecznie i precyzyjnie wyznaczać kierunek działań. Pamiętaj, im większy masz apetyt na rozwój, tym więcej małych kroków dzieli Cię od sukcesu.

Rodzaje celów biznesowych

Praktycznie każda korzyść biznesowa może przybrać formę celu. Ważne jednak, by umieć oddzielać w organizacji np., cele strategiczne od celów rozwoju pracowników.

Dlaczego?

Poszczególne poziomy celów nie są ze sobą tożsame. Im precyzyjniej je rozdzielimy, tym łatwiej dopasujemy i rozpiszemy strategię realizacji każdego z nich. Oto kilka przykładowych rodzajów celów:

  • Cele strategiczne, zazwyczaj są to cele długoterminowe. Powinny być ściśle powiązane z misją i wizją firmy. Na ścieżce rozwoju organizacji odznaczają się, jako kamienie milowe, determinują rozwój i określają kierunek. Ułatwiają tworzenie późniejszych planów strategicznych. Mogą wpłynąć na rozkwit lub (o ile zostaną źle sformułowane) stagnację, a nawet regres organizacji.
  • Cele finansowe, przekładają się na zyski, przychody, udział w rynku itp. Możemy udawać, że nas nie dotyczą, ale prawda jest taka, że bez nich myśl o budowaniu stabilnej przyszłości jest dość mglista.
  • Cele rozwoju pracowników, związane są z rozwojem pracowników na różnych płaszczyznach. Nie tylko służą rozwojowi kariery, ale również wpływają na lojalność względem marki, efektywność i zadowolenie z pracy. Cele biznesowe dla pracownika są równie ważne, co określenie celów strategicznych dla firmy. Co więcej, jedne z drugimi są ściśle powiązane i nie dotyczą jedynie kluczowych talentów, ale wszystkich osób zaangażowanych w rozwój organizacji – od CEO po pracowników najniższego szczebla.
  • Cele operacyjne, czyli kroki prowadzące do realizacji celów głównych. Zwykle skupiają się na konkretnych obszarach. Są wyrażane w krótszych odcinkach czasu. Mają charakter podrzędny względem celów głównych.

Cele pozostałe, np. budowanie świadomości marki, poprawa relacji z klientami, zwiększenie zaangażowania pracowników, itp.

Jak wyznaczać cele biznesowe?

Istnieje co najmniej kilka różnych metod wyznaczania celów. Każda z nich ma wiele zalet. I co najważniejsze, każda prowadzi do jednego – realizacji tego, co zaplanowano.

Jedną z najpopularniejszych i odmienianych na świecie przez wszystkie przypadki jest metoda SMART. Ten powtarzany przez trenerów i specjalistów od zarządzania akronim oznacza, że cele biznesowe SMART powinny spełniać 5 konkretnych wymogów odpowiadających 5 literom. Są nimi:

S – jak sprecyzowany

M – jak mierzalny

A – jak atrakcyjny (osiągalny)

R – jak realistyczny

T – jak terminowy (określony w czasie)

Co to oznacza w praktyce? Cele powinny być konkretne. Ważne, by miały jasno określone wskaźniki pomiaru realizacji (czyli np. musisz wiedzieć, na jakiej podstawie masz określić, że udało Ci się zwiększyć świadomość marki). Dobrze, jeśli są atrakcyjne, a więc praca nad nimi jest dla nas przyjemna i osiągalne (tak, mierzmy siły na zamiary). I co najważniejsze, realizm warto wyrażać konkretnymi datami.

Dlaczego to jest tak ważne?

Wyobraźmy sobie, że prowadzisz małą firmę lub jesteś influencerem, który właśnie wydaje kolejny edukacyjny kurs. Oczywiście możesz działać spontanicznie i z totalnym luzem. Ale jeśli chcesz zapanować nad Twoją organizacją, określ, co jest Waszym / Twoim punktem docelowym. Uwaga! Może być nim możliwość pozostania na tym samym miejscu. Zastanów się wtedy, gdzie teraz jesteś i co musisz zrobić, by utrzymać swoją pozycję. To będzie Twój cel. I to jest w porządku.

Ale, by wskazany cel był SMART i by wpisywał się w konkretny rodzaj celów, zanim ruszysz na podbój świata, uporządkuj rozmyślania i nadaj im konkretny kształt. Różnicę zauważysz gołym okiem. Zobacz:

  • Chcę utrzymać przychody na tym samym poziomie.
  • Do końca kolejnego roku utrzymamy przychody na poziomie XYZ. 

Gdy stworzysz swój cel, sprawdź, w jakim stopniu jest SMART. Dzięki temu na wstępie zaoszczędzisz czas i szybko nauczysz się myśleć procesowo. W wyznaczaniu celów nie chodzi o ich spisanie, ale o ich realizację.

Oczywiście możesz też skorzystać z innych metod wyznaczania celów. Ciekawą opcją jest metodologia OKR (Objectves and Key Results), dzięki której skupiasz się na osiąganiu i wyznaczaniu celów przy jednoczesnym mierzeniu wyników podejmowanych aktywności.

