Dlaczego warto opanować sztukę survivalu marketingowego?

survival marketingowy


Prowadzisz własny biznes? Jeśli tak, pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważnym elementem Twoich działań jest opanowanie sztuki survivalu marketingowego. W końcu marketing internetowy jest niezwykle istotny dla przedsiębiorców, którzy chcą przetrwać i rozwijać się w konkurencyjnym świecie biznesu. Dlaczego? Odpowiedź w artykule poniżej.

Zacznijmy od początku. Czym jest survival marketingowy?

Survival marketingowy to coś więcej niż bieg w biznesowych zawodach i coś więcej niż aktywna forma działań promocyjnych podejmowana przez grono marketerów. To umiejętność dekodowania znaków i tworzenia komunikacji, która w skuteczny sposób przekazywana jest wprost do grona odbiorców dopasowanych do danej marki. To nie wszystko. To komunikacja, która przynosi efekty. Marketing w praktyce nie powinien skupiać się tylko na lajkach, a na leadach. Jest najsilniejszą bronią i wsparciem wszystkich sprzedawców. Dopełnia proces sprzedażowy, kształtuje go i prowadzi, nadając mu odpowiedni rytm i ton.

Co wyróżnia specjalistów od survivalu marketingowego?

Specjaliści od survivalu marketingowego potrafią dostosowywać się do zmian. Swoją uwagę koncentrują na osiąganiu celów. Wspierają sprzedaż w sposób mądry, przemyślany i wytrwały. Narzędzia, których używają, są wtórne, w stosunku do działania, które podejmują, ponieważ tym, co motywuje ich do pracy, są cele – nie metody, których używają.

Jak wygląda survival marketingowy w polskim lesie?

Naszą agencję marketingową Enzo prowadzimy od 20 lat – o survivalu marketingowym w polskim lesie wiemy naprawdę sporo. Wiele widzieliśmy. Doświadczaliśmy różnych transformacji i zmian, które musiały znaleźć odzwierciedlenie w naszym podejściu i działaniach podejmowanych przez naszych klientów.

marketingowy survival w polskim lesie . Na obrazku znajdują się: plecak, latarka, bidon i rękawica oparte o drzewo.

Te dwie dekady uzmysłowiły nam jedno – survival marketingowy wymaga odpowiedniego podejścia. Dobry marketing to nie jest machanie reklamami. Nie ma nic wspólnego z nachalnym atakiem na klienta. Nie powinien być pustym krzykiem, opartym na kłamstwie. Wiesz dlaczego? Bo – jak mówi Seth Godin – marketing jest dobry! Tylko jest jeden szkopuł – nie jest łatwy.

Jak odczytywać niebo, czyli kilka słów o zmieniającym się krajobrazie biznesowym

Przedsiębiorcy muszą być świadomi, że krajobraz biznesowy nieustannie się zmienia. Marketing w praktyce wygląda inaczej niż gładkie zdjęcia na billboardach. To, co kiedyś było modne i skuteczne, dziś może w oczach konsumentów lub współpracowników wyglądać naiwnie, a nawet zabawnie. Trendy, preferencje klientów, technologie — to wszystko ma wpływ na strategie marketingowe. I to wszystko jest równie zmienne, co pogoda w kwietniowy poranek.

Na szczęście jest wyjście z tej sytuacji. Jest nim opanowanie sztuki survivalu marketingowego, który uczy właściwego podejścia do zmian. Możesz jako przedsiębiorca utrzymać swoją bezkonkurencyjną pozycję, o ile nauczysz się odczytywać biznesowe niebo. Musisz wiedzieć, jak odpowiadać na rosnące wymagania rynku.

Nie wiesz, jak to zrobić?

  • Miej oczy szeroko otwarte – nie przywiązuj się do sposobów, w jakie osiągasz cele, ale do celów samych w sobie.
  • Skup się na rozwiązaniach – trudności to naturalny etap w rozwoju. Nie kontempluj porażek. Wyciągaj wnioski i nieustannie testuj nowe sposoby.
  • Myśl kreatywnie, ale działaj strategicznie – dobrze opracowana strategia marketingowa to klucz do sukcesu. Jeśli nie chcesz kręcić się w kółko, naucz się planować, realizować i analizować działania, które podejmujesz.

Ok. Brzmi świetnie. Jednak nie zapominajmy o tym, że mówimy dziś o survivalu. Co zrobisz, gdy w Twoim biznesowym ekwipunku zabraknie prowiantu?

Nie mam już wody! O tym, jak zarządzać ograniczonymi zasobami

Nikt nie wie tak wiele o ograniczonych zasobach, jak przedsiębiorcy. Kto z nich ma za duży budżet czy zbyt wiele czasu do wykorzystania? Jeśli prowadzisz swój biznes i chcesz się nauczyć efektywnie zarządzać ograniczonymi zasobami, jesteś na dobrej drodze.

Dowiedz się, jak identyfikować kluczowe obszary działalności. Zacznij rozpoznawać najbardziej opłacalne rynki docelowe i wybieraj skuteczne narzędzia marketingowe. Dzięki temu osiągniesz lepsze wyniki przy mniejszych nakładach. Pamiętaj również, że w drodze na szczyt warto, żeby na szlaku ktoś Ci towarzyszył. Najlepiej, jeśli będzie to Twój klient. O tym, dlaczego to jest tak ważne, poniżej.

Idę z Tobą! Jak budować trwałe relacje z klientami

Klienci są kluczowym elementem sukcesu każdego biznesu. To oni go oceniają, promują i realnie wpływają na jego wzrost lub zahamowanie. Doświadczeni survivalowcy marketingowi koncentrują się na budowaniu trwałych relacji z klientami poprzez dostarczanie wartościowych treści, personalizację komunikacji i aktywne słuchanie potrzeb tych, którzy w tej wymianie zdań są najważniejsi.

Przedsiębiorcy, którzy stosują zasady survivalu marketingowego, mają większe szanse na zdobycie zaufania i lojalności klientów. To z kolei przekłada się na utrzymanie szczególnej więzi. Bez niej powtarzalność decyzji zakupowych jest praktycznie niemożliwa.

Survival marketingowy – podsumowanie

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy rozwijający się startup, opanowanie sztuki survivalu marketingowego może być kluczem do Twojego sukcesu. Jeśli zaczniesz od zrozumienia zmieniającego się środowiska biznesowego i przejdziesz przez poszczególne elementy tworzenia strategii marketingowych i ich realizacji, możesz zyskać przewagę nad konkurencją. Świat biznesu zmienia się w bardzo szybkim tempie. Postaraj się być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami i technologiami marketingowymi.

Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w survivalu marketingowym jest skuteczne planowanie i konsekwencja w działaniu. Gdy określisz swoje miejsce na rynku, możesz zacząć rozwijać strategię dostosowaną do Twojej firmy. Stale ucz się nowych metod, regularnie testuj swoje pomysły i analizuj ich efektywność poprzez monitoring reakcji odbiorców. 

Sprawdzaj, doświadczając i działaj zgodnie z planem strategicznym. A jeśli zechcesz, by w tej podróży po marketingowej dżungli pomógł Ci maszerować ktoś z doświadczeniem, skontaktuj się z Tomkiem Kuryło. To doświadczony piechur i strateg marki – z pewnością Ci pomoże.