Typeform – 10 zastosowań dla ankiety online w marketingu

Typeform – 10 zastosowań dla ankiety online w marketingu

Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele zastosowań znajdziesz w swoim marketingu dla ankiet online. Typeform to jedno z najlepszych oprogramowań do tworzenia nowoczesnych i skutecznych formularzy online. Chcesz poznać 10 zastosowań ankiet online w marketingu? Zapraszamy do lektury.

Ankiety online to coś więcej niż badania marketingowe

Ciągle zastanawiasz się, co o Twoich produktach, usługach lub pomysłach myślą Twoi klienci? A może wreszcie ich o to zapytasz! Efektowne ankiety online mogą wykonać za Ciebie trudną i żmudną robotę. Pod jednym warunkiem – jeśli zrobisz je dobrze.

Badanie potrzeb jest bardzo ważne. Zwłaszcza jeśli nie masz czasu lub możliwości, by z Twoimi klientami porozmawiać osobiście. Ankiety online pozwolą Ci zadać niezbędne i jednocześnie dość trudne pytania. Dzięki swojej uniwersalności i wygodzie szybciej i skuteczniej zdobędziesz potrzebne informacje. Uwierz – każdą z nich przekujesz w biznesowe złoto.

Sukces tkwi w szczegółach

To, jak będzie wyglądał wstęp do ankiety i pytania do ankiety, jest równie ważne, jak aspekty techniczne. Musisz jasno sprecyzować cel i skrupulatnie dążyć do jego realizacji. Krok po kroku. Żaden program ani tym bardziej ankieta nie są celem samym w sobie. To jedynie narzędzia, które pomogą Ci nawiązać relacje.

Typeform – co to

Typeform to narzędzie do tworzenia formularzy, a więc ankiet online. Różnego rodzaju. Cechują je:

  • przejrzysty edytor,
  • prostota
  • i wielość opcji.

Z powodzeniem wykorzystasz stworzone formularze do kontaktu z klientami, zbierania feedbacków, opinii, a nawet do quizów lub do przedstawiania ofert.

Jednak zanim pokażemy Ci, jak wykorzystujemy Typeform w naszej pracy, zatrzymajmy się na chwilę tam, gdzie wszystko się zaczyna.

Wstęp do ankiety przykład

Chcesz, by Twoją ankietę zobaczyło jak najwięcej osób? Zadbaj o dobry wstęp do ankiet. Bardzo ważny jest tytuł. Powinien jasno informować o tym, czego będzie dotyczyć dana ankieta. Im prościej i logiczniej go sformułujesz, tym lepiej. 

Wszelkie dwuznaczne i kreatywne hasła odstaw na bok. Wypełniający nie mają czasu – taka jest prawda. Masz mniej niż kilka sekund, by zachęcić ich do akcji. Dlatego:

  • Zacznij od problemu lub opisu sytuacji.
  • Wskaż cel ankiety.
  • Zadawaj pytania otwarte.
  • Określ zasady i ich przestrzegaj.

We wstępie musisz napisać wszystko. Zaczynasz od palącej potrzeby, wspólnego problemu lub tematu, który dotknie osobę znajdującą się po drugiej stronie ekranu. Następnie wskazujesz, jak ankieta online może Wam pomóc, np.: Masz już dość nietrafionych zakupów? Na samą myśl o kolejnych godzinach spędzonych na wybieraniu idealnych dodatków do kuchni włosy jeżą Ci się na głowie? Zaufaj naszym architektom – wypełnij formularz i zobacz, jak możemy Ci pomóc.

Styl jest kwestią umowną. Powinien być zależny od typu ankiety, grupy docelowej, tożsamości marki i tematu, który podejmujecie. Ankiety mogą być luźne, zabawne lub zawadiackie. Mogą też być formalne, rzeczowe i specjalistyczne. Arsenał możliwości jest niewyobrażalny!

Pytania do ankiety – o tym warto wiedzieć

Wiele osób zastanawia się, jak sformułować pytania do ankiety, która odniesie sukces. Wydaje się, że ciekawe tematy do ankiety załatwią sprawę. Łatwo powiedzieć, ale co zrobić, by ankieta, której celem jest zebranie opinii o nowym produkcie, była rzeczywiście interesująca dla odbiorców? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda ankieta i – przede wszystkim – grupa docelowa są różne. Na niektóre czynniki nie mamy wpływu.