Prawda jest jednak taka, że nieważne, na którą metodę się zdecydujesz. Kluczowe są:

  • Konsekwencja, tak – do wyznaczonych celów powinno się powracać, nie tylko w momencie, gdy coś się sypie.
  • Skupienie na działaniu – przed Tobą maraton złożony z małych sprintów. Zaplanuj to!
  • Analiza ryzyka – coś może pójść nie tak, jak powinno. Co wtedy zrobisz?
  • Elastyczność – życie przedsiębiorcy zwykle przypomina spływ kajakiem po wodospadach. Jeśli liczysz na spokojny rejs po cichym jeziorze, możesz się zaskoczyć.
  • Wytrwałość – bez niej, jak bez ręki.

Cele biznesowe przykłady

Cele biznesowe i rozwojowe pozwalają organizacjom spojrzeć na siebie z dystansem. Z jednej strony odzierają ze złudzeń, z drugiej – konkretyzują marzenia o rozwoju. Są kluczowym elementem wzrostu każdej firmy.

Wiernie odzwierciedlają jej strategię i stanowią faktyczny oręż w walce o stabilną pozycję na rynku. Co więcej, dzięki systematycznemu przyglądaniu się celom i metodom ich realizacji, nie tylko umożliwiają planowanie, ale także analizę podejmowanych działań.

Oto kilka przykładów celów biznesowych SMART

  • Zwiększenie przychodów: Zwiększyć przychody firmy o 10% w ciągu najbliższych 12 miesięcy poprzez rozszerzenie oferty produktowej i optymalizację strategii sprzedaży.
  • Poprawa satysfakcji klientów: Osiągnąć 95% pozytywnych opinii klientów w ciągu 6 miesięcy, wprowadzając program lojalnościowy i zwiększając jakość obsługi klienta.
  • Rozwój rynku: Wejść na nowy rynek międzynarodowy w ciągu 18 miesięcy, identyfikując i adaptując produkty do lokalnych potrzeb i preferencji.
  • Zwiększenie efektywności produkcji: Zmniejszyć czas produkcji o 15% w ciągu 9 miesięcy poprzez automatyzację i optymalizację procesów produkcyjnych.
  • Redukcja kosztów operacyjnych: Obniżyć koszty operacyjne o 10% w ciągu 12 miesięcy, analizując i eliminując nieefektywne procesy.
  • Rozwój kompetencji pracowników: Zorganizować szkolenia zawodowe dla 80% pracowników w ciągu 6 miesięcy w celu podniesienia ich kwalifikacji i efektywności pracy.
  • Zwiększenie świadomości marki: Osiągnąć wzrost rozpoznawalności marki poprzez wzrost liczby obserwujących i zapisanych na newsletter o 20% w ciągu roku za pomocą kampanii marketingowych w mediach społecznościowych i współpracy z influencerami.
  • Wprowadzenie nowego produktu: W ciągu 12 miesięcy wprowadzić na rynek nowy produkt.
  • Poprawa zadowolenia pracowników: Zwiększyć wskaźnik satysfakcji pracowników o 15% w ciągu 8 miesięcy, za pomocą wprowadzenia elastycznych godzin pracy i programów benefitów.
  • Zwiększenie udziału w rynku: Zdobycie dodatkowych 5% udziału w rynku w ciągu roku poprzez strategiczne partnerstwa i innowacyjne kampanie marketingowe.
  • Optymalizacja łańcucha dostaw: Skrócenie czasu dostawy o 20% w ciągu 10 miesięcy.
  • Poprawa jakości produktów: Dzięki wprowadzeniu w ciągu 6 miesięcy nowych standardów jakości wskaźnik wadliwych produktów jest o 30% niższy.
  • Rozwój zrównoważonych praktyk: Zaimplementować strategie zrównoważonego rozwoju, zmniejszając ślad węglowy firmy o 25% w ciągu 18 miesięcy.
  • Ekspansja e-commerce: Podwoić sprzedaż online w ciągu 12 miesięcy, rozwijając platformę e-commerce i optymalizując procesy zakupowe.
  • Wzmocnienie bezpieczeństwa danych: Zwiększenie bezpieczeństwa danych klientów i firmy o 50% w ciągu roku, poprzez wprowadzenie nowoczesnych technologii szyfrowania i regularnych audytów bezpieczeństwa.

Cele biznesowe i marketingowe

Każda potencjalna korzyść może zostać przełożona na język procesowy. Każda korzyść może być Twoim celem. Innowacje, sprzedaż, działania marketingowe, obsługa klienta, wejście na rynek, poprawienie wydajności, a nawet skrócenie czasu oczekiwania na połączenie z klientem mogą znaleźć się na celowniku Twojej firmy.

To od Ciebie i wcześniej opracowanej strategii zależy określenie celów. Wbrew pozorom nie jest to aż tak bardzo skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Niemniej, o ile o prowadzeniu firmy myślisz poważnie, bądź jak wprawiony żeglarz. Określ kierunek i codziennie monitoruj, czy nie zbaczasz ze szlaku. 

Potrzebujesz w tym zakresie wsparcia? Zgłoś się do nas. Chętnie pomożemy. A jeśli masz ochotę na więcej, przeczytaj kolejny wpis i dowiedz się, jak napisać ofertę handlową.