Prawda jest jednak taka, że wiele zależy od formy ankiety i rodzaju pytań. Jeśli wydaje Ci się, że w wirtualnym świecie, gdzie na arenę wkroczyło zachłanne AI (ang. artificlai intelligence) nic już Cię nie zdziwi, masz rację. Dlatego, zamiast tracić siły na szukanie oryginalności, skup się na potrzebach tych, z którymi chcesz rozmawiać.

Powodów i sposobów do nawiązania relacji masz mnóstwo. Nie czekaj na informacyjny cud – weź sprawy w swoje ręce i zabaw się formą. Dorzuć ciekawe wideo. Postaw na niebanalny język. Wyróżnij się grafiką lub formą osadzenia formularza. Czy wiesz, że ankiety z Typeform możesz opublikować w formie:

  • linków;
  • formularzy osadzonych w newsletterze;
  • popupów;
  • sliderów;
  • grafik.

Przykładowe pytania do ankiety i rodzaje ankiet

Czy wspominaliśmy już, jak bardzo lubimy ankiety online? Nie?! :D Formularze generowane przez Typeform to droga na skróty w badaniu potrzeb. Cenimy wywiady i sytuacje, w których mamy szansę na kontakt osobisty. Mamy jednak świadomość, jak wiele ułatwiają nam ankiety.

Nie są ani ograniczone czasowo, ani – tym bardziej – geograficznie. Dzięki temu dają wolność i dane, których potrzebuje każdy marketer. Zobacz kilka przykładowych ankiet online i zwróć uwagę na format, styl, pytania do ankiet i miejsce, w jakim się pojawiają. Niech będą dla Ciebie inspiracją!

1. Ankieta online, która zbiera tzw. feedback

Kiedy stosujemy: Gdy chcemy zrozumieć, czego doświadczyli klienci, aby w przyszłości lepiej dopracować usługę, produkt i sposób komunikacji marketingowej.

Wyobraź sobie, że raz w roku organizujesz duży event. Taka impreza wiele Cię kosztuje – nerwów, czasu i pieniędzy. Robisz to, bo chcesz pomóc konkretnym ludziom. Masz świetny pomysł i wiesz, że potrafisz układać eventowe klocki. Jedno jest pewne – możesz robić to lepiej. Wystarczy zapytać tych, którzy już byli, jak oceniają Twoją imprezę. To, jak cennym źródłem informacji są opinie uczestników, to oczywistość.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

Warto pytać. Nie tylko pokazujesz innym, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne, ale także dzięki takiemu podejściu możesz uczyć się na błędach. Szybciej je wychwycisz i zneutralizujesz. Dlatego działaj!

2. Ankieta online jako formularz kontaktowy

Kiedy stosujemy: Gdy chcemy zrozumieć, czego doświadczyli klienci, aby w przyszłości lepiej dopracować usługę, produkt i sposób komunikacji marketingowej.

Kontakt i możliwość nawiązania relacji biznesowych należy upraszczać i ułatwiać. Niektórzy nie lubią pisać e-maili. Daj im szansę na to, by się spotkać w świecie online.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

3. Ankieta online jako quiz, który angażuje odbiorców

Kiedy stosujemy: Gdy chcemy z jednej strony poznać preferencje odbiorców, przy okazji dając im trochę rozrywki.

Wszyscy kochają quizy! Gry podnoszą nasze zaangażowanie. Gwarantujemy – za pomocą tego rodzaju formularzy możesz edukować, pytać, sprzedawać i budować relacje. Quizy to fenomenalna opcja. Nie tylko dla najmłodszych.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

4. Ankieta online, jako sposób na pozyskiwanie zapytań (leadów)

Kiedy stosujemy: gdy chcemy pozyskiwać zapytania. Stawiamy w kontekście odpowiednich treści np. przy opisie szkolenia, dajemy formularz do rezerwacji terminu.

Nie pozwól, by potencjalni klienci znikali z Twojej biznesowej orbity. Daj im szansę, na bezpłatną konsultację, kilka minut rozmowy lub formę pozostawienia swoich wątpliwości. Możesz to zrobić z Typeformem.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

5. Ankieta online, jako narzędzie do szukania tematów na webinar/artykuł/szkolenie

Kiedy stosujemy: gdy mamy zbyt wiele pomysłów na tematy ale nie wiemy, które tematy zainteresują odbiorców.

Pewnie znasz te sytuacje doskonale. Twój produkt lub usługi są Ci bliskie. Wiesz o nich wszystko. Problem polega na tym, że Twoje wątpliwości lub trudności nie muszą się pokrywać z przemyśleniami Twoich klientów. Daj im dojść do głosu i dowiedz się, czego rzeczywiście potrzebują. Najlepiej z formularzem w dłoni :)

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

6. Ankieta online, która pomaga stworzyć BIO na stronę dla wszystkich pracowników firmy

Kiedy stosujemy: gdy chcemy zrobić wszystkim pracownikom spójne, ale nieoczywiste opisy na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych.

Niemożliwe? Masz zespół, który składa się z 20 osób. Zamiast wypisywać e-maile do każdego i zasypywać się kolejnymi dokumentami Google, zrób ankietę, w której zapytasz wszystkich o to samo. Jeden ruch, wiele możliwości.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

7. Ankieta online do obsługi zapytań ofertowych

Kiedy stosujemy: gdy trafia do nas zapytanie ofertowe i chcemy doprecyzować potrzebę klienta na wczesnym etapie relacji.

O tym, że Typeform może wiele już wspominaliśmy. Wiedz jednak, że poza zebraniem opinii lub możliwością zaciekawienia, daje szansę na szybki kontakt z potencjalnymi klientami. Co więcej, jeśli dobrze sformułujesz pytania, możesz szybciej przejść do merytorycznej rozmowy z kontrahentem.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

8. Ankieta online do obsługi konkursów

Kiedy stosujemy: gdy chcemy zdobyć jak największą ilość zgłoszeń w konkursie, zapewniając uczestnikom fajne doświadczenie.

Kto powiedział, że organizacja konkursów musi być trudna? Poza quizami konkursy bywają równie często wykorzystywane, jak dobre rolki na Instagramie. Zbierz dane w jednym miejscu i zacznij pracować w sposób prostszy, szybszy i efektywniejszy.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

9. Ankieta online jako kwestionariusz brandingowy

Kiedy stosujemy: gdy chcemy ustalić, jaki styl nadać tekstom marketingowym i zachować spójność.

Możemy też w ten sposób sprawdzić, jak naszą firmę postrzegają inni, w tym pracownicy. To doskonała szansa na przeniesienie biznesowych pogawędek na inny poziom. Wnioski, które zbierzecie, będą dla Was niezwykle istotne.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

10. Ankieta online do sprawdzania ofert

Kiedy stosujemy: gdy chcemy zautomatyzować proces wyceny usług w całym lejku sprzedażowym.

Zapytania ofertowe, wzory ofert handlowych itp. bywają kłopotliwe. Typeform przychodzi z ratunkiem! Sprawdź, jak uporządkować swoje ofert. A jeśli ten temat jest Ci szczególnie bliski, zobacz na naszym blogu, jak sprzedawać usługi z pomocą dobrze skrojonych ofert.

Narzędzie: Typeform – spróbuj i załóż bezpłatne konto!

Typeform – podsumowanie

O ankietach możemy pisać długo. To nie jest nasze ostatnie słowo w tym temacie :). Mamy nadzieję, że zaprezentowane przez nas przykłady zachęciły Was do korzystania z tej opcji badania potrzeb i poziomu satysfakcji klientów. Ankiety online to cenne źródło informacji. Jeśli zrobisz je na szybko, pomijając kwestie celu, nie licz na ich efektywność. Jednak jeśli spojrzysz na nie w sposób szeroki, masz szansę na coś niezwykłego.

Twórz przestrzeń do rozmowy i baw się formą, która się nie starzeje. Póki ludzie ze sobą rozmawiają, warto pytać, słuchać i udzielać odpowiedzi.

A może dorzucicie jakiś typ ankiety do tej listy?

*W artykule znajdują się linki afiliacyjne do bezpłatnego założenia konta na Typeform